bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۰۰۳۰
تاریخ انتشار: ۳۱ : ۱۷ - ۲۴ آبان ۱۳۹۶
این خانه از پای‌بست ویران است؛
همه به این نتیجه رسیده‌اند که در ساخت مسکن مهر در دولت قبل کم‌کاری شده و آن چیزی که به مردم تحویل داده شده، خانه نبود، بلکه کومه‌ای بوده که با یک تکان تکیده شد و کسی هم خود را صاحب نکرد.
بامداد جنوب- ابوعلی زرین‌قلم
شاید جای این گزارش در صفحه دیگری باشد اما روز گذشته در یادداشتی که سردبیر روزنامه در مورد خانه‌های ساخته شده در مسکن مهر نوشت، تقریبا مقدمه‌ای برای گزارش امروز شد، گزارشی که بر اساس آن همه به این نتیجه رسیده‌اند که در ساخت مسکن مهر در دولت قبل کم‌کاری شده و آن چیزی که به مردم تحویل داده شده، خانه نبود، بلکه کومه‌ای بوده که با یک تکان تکیده شد و کسی هم خود را صاحب نکرد.

با این حال، در پی زلزله غرب کشور همه مسوولان دست اندرکار بدون استثنا به هر شکلی خود را به مناطق زلزله‌زده رساندند تا دست‌کم حضور داشته باشند. نفس این موضوع خود بسیار خوب است و نشان می‌دهد که مطالبه‌گری مردم کار خودش را کرده و مسوولان دیگر نمی‌توانند بی‌خیال رویدادهای جانبی که روی می‌دهد شب خود را روز کنند. هر چند که سفر برخی از این مسوولان هم اصلا نیاز نبود و می‌توانستند در همان پایتخت مانده و اقدامات حمایتی را صورت دهند. یکی از مسائل مهم مطرح شده در طول 48 ساعت گذشته، موضوع مسکن مهر و نابود شدن بخش اعظم این آپارتمان‌ها در مناطق مختلف بوده است. 

در همین رابطه نائب‌رئیس کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس با تاکید بر این‌که «جان و مال مردم برای ما حرمت دارد» می‌گوید: هر عملکردی که موجب خدشه به جان و مال مردم شود قابل پیگرد قضائی است و در موضوع تخریب مسکن مهر در پی زلزله غرب استان کرمانشاه لازم است مدعی‌العموم ورود پیدا کند.

به گفته یحیی کمالی‌پور، وظیفه دستگاه‌های قضائی و سیستم‌های نظارتی برخورد با هرگونه قصور از ناحیه هر شخص حقیقی و حقوقی به جان و مال مردم است چون جان و مال مردم برای ما حرمت دارد. اگر هرگونه عملکردی باعث خدشه به جان و مال مردم شود باید در محاکم پیگرد قضائی شود. لذا وظیفه ذاتی مدعی‌العموم ورود به این موارد و وظیفه دستگاه‌های نظارتی بررسی اقدامات صورت گرفته است. کمالی‌پور گفت که با توجه به بروز خسارات ناشی از تخریب مسکن مهر در زلزله غرب استان کرمانشاه لازم است مدعی‌العموم وارد شده و اقدامات خلاف قانون صورت گرفته را به اطلاع مردم برساند. همه ما باید پاسخگوی مردم باشیم.
از سوی دیگر یک وکیل بر این باور است که در مورد موضوع مسکن مهر دادستان عمومی و انقلاب شهرهای زلزله‌زده باید ورود کرده و بررسی کند که چرا ساختمان‌های مسکن مهر به این سرعت و به‌زودی فرو می‌ریزند.
به گفته محمدصالح نیکبخت، از همه مهم‌تر و قابل توجه‌تر ساختمان‌های مسکونی احداثی تحت عنوان مسکن مهر است و همانطور که در عکس‌های مختلف در رسانه‌های عمومی، صدا و سیما، روزنامه‌ها و فضای مجازی منتشر شده ساختمان‌های مسکن مهر که عملا از بناهای نوبنیاد است فرو ریخته و به جز از بین رفتن سرمایه کشور که برای احداث این بناها هزینه شده، عده زیادی در این اماکن کشته یا زخمی شده‌اند. در این خصوص توضیح این نکته ضروری است که چرا باید مراکز آموزشی و بهداشتی و ساختمان‌هایی که محل اسکان جمعی مردم است مانند قوطی کبریت ساخته شود و با نخستین لرزه‌ها در سال‌های اول احداث آن از بین برود.

یک عضو کمیسیون اجتماعی مجلس هم با تشریح روند رسیدگی به مصدومان و آسیب‌دیدگان زلزله سرپل ذهاب در کرمانشاه، گفت: بیشترین خسارت‌ها مربوط به مسکن مهر است که واقعا در زمینه ساخت این مسکن‌ها به مردم خیانت شده است. روح‌الله بابایی صالح با اشاره به بازدید اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس از منطقه زلزله زده سرپل ذهاب، گفت: هیاتی که از کمیسیون اجتماعی مجلس برای بررسی وضعیت مناطق زلزله‌زده به کرمانشاه سفر کرده است ابتدا در جلسه اداره کار و تعاون اجتماعی استان شرکت کردند و مسوولان گزارشی را در زمینه درمان و بستری کردن بیماران ارائه کردند. بر اساس گزارش ارائه شده ۶۰۰  نفر از بیماران پذیرش شدند که در بیمارستان‌های تامین اجتماعی شهدا و حضرت معصومه کرمانشاه بستری شدند و از این تعداد ۱۸ نفر به‌دلیل نیاز به انجام جراحی‌های تخصصی به تهران اعزام شده و ۳۲۰ نفر دیگر هم جراحی شدند که خوشبختانه روند خوبی وجود داشته است.

از سوی دیگر نماینده مردم تهران در مجلس با تاکید بر این‌که در حال حاضر باید به حل مشکلات اصلی مردم مناطق زلزله‌زده در غرب کشور بپردازیم، گفت: پرداختن به موضوعاتی مانند ساخت و سازها به‌ویژه مسکن مهر در چنین شرایطی منطقی نیست اما در صورت بررسی و مشخص شدن کم‌کاری‌ها باید با متخلف برخورد شود. داود محمدی درباره این‌که با توجه به وقوع زلزله غرب کشور و نارضایتی‌های مطرح شده در رسانه‌ها در مورد مسکن مهر، استفاده سیاسی از این مساله تا چه اندازه می‌تواند موضوع اصلی را به حاشیه بکشاند، گفت: فکر نمی‌کنم این مساله منطقی باشد، زیرا زلزله رخ داده و بسیاری از ساختمان‌های قدیمی و جدید هم تخریب شده‌اند و اگر قرار به بررسی هم باشد، زمان نیاز دارد.

نام:
ایمیل:
* نظر: