bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۰۱۶۵
تاریخ انتشار: ۴۴ : ۱۶ - ۱۱ آذر ۱۳۹۶
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر با تاکید بر بررسی وضعیت منابع آب‌های زیر زمینی استان بوشهر گفت: سطح آب‌های زیر زمینی ۵۰ درصد از دشت‌های استان بوشهر کاهش یافته است.
شاهپور رجایی ظهر امروز درجلسه شورای حفاظت از منابع آب استان بوشهر با تشریح عملکرد و بررسی چالش‌های موجود در استان بوشهر اظهار داشت: در طرح احیا و تعادل بخشی دو هدف مورد توجه قرار دارد که توقف افت سطح آب زیر زمینی هدف اولیه و جبران کسری مخازن آب زیرزمینی طی 20 سال هدف ثانویه آن می‌باشد.

وی با بیان اینکه در استان بوشهر یک‌هزار 494 چاه مشاهده‌ای و ایستگاه سنجش وجود دارد خاطر نشان کرد:در استان بوشهر 355 چاه مشاهده‌ای و یک‌هزار 139 ایستگاه سنجش وجود دارد که به وسیله  آنها به طور مستمر وضعیت منابع آب زیر زمینی از لحاظ سطح و کیفیت بررسی می‌شود.

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای بوشهر با بیان اینکه 50 درصد از دشت‌های استان بوشهر دارای افت سطح آبهای زیر زمینی هستند عنوان کرد: این آمار در بعضی دیگر از دشت‌های استان بوشهر، نظیر دشت دهرود، تنگ ارم، دشت ریز و دشت گلدشت، میلک و پلنگی به شدت منفی و بحرانی می‌باشد.

وی از اجرای طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب زیر زمینی استان بوشهر خبرداد و افزود: راهکارهای تحقق اهداف طرح احیاء و تعادل بخشی، اعمال محدودیت قانونمند در بهره‌برداری از این منابع متناسب با توان اکولوژیک (ظرفیت قابل تحمل و توان بازسازی) آنها بر اساس معیارها و شاخص‌های پایداری می‌باشد.

رجایی، 60 درصد تحقق اهداف طرح احیا و تعادل بخشی را در گرو انسداد چاه‌های غیر مجاز عنوان کرد و گفت: اولویت  اجرایی این طرح انسداد چاه‌های غیر مجاز و مضر به مصالح عمومی، جلوگیری از اضافه برداشت چاه‌های مجاز، اجرای طرح‌های آبخیزداری و تغذیه مصنوعی، جایگزینی پساب فاضلاب  با برداشت آب از چاهها و خرید و حذف برداشت چاههای کم بازده مجاز می‌باشد.

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای  استان بوشهر با بیان اینکه در استان بوشهر 5 هزار و 478 حلقه چاه فاقد پروانه و غیرمجاز وجود دارد تصریح کرد: از یک‌هزار و 558 حلقه از آن پس از سال 1385 حفر شده و قانون صراحتاً و بدون هیچ تبصره‌ای دستور انسداد کردن آنها را صادر کرده است.
برچسب ها: آب ، چاه ، زیر زمینی ، احیا
نام:
ایمیل:
* نظر: