bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۰۰۶
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۱۶ - ۲۷ شهريور ۱۳۹۴
درخواست دادستان تهران برای جمع‌آوری آسیب‌دیدگان اجتماعی؛
متاسفانه چهره پایتخت در چهارراه‌ها و برخی اتوبان‌های پرتردد مناسب نیست و کودکان دستفروش، سی‌دی فروش‌ها، گلفروش‌ها، متکدیان و ... چهره تهران را نامناسب کرده‌اند.
بامداد24:

 با وجود تبلیغ بسیاری از نهادها و ارگان‌ها مبنی بر جمع‌آوری متکدیان از سطح کشور اما همچنان این معضل به قوت خود باقی است. این معضل نامیمون تا آنجا چهره شهرها را درهم و نازیبا جلوه داده که برخی از مسوولان در این راستا کودکان کار، گلفروش‌ها، دستفروش‌ها، سی‌دی‌فروش‌ها و زنان تن‌فروش را در یک کفه گذاشته و با هم مقایسه کرده‌‌اند. 

روز گذشته دادستان عمومی و انقلاب تهران گفت: متاسفانه چهره پایتخت در چهارراه‌ها و برخی اتوبان‌های پرتردد مناسب نیست و کودکان دستفروش، سی‌دی فروش‌ها، گلفروش‌ها، متکدیان و ... چهره تهران را نامناسب کرده‌اند.
جعفری دولت‌آبادی افزود: در چند سال گذشته با مدیران و مجموعه سازمان بهزیستی در ارتباط بودیم اما با تشکیل این جلسه (جلسه روز سه‌شنبه) زمینه آغاز همکاری‌های بیشتر بین دادستانی تهران و سازمان بهزیستی فراهم شده است.
دادستان عمومی و انقلاب تهران با احصای حوزه‌های کاری مشترک دادستانی و سازمان بهزیستی اعلام کرد: در سه حوزه جرائم، آسیب‌های اجتماعی و مشکلات و امور اجتماعی زمینه‌های همکاری مشترک وجود دارد.

جعفری دولت‌آبادی گفت: زنان آسیب دیده هم از لحاظ ارتکاب جرم و هم از لحاظ آسیب اجتماعی در جامعه مشکلاتی را به وجود می آورند که بخشی از علل مشکلات به دادستانی و سازمان بهزیستی برنمی‌گردد اما تبعات و مشکلات ناشی از آن متوجه سازمان بهزیستی و دادسرا است. کاهش طلاق و جلوگیری از فرار دختران از خانه وظیفه ذاتی دادستانی تهران نیست اما بروز این آسیب‌ها مشکلاتی را برای دادسرا و سازمان بهزیستی به وجود آورده است.
دادستان عمومی و انقلاب تهران گفت: تشکیل و آغاز کار اورژانس‌های اجتماعی در سال های گذشته کار مناسبی بود که در سازمان بهزیستی انجام شد. در این طرح افراد بی‌پناه و آسیب دیده در تماس با واحدهای اورژانس اجتماعی مشکلات خود را بیان می‌کردند و انتظار می‌رود این واحد مانند اورژانس‌های پزشکی برای پرداختن به مشکلات اجتماعی مردم در محل آنها دوباره فعال شود تا برخی مشکلات کنونی مرتفع شود.

وی افزود: مددکاری یکی از ارکان ارائه خدمات اجتماعی است اما از این ظرفیت سازمان بهزیستی کمتر استفاده شده است .
جعفری دولت‌آبادی در ادامه به چهره نامناسب شهر تهران اشاره کرده و گفته است: متاسفانه چهره پایتخت در چهارراه‌ها و برخی اتوبان‌های پرتردد مناسب نیست و کودکان دستفروش، سی‌دی فروش‌ها، گلفروش‌ها، متکدیان و ... چهره تهران را نامناسب کرده‌اند. هنگامی که موضوع را پیگیری می‌کنیم هر دستگاه مقابله و جمع‌آوری آن ها منوط به همکاری سایر نهادها یا سازمان‌ها می‌کند.
دادستان تهران تاکید کرد هر دستگاهی باید مسوولیت‌های خود را در این مساله بپذیرد و با یک اقدام مشترک به پاکسازی نامناسب چهره پایتخت چهره اقدام شود و ... .

اینها بخشی از سخنان دادستان عمومی و انقلاب تهران در خصوص کسانی بود که چهره‌ای نازیبا به سطح شهر می‌بخشند. به نظر نگارنده در وهله نخست در کنار یکدیگر قرار دادن و مقایسه کردن کودکان کار، دستفروش‌ها و زنان تن‌فروش جالب و مناسب نیست، به‌گونه‌ای که این امر پاک کردن صورت مساله به جای پیدا کردن راه حل و راهکاری موثر است. تجربه نشان داده که هر گاه صورت مساله را پاک کرده‌ایم، نه تنها پیشرفت و تغییری حاصل نشده بلکه بر مشکلاتمان نیز افزوده شده است. باید راه حل این معضل را در جای دیگری جست. جمع‌آوری آنها از سطح شهر مشکلی را حل نخواهد کرد. 
اگر نگوییم صد در صد ولی می‌توان با قاطعیت گفت که درصد بیشتر زنان تن‌فروش، از سر درماندگی، فقر، عجز و این‌که هیچ راه درآمدی ندارند، در این مسیر تاریک قدم می‌گذارند و در منجلابی فرو می‌روند که چهره شهر را نازیبا می‌کنند. هر چند که دیده شدن این پدیده توسط دادستان تهران را می‌توان به فال نیک گرفت ولی به نظر می‌رسد که باید برای حل این معضل بررسی بیشتری صورت گیرد و تنها به گفتن این مساله که اینها باید از سطح شهر جمع‌آوری شوند اکتفا نکنیم. این نازیبایی به‌سبب زنان تن‌فروش نیست بلکه به‌‌علت چهره نازیبای فقر است، بنابراین برای ریشه‌کن کردن فقر باید همت کرد و برخاست، نه زنان و کودکانی که به‌سبب فقر و ناداری دست به هر خس و خاشاکی می‌زنند و برای به دست آوردن پشیزی به‌منظور گذران زندگی با آینده و زندگی‌شان قمار می‌کنند.
 



نام:
ایمیل:
* نظر: