bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۰۱۴۳
تاریخ انتشار: ۲۷ : ۱۷ - ۰۸ آذر ۱۳۹۶
حسن روحانی شب گذشته در گفت و گویی تلویزیونی گزارش عملکرد صد روزه دولت دوازدهم را ارائه کرد. گزارشی که سعی شده بود در آن همه حوزه ها مورد توجه قرار گیرد اما بیش از همه رییس جمهور سعی کرد مباحث اقتصادی را مطرح کند.
سخنان شب گذشته روحانی حاوی چند نکته بود که نشان دهنده رویکرد و نحوه حرکت دولت دوازدهم است. 

1- حسن روحانی در گزارش 100 روزه خود نشان داد، قرار است روند محافظه کارانه دولت ادامه یابد. او در این گزارش تلاش کرد هیچ موضوع جنجالی را پیش نکشد، او از لزوم تعامل با دیگر قوا و نهادها سخن گفت. این در حالی بود که پس از انتخابات جدال ها میان نهادهای مختلف با رییس جمهور منتخب افزایش پیدا کرده بود. در رقابت های انتخاباتی نیز او انتقادات تندی از نهادی مختلف حاکمیت صورت داد، اما پس از پیروزی در انتخابات به سرعت تمام در مسیر محافظه کاری حرکت کرد. دیگر از اظهارات تند و تیز او خبری نبود. سعی کرد فضا را آرام کند. او شب گذشته نیز همین رویه را ادامه داد، برخلاف گذشته حتی از عبارات کنایه ای نیز علیه هیچ نهاد و مقامی استفاده نکرد و سعی کرد در فضایی آرام کارنامه و برنامه های صد روزه دولت را مطرح کند. او بارها از افزایش تعامل با قوا و نهادهای نظامی سخن گفت. روحانی در گفت و گوی تلویزیونی خود تاکید کرد: «من رابطه خود را با نیروهای مسلح نیز افزایش داده‌ام چراکه این رابطه می‌تواند به حل مسائل مختلف سیاسی اجتماعی و حتی اقتصادی ما کمک کند.» این رویکرد احتمالا قائلان به تئوری چرخش روحانی  پس از انتخابات ریاست جمهوری را مطمئن تر می کند. روحانی گفت: "نکته ای مهم را تاکید می کنم آنهم اینکه در شرایط فعلی کشور هیچ چیز برای ما واجب تر از انسجام و وحدت ملی نیست."

2- رئیس جمهور در سخنان شب گذشته خود سعی کرد در موارد مختلف به انتقادات از دولت پاسخ دهد او به نوعی رویکرد تدافعی را اتخاذ کرده بود. البته در این رویکرد نیز بیش از هر چیز سعی کرد پاسخگوی انتقادات رای دهندگانش باشد. او از عملکرد دولت در امداد رسانی زلزله کرمانشاه دفاع کرد، از فضای باز سیاسی در دانشگاه ها سخن گفت، اعلام کرد که وعده هایش را فراموش نکرده است و حتی وعده های شفاهی اش را هم پیگیری می کند. به نظر می رسد این سخنان بیشتر در پاسخ به انتقادات به رییس جمهور در فضای مجازی، توسط هواداران او بود. روحانی تاکید کرد: «من اجرای همه شعارها را دنبال می کنم.»

3- گزارش 100 روزه رییس جمهور، به نوعی دفاع از عملکرد دولت گذشته بود. سخنان او در واقع نشان داد که دولت در این صد روز کارهای ویژه و مهمی انجام نداده است. روحانی در واقع چیزی برای عرضه کردن در این باره نداشت. او بیشتر به دفاع از عملکرد دولت یازدهم و اعلام برنامه برای آینده دولت پرداخت. برنامه ای که ظاهرا بیش از همه حوزه اشتغال را در بر می گیرد. 

4-  روحانی در گزارش خود به برخی نگرانی ها پاسخ داد. در هفته های اخیر نوسان در قیمت ارز و همچنین قیمت سکه نگرانی هایی را درباره احتمال بازی دولت با نرخ ارز و سکه برای رفع کسری بودجه ایجاده کرده است. روحانی به مردم اطمینان دارد که دولت به دنبال کسب درآمد از طریق دست کاری قیمت ارز نیست. او تاکید کرد "تلاش در دولت یازدهم این بود و در دولت دوازدهم این است که نرخ را متعادل نگه داریم و نیاز ارزی با درآمد ارزی در تعادل باشد." او همچنین تاکید کرد که تورم نیز تک رقمی است. 

5- روحانی باز هم مطابق عملکرد دولت یازدهم به شکلی کاملا محافظه کارانه درباره برنامه آینده دولت برای "یارانه نقدی" سخن گفت. او توپ را در زمین مجلس انداخت و قطع یارانه نقدی برخی از شهروندان در سال های گذشته را مصوبه مجلس خواند و درباره آینده آن گفت: «باید به این صورت باشد که در بودجه امسال اگر مجلس تصمیمی گرفت براساس آن عمل کنیم.» این در حالی است که اکثر مقامات دولتی نسبت به پرداخت یارانه نقدی نگاه مثبتی ندارند و معتقدند این روند باید متوقف شود اما به نظر می رسد حسن روحانی حاضر به پذیرش ریسک سیاسی این موضوع نیست و تلاش می کند تصمیم گیری در این باره را به گردن مجلس اندازد. 

6- مصاحبه رئیس جمهور فقط حاوی نکات گل و بلبلی نبود، در سخنان او رگه های از نگرانی هم دیده می شد. او از وضعیت صندوق های بازنشستگی ابراز نگرانی کرد و گفت "باید فکری کرد." بسیاری از ناظران و تحلیلگران معتقدند احتمال ورشکستگی صندوق های بازنشستگی را یکی از ابرچالش های اقتصاد ایران می دانند.

7- روحانی درباره یکی از وعده های مهم انتخاباتی خود توضیحاتی ارائه کرد. او درباره استفاده از زنان  در دولت  گفت: «قولی که دادم در مدیریت ها هم از زنان بیشتر استفاده کنیم هم در دولت تلاشم براین بود که در سطوح مختلف از بانوان استفاده کنیم.» این اظهار نظر به نوعی رد این مطلب بود که پیشتر گفته می شود روحانی وعده استفاده از زنان در سطح وزیر را داده است. او افزود: «یک مقام ارشد در وزارت نفت خانم است. در دیگر وزارتخانه ها هم معاونانی از بانوان انتخاب شده است. مثلا یک شرکت مهم هواپیمایی را یک خانم اداره می کند. در سطوح مدیریتی تلاش می کنیم خانم ها و جوانان حضور جدی تر داشته باشند.» روحانی در این مورد هم سعی کرد به هوادارانش که از عدم استفاده از زنان در سطوح بالای مدیریتی گلایه دارند توضحاتی ارائه کند. 

8- حلقه گمشده در سخنان شب گذشته رییس جمهور عدم پرداختن به بحران‌های اجتماعی بود. او هیچ توضیحی در این باره ارائه نکرد و به نوعی درباره وضعیت نگران کننده اجتماعی کشور سکوت کرد. در گزارش عملکرد صد روزه هم هیچ ردی از اقدامات دولت درباره بحران‌های اجتماعی دیده نشد. او در این حوزه فقط بر گسترش فضای مجازی و احقاق حقوق شهروندی و مبارزه با فساد تاکید کرد. او در سخنان خود برخلاف گذشته که درباره مسائل محیط زیستی سخن می گفت این بار کمتر از همیشه به این موضوع پرداخت. 
برچسب ها: سیاسی ، روحانی ، انتخابات
نام:
ایمیل:
* نظر: