bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۰۱۸۵
تاریخ انتشار: ۴۶ : ۲۳ - ۱۲ آذر ۱۳۹۶
اینترنت و فضای مجازی، فرصتی برای ایجاد اشتغال؛
یکی از شاخه‌های تکنولوژی، فناوری کسب‌ و کار در فضای مجازی است که علاوه بر تازه‌ بودنش، تقریبا همه ما از آن بهره برده‌ایم. تراکنش‌های بانکی، خرید و فروش روی بستر وب، معرفی کالا و تبلیغات مجازی، ساخت برنامه‌ها و بازی‌های اینترنتی و... که در کشورهای پیشرفته از مدت‌ها قبل مورد استفاده قرار گرفته، طی چند سال اخیر در ایران با استقبال بسیار زیادی از سوی مردم مواجه شده است..
بامدادجنوب- اميرحسين حقيقي:
امروزه همه ما از اهمیت اینترنت و فضای مجازی در زندگی روزمره و کار آشنا هستیم؛ در واقع همین‌طور که می‌گوییم انسان بدون آب و غذا نمی‌تواند زندگی کند، حال باید اینترنت را نیز جزئی از نیازهای سبد خانوار انسان‌ها بدانیم.
یکی از شاخه‌های تکنولوژی، فناوری کسب‌ و کار در فضای مجازی است که علاوه بر تازه‌ بودنش، تقریبا همه ما از آن بهره برده‌ایم. تراکنش‌های بانکی، خرید و فروش روی بستر وب، معرفی کالا و تبلیغات مجازی، ساخت برنامه‌ها و بازی‌های اینترنتی و... که در کشورهای پیشرفته از مدت‌ها قبل مورد استفاده قرار گرفته، طی چند سال اخیر در ایران با استقبال بسیار زیادی از سوی مردم به‌خصوص جوانان مواجه شده‌ تا جایی که در این بخش سالانه اشتغال در خور توجهی ایجاد شده و گاه درآمد مناسبی را نصیب فعالان این حوزه می‌کند.

پیشینه ورود فناوری‌های اینترنتی به استان بوشهر حاکی از آن است که بوشهر یکی از استان‌های پیشرو در زمینه دریافت و گسترش زیرساخت‌های اینترنت در کشور است به‌طوری که نسل سوم و چهارم اینترنت پس از کلان‌شهرها میهمان بوشهری‌ها بوده است. از این‌رو بوشهری‌ها در این زمینه رقابت خوبی با دیگر استان‌های هم‌رده و همسایه خود داشته‌اند که فرصت رقابتی خوبی را در اختیار آنها گذاشته است.
در همین راستا، وزیر فناوری اطلاعات و ارتباطات با انتشار نمودار کسب‌ و کارهای اینترنتی به تفکیک استان‌ها در کشور، به لزوم توسعه زیرساخت‌های این حوزه اشاره کرد.

محمدجواد آذری‌جهرمی با انتشار نمودار کسب ‌و کارهای اینترنتی از منبع مرکز توسعه تجارت الکترونیک ایران، گفت: شور جوانان تحصیلکرده این مرزبوم در حوزه‌های تکنولوژیک با موانع بسیاری مواجه است که اگر این موانع رفع شوند، جمهوری اسلامی ایران پرچم‌دار انقلاب صنعتی چهارم در منطقه خواهد بود.
به‌گفته وی، رفع عقب‌ماندگی ۱۲ ساله کشور در عرصه ارتباطات و فناوری اطلاعات در مدت فشرده چهار سال اخیر، اگرچه همواره با اعتراضاتی مواجه بوده اما از دیدگاه توسعه اشتغال و رفع بیکاری که مادر اکثر مشکلات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی کشور است، نقش بی‌بدیلی داشته است.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر لزوم رفع موانع این کسب ‌و کارها خاطرنشان کرد: در ایران استعدادهای بسیار مناسبی در حوزه‌های تکنولوژی و فناوری وجود دارد که اگر این موانع را رفع کنیم، جمهوری اسلامی ایران می‌تواند پرچم‌دار انقلاب صنعتی چهارم در منطقه باشد؛ رویایی که کشورهای منطقه با گوی‌های جادویی و حمایت سران استکبار جهانی به‌دنبال تحقق آن برای خود هستند.

نگاهی به جدول انتشار یافته از سوی وزیر ارتباطات، نشان می‌دهد که بوشهر از وضعیت متعادلی در میان دیگر استان‌های کشور قرار داشته و رشد آرامی را در این حوزه تجربه می‌کند؛ با این حال، از سال گذشته تاکنون به‌علت کندی رشد در حوزه کسب و کارهای اینترنتی در مقایسه با دیگر استان‌ها، یک رتبه در این جدول نزول داشته است.
آن‌گونه که در این جدول آمده، مطابق انتظار، استان‌های تهران، خراسان رضوی، اصفهان، فارس و آذربایجان شرقی به‌ترتیب رتبه‌های اول تا پنجم را در اختیار دارند که در مقایسه با نیروی انسانی، امکانات، بودجه و زیرساخت، می‌توان گفت که بوشهر توان رقابت با این‌ استان‌ها را نخواهد داشت. 

با این حال، با نگاهی به جدول منتشر شده از سوی وزیر ارتباطات، استان بوشهر را در میانه‌های جدول 31 استانی و در رده 18ام می‌بینیم. نکته جالب توجه آمار منتشرشده در خصوص جایگاه بوشهر این است که در مردادماه سال 1395تعداد کسب‌ و کارهای اینترنتی بوشهر 217 بوده و با رشدی قابل توجه در بهمن‌ماه سال 96 به 255 کسب و کار رسیده است با این حال، بوشهر با نزول یک پله‌ای، رتبه 17 این رده‌بندی را با رتبه 18 تعویض کرد که می‌توان این موضوع را نمایانگر پیشرفت روزافزون کسب‌ و کار فضای مجازی در سراسر کشور دانست.
استان بوشهر از نظر جمعیتی در رده بیست‌ و دوم کشور قرار دارد و با وجود سرمایه‌های عظیم انرژی نفت و گاز، پرورش ماهی و میگو، صیادی، تجارت، کشاورزی، کشتی‌سازی و...، آمار بالایی نیز در نرخ بیکاری دارد. این مساله سبب شده تا گرایش اقشار مختلف مردم، به‌خصوص جوانان بوشهری به سمت کسب و کارهای اینترنتی افزایش قابل توجهی داشته باشد. در این زمینه، با توجه بیشتر مسوولان استان به این حوزه و فراهم‌آوری زیرساخت‌های مناسب برای گسترش کسب و کارهای اینترنتی، می‌توان بخشی از بیکاری جوانان بوشهری را رفع کرد.

البته این روزها حرف‌های امیدوارکننده‌ای در دولت دوازدهم زده می‌شود که نوید روزهای بهتری برای این کسب و کارها می‌دهد. برای مثال چند روز پیش، حسن روحانی در گزارش عملکرد 100 روزه دولت دوازدهم به مساله کسب‌وکار اینترنتی در فضای مجازی پرداخت و برای پیشرفت آن در کشور توضیحاتی ارائه کرد که امیدواری‌ها را در زمینه افزایش زیرساخت‌ها و توسعه کسب و کارهای اینترنتی در کشور زنده کرد.
امید است که مسوولان استانی بتوانند با توجه به این بخش مهم و استفاده از فرصت‌های ایجادشده در دولت‌های یازدهم و دوازدهم، در راستای توسعه استان بوشهر گام برداشته و اشتغال جوانان را در این حوزه افزایش دهند.  
 
نام:
ایمیل:
* نظر: