bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۰۱۷۸
تاریخ انتشار: ۱۴ : ۱۵ - ۱۲ آذر ۱۳۹۶
کانون گرم خانواده‌ها، چشم‌انتظار مهربانی است؛
چادرش را روی سرش انداخته و همان‌طور که روی زمین نشسته، لرزش شانه‌هایش حکایت تلخ بی‌سامانی و گرفتاری را می‌داد. راهروی دادگاه پر است از انسان‌هایی که دستشان به جایی بند و فریادشان را هم شنوایی نیست.
آزادی زندانیان در گرو جوانمردیبامداد جنوب- هدی خرم‌آبادی:
چادرش را روی سرش انداخته و همان‌طور که روی زمین نشسته، لرزش شانه‌هایش حکایت تلخ بی‌سامانی و گرفتاری را می‌داد. راهروی دادگاه پر است از انسان‌هایی که دستشان به جایی بند و فریادشان را هم شنوایی نیست. حکیمه زنی 24 ساله است. یک سال پیش با همسرش ازدواج کرده و از روستا راهی شهر شده بود. افسوس که دوران شاد و خوب زندگی مشترکشان دیری نپایید و همسر حکیمه در یک سانحه تصادف اکنون در زندان به سر می‌برد. خانواده فرد متوفی هم گوششان به این حرف‌ها که حکیمه در این شهر تنها و غریب شده و کسی را ندارد و زندگی‌اش شروع نشده، تبدیل به جهنم شده بدهکار نبود. آنها فقط می‌خواستند دیه فرزند 29 ساله‌شان را بگیرند. چشمانش دو کاسه خون شده، دیگر نای ناله سر دادن هم ندارد. مستاصل است که چه‌کار کند تا او را باور کنند و خاطرجمع شوند که چیزی در چنته ندارد، چه برسد به این‌که بخواهد پول هنگفت دیه را بپردازند. همسری که کنج زندان است. خانه‌ای که مرد ندارد. زنی که پول ندارد... .

اگر سری به دادگاه‌ها و زندان‌ها بزنید، روزانه با موارد بسیارِ این‌چنینی روبه‌رو می‌شوید که هیچ‌کدام به عمد نبوده اما اصرار خانواده‌ها برای دریافت خسارت و دیه، بنیان خانواده‌های بسیاری را از هم پاشیده است. این از هم پاشیدگی خانواده‌ها، به دنبال خود آسیب‌های اجتماعی گوناگونی ایجاد می‌کند که به‌طور قطع از سطح خانواده‌ها به جامعه رسوخ می‌کند و زمینه‌ساز مشکلات دیگری می‌شود. 
چند سالی است که با برگزاری برنامه‌هایی همچون جشن گلریزان، تلاش می‌شود تا توجه خیرین را به این مساله جلب و بستر مشارکت و همراهی آنها را در جریان آزادسازی زندانیان جرائم غیر عمد فراهم کنند. 

در همین راستا، مدیر عامل ستاد دیه استان بوشهر با بیان این‌که با گذشت شاکیان و تامین بخشی از بدهی، امسال ۱۱۰ زندانی جرائم غیر عمد مالی آزاد شدند و به آغوش گرم خانواده بازگشتند، تصریح کرد: برای کمک به آزادسازی زندانیان جرائم غیر عمد مالی در طول سال برنامه‌های مختلفی اجرا می‌شود. ستاد دیه استان بوشهر علاوه بر جشن گلریزان در ماه مبارک رمضان در طول سال به مناسبت‌های مختلف برای فراهم شدن زمینه آزادی زندانیان جرائم غیر عمد مالی، برنامه‌ها و نشست‌های گوناگونی برگزار می‌کند.
سید اسماعیل موسوی‌ حقیقی از کمک 1.5 میلیارد ریالی اتاق بازرگانی بوشهر برای آزادی 15 زندانی جرائم غیر عمد خبر داد و افزود: 15 زندانی با 23 میلیارد ریال بدهی پرونده آنها در ستاد دیه استان بوشهر تشکیل شد که پس از مذاکره با طلبکاران آنها، این میزان بدهی به 2.3 میلیارد ریال تقلیل یافت.

موسوی با بیان این‌که امسال تاکنون 110 زندانی جرائم غیر عمد مالی استان بوشهر آزاد شدند، خاطرنشان کرد: با گذشت شاکیان و تامین بخشی از بدهی، امسال 110 زندانی جرائم غیر عمد مالی آزاد شدند و به آغوش گرم خانواده بازگشتند.
وی مهریه، نفقه، دیه را عمده جرائم زندانیان آزاد شده دانست و تصریح کرد: شمار زندانیان جرائم غیر عمد مالی استان بوشهر 225 نفر است که تاکنون پرونده 120 نفر آنها با بدهی 140 میلیارد ریال در ستاد دیه تشکیل شده و برای آزادی آنها نیازمند کمک‌های خیران نیک‌اندیش هستیم.
این مسوول در پاسخ به این سوال که تا کنون چند جشن گلریزان در استان برگزار شده، گفت: ستاد دیه استان بوشهر از زمان آغاز فعالیت خود در استان بوشهر تاکنون 24 جشن گلریزان برای آزادی زندانیان برگزار کرده که از این لحاظ در رتبه دوم کشور قرار دارد.

برگزاری 24 جشن گلریزان در استان بوشهر در حالی است که از طریق برپایی همین جشن، تعدادی از زندانیان جرائم غیر عمد راهی خانه‌هایشان شدند تا کانون گرم خانواده دوباره معنا پیدا کند. بدیهی است که با ترویج فرهنگ کمک به همنوعان، ضرورت حفظ بنیان خانواده‌ها در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی، تربیت فرزندان اصلح، کاهش اختلالات روحی و روانی و ... باید همه همت خود را به کار بندیم تا خانواده‌ها لجاجت کمتری نسبت به دریافت دیه داشته باشند و خیرین چه در قالب افراد چه در قالب شرکت‌های صنعتی و غیر صنعتی، دست یاری‌شان به افرادی که بی‌سرپرست یا بدسرپرست شده‌اند، بدهند. یکی از راه‌های موثر در راستای فرهنگ‌سازی کمک به زندانیان جرائم غیر عمد، تبلیغ از طریق صدا و سیماست و در کنار آن دیگر خبرگزاری‌ها و روزنامه‌ها نیز باید بخشی از این وظیفه و تکلیف انسانی را عهده‌دار شوند. «فتوت» و «جوانمردی» رسمی کهن و ریشه‌دار است که تاریخ، پهلوانان و قهرمانان زیادی را در حافظه خود مانا و ثبت کرده است. همه کسانی که در طول زندگی خود دست کم یک‌بار تجربه کمک به دیگران را دارند، بر این باور متفق‌القولند که هیچ حسی خوشایندتر از مشکل‌گشایی نیست.

نام:
ایمیل:
* نظر: