bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۰۱۸۳
تاریخ انتشار: ۴۶ : ۱۸ - ۱۲ آذر ۱۳۹۶
وزارت بهداشت و درمان آموزش پزشکی به تازگی دارای معاونت اجتماعی شده است. قرارست این معاونت «خیریه‌های سلامت»،«سازمان‌های مردم‌نهاد سلامت»،«آسیب‌های اجتماعی مرتبط با سلامت» و«عوامل اجتماعی مرتبط با سلامت» را مدیریت کند.
اجتماعی شدن سلامت استانعیسی صفوی:
وزارت بهداشت و درمان آموزش پزشکی به تازگی دارای معاونت اجتماعی شده است. قرارست این معاونت «خیریه‌های سلامت»،«سازمان‌های مردم‌نهاد سلامت»،«آسیب‌های اجتماعی مرتبط با سلامت» و«عوامل اجتماعی مرتبط با سلامت» را مدیریت کند. به واقع تاسیس این معاونت پررنگ کردن مردم در حوزه سلامت است. به نوعی اعلام این نظر و نگاه به مردم است که مدیریت سلامت فقط و فقط از سوی مردم ممکن است. در این راستا دانشگاه علوم پزشکی استان بوشهر به شکل جدی و فعال معاونت اجتماعی را پیگیری کرده است. این معاونت در حال حاضر به شکل فعال و عملیاتی فعالیت دارد. بانک خیرین سلامت استان در حال تهیه است. در این جهت از خیرین مشتاق در حوزه سلامت تقاضا می‌شود در تهیه این بانک حضور فعال داشته باشند. انتظار است با تهیه این بانک خیرین بتوان به شکل علمی و آکامیک منابع خیرین را در جهت مطلوب و مورد نیاز حوزه سلامت سوق داد. این بانک باعث می‌شود در سیاست‌گذاری منابع خیرین بهترین تصمصم اخذ شود. 

به عنوان مثال این بانک به ما ‌می‌گویید با مقادیرکم اهدایی خیّر می‌توان چه کارهایی انجام داد. نیازی نیست برای «خیّربودن» مقادیرزیادی منابع مالی اهداء نمود. بسیاری ازحوزه های سلامت نیازمند مقادیرکم منابع اهدایی خیرین است. پس می‌توان گفت در حال حاضر هر«خیّر» حوزه سلامت دارای یک میزبان  تعریف شده در دانشگاه علوم پزشکی است. این خیر می‌تواند با تهیه نیازهای حوزه سلامت، تصمیم به مشارکت خیرانه بگیرد. در مورد حوزه دوم که «سمن‌ها (سازمان‌های مردم‌نهاد)» است باید گفت که در حال حاضر 28 سمن سلامت در استان فعال هستند. این سمن‌ها قادر به فعالیت تخصصی در حوزه سلامت هستند. این فعالیت تخصصی باعث می‌شود در حوزه سلامت تلاش‌ها سریع‌تر به مقصد برسد. ارتباط این سمن‌ها با حوزه خیرین اساسی است. در صورتی که سمن‌ها تخصصی عمل کنند، خیرین قادرند مکمل فعالیت آنها باشند. سمن‌های سلامت می‌توانند نیازهای حقیقی سلامت را شناسایی و خیرین منابع اهدایی خود را در آن راستا هدایت کنند اما درباره حوزه سوم «عوامل اجتماعی مرتبط بیماری‌ها» باید گفت موضوع اساسی است، زیرا از نظر ساختاری و بنیادی مهم وکلیدی هستند. 

شناسایی این عوامل اساسی و کلیدی است. سمن‌ها و خیریه در این راستا نقش اساسی بر عهده دارند. سمن‌ها با پشتیبانی خیرین می‌توانند به شناسایی این عوامل بپردازند. پرداختن به عوامل اجتماعی اقتصادی مرتبط با بیماری‌ها باعث صرفه‌جویی در هزینه‌های درمان می‌شود. این صرفه‌جویی باعث می‌شود منابع اهدایی خیرین دارای اثربخشی و بهره‌وری بالاتر باشد. در حال حاضر این منابع اهدایی صرف حوزه درمان می‌شود که به نوبه خود دارای پرت است. در ارتباط با آسیب‌های اجتماعی باید گفت وظیفه معاونت اجتماعی کار در حوزه اجتماعی ذیل دانشگاه علوم پزشکی است. این بخش قرار نیست به موضوع آسیب اجتماعی در سطح کلی بپردازد بلکه آن دسته از آسیب‌های اجتماعی را باید رصد کند که با حوزه سلامت ارتباط دارند. ترکیب «سمن‌ها»، «خیرین»، «آسیب‌های اجتماعی» و«عوامل اجتماعی و اقتصادی مرتبط با بیماری‌ها» خالق یک معاونت است که می‌تواند منشا اثر شود. 

برچسب ها: جامعه ، سلامت ، صفوی ، بوشر ، دانشگاه
نام:
ایمیل:
* نظر: