bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۰۱۸۸
تاریخ انتشار: ۰۸ : ۱۲ - ۱۳ آذر ۱۳۹۶
کمتر پیش می‌آید که به اداره‌ای، سازمانی یا ارگانی بروم، به‌جز اینکه کار شخصی و مشکلات روزمره ناچارم کند، یا دوست عزیزی در آن اداره باشد، در دوره‌ای هم که بیشتر مدیران استانی از ترس برکناری و توبیخ جرات نمی‌کردند تلفن ما را جواب بدهند..
ای کاش مسوولین می‌دیدندکریم جعفری:
کمتر پیش می‌آید که به اداره‌ای، سازمانی یا ارگانی بروم، به‌جز اینکه کار شخصی و مشکلات روزمره ناچارم کند، یا دوست عزیزی در آن اداره باشد، در دوره‌ای هم که بیشتر مدیران استانی از ترس برکناری و توبیخ جرات نمی‌کردند تلفن ما را جواب بدهند، این روزها برای رسیدگی به شکایت‌های ابن‌الوقت‌ها و دوره‌گردها گذرم بیشتر به دادگاه است، در غیر این صورت، تمام تلاشم این بوده که حتی برای پیگیری مسائل روزنامه نیز شخصا به هیچ اداره‌ای نروم. با این حال، برخی موارد پیش می‌آید که علاقه‌ای باعث می‌شود تا از نزدیک یک مساله را پیگری کنم و برای درک بیشتر موضوع ساعتی را با مسوولان سازمانی نشسته و صحبت کنیم. 

این اتفاق پس از تقریبا مدت‌ها روز گذشته روی داد و به اتفاق دبیر محترم صفحه جامعه به اداره کل هواشناسی استان رفتیم، جایی که تقریبا دو سالی است که تلفنی با مدیرکل کوشای آن هم صحبت شده و بارها و بارها از پیش‌بینی‌های آنها در روزنامه بهره گرفته‌ایم. تقریبا دو ساعت و نیم در اداره کل هواشناسی استان بودیم و آقای شفی‌خدایی به همراه سه تن از معاونان و همکاران خود میزبان ما بودند. می‌تواند گزارش این دیدار را در روزنامه امروز و فردا در صفحه بخوانید، اما مسائلی وجود دارد که فارغ از آن به‌عنوان یک روزنامه‌نگار و شهروند بوشهری وظیفه دارم به آن اشاره کنم.
 
هواشناسی امروزه یک علم بسیار پیشرفته با تکنولوژی خاص، زیرساخت هر توسعه‌ای به‌شمار می‌رود، علمی که برای بسیاری از کشورها درآمد هنگفت دارد و برای توسعه آن کشورهای پیشرفته، طرح‌ها و برنامه‌های خاص خود را دارند. با توجه به تغییرات اقلیمی در سطح جهان، وظایف سازمان‌های هواشناسی خطیرتر شده و نگاه‌ها به پیش‌بینی آنها هم دقیق‌تر، کافی است که به تلفن‌های هوشمندی که هر کدام از ما یک عدد از آن را در دست داریم، نگاهی داشته باشید و اپلیکشین هواشناسی آن را این روزها هر دو سه ساعت یک‌بار به‌روز کنید تا متوجه تغییرات شوید. سرعت باد، جهت باد، میزان رطوبت، دمای واقعی، دمای قابل احساس، طلوع و غروب خورشید و وضعیت هوا از جمله قابلیت‌هایی است که شما می‌توانید در یک لحظه آن را به دست بیاورید، اما آیا می‌دانید که برای رسیدن به این داده‌ها چه زحمتی کشیده می‌شود؟ برای آنکه درک دقیق‌تری از این مساله داشته باشیم، به سراغ اداره کل هواشناسی استان رفتیم تا درد دل‌های آنها را که پیشتر هم تلفنی شنیده بودیم، از نزدیک بشنویم. اولین چیزی که آقای شفی‌خدایی به ما نشان داد میانگین تخصیص بودجه شش ماهه اول سال جاری ادارات کل هواشناسی کشور بود، جای بسی تاسف و تعجب داشت که بوشهر رتبه 27 را داشت، در عسلویه 200 میلیارد تومان را هاپولی می‌کنند، اما در یک اداره مهم آقایان چون سواد و علمش را ندارند، حاضر نیستند، اندک بودجه آن را تخصیص دهند!!

برخی از دوستان فکر می‌کنند کارشناس هواشناسی همین‌جور یک تصویر ماهواره‌ای را گرفته و حلاجی کرده و سپس در برابر دوربین قرار گرفته و پیش‌بینی می‌کند! این میزان از درک از یک تخصص واقعا فاجعه است. نگارنده خیلی متاسف است که در استان بوشهر نگاه‌ها به سمت اداره کل هواشناسی خوب نیست، در حالی که اگر کارکنان زحمت‌کش آن یک اشتباه کوچک محاسباتی کنند همه شاکی می‌شوند، اما به‌نظرم تا امروز نه تنها یک نماینده مجلس، بلکه یک معاون استاندار هم در طول چهار سال گذشته پایش به این اداره باز نشده و اصولا نمی‌دانند آنجا چه خبر است.
این را هم تاکید کنم که بندگان خدا روحشان هم از نوشته‌های بنده خبر ندارد، گلایه‌ها و شکایت‌های آنها که به زبان خودشان است را می‌توانید در صفحه جامعه مطالعه کنید، اما برای یک شهروند بوشهری که می‌بیند فقط 48 میلیارد تومان در دهکده سنگفرش هزینه می‌شود آن وقت سازمان برنامه و بودجه حاضر نیست 500 میلیون تومان برای هزینه‌های جاری آنها تخصیص دهد، این جای تاسف دارد.

یکی از کسانی که در نشست روز گذشته حضور داشت، معاون فنی (اگر اشتباه نکنم) اداره بود، مهندس لیروای که می‌گفت باوجود آنکه جایگاهم معاون است، اما فقط یک نیرو دارم و باید کل استان را با همین یک نفر پایش کنیم!! او از بس که خود بالای دکل رفته بود، دیسک کمر گرفته و برای چند دقیقه هم نمی‌توانست سر پا بایستد. 
در کل کشور ما فقط 9 رادار هواشناسی داریم که یکی از آنها در بوشهر است. این رادار در حالی که کشور ما از ماهواره بی‌بهره است در پیش‌بینی‌های لحظه‌ای و آنی نقش مهمی دارد و وجود همین پیش‌بینی‌ها بود که به گفته شفی‌خدایی در باران‌های سیل‌آسای سال گذشته از ضرر صدها میلیارد تومانی به تاسیسات صنعتی کشور در پارس جنوبی جلوگیری به‌عمل آمد و حتی یکی از سدهای استان را هم نجات دادند!!

در حالی که کشور ما با پدیده خشکسالی‌، گرد و غبار، باران‌های سیل‌آسا و سرما و گرمای ناگهانی روبه‌رو است و این در استان ساحلی بوشهر به دلیل اهمیت خطوط کشتی‌رانی، صادرات نفت و میعانات گازی، وجود چهار فرودگاه فعال از اهمیت بالایی بیشتری برخوردار است. اگر ما به این میزان از درک در مورد هواشناسی برسیم که پیش‌بینی یک باران به‌موقع تا چه اندازه می‌تواند در پشگیری از خسارت‌ها تاثیر داشته باشد، هیچ وقت در کمک به این مجموعه مسامحه به خرج نمی‌دانند. اگر شما سالی یک میلیارد تومان (به اندازه احداث دو سه تا از زمین چمن‌های مصنوعی که آرام آرام بدون استفاده می‌شوند) هزینه کنید، مطمئن باشید که ده‌ها برابر سود خواهید کرد. نمونه عینی‌اش را بالا در مورد عسلویه توضیح دادم و نمونه نزدیک آن را می‌توان در بارندگی‌ها دو هفته پیش استان دریافت.

در شرایط اقلیمی امروز، ضرورت توجه به مساله آب و هوا در کانون توجه کشورهای مختلف قرار دارد. توصیه می‌کنم مسوولان و مدیران استانی از این اداره کل دیدار کرده و از نزدیک مشکلات و اهمیت کار آنها را درک کنند تا متوجه امر شوند. تا جایی که بنده روز گذشته درک کردم اگر برای به‌روزرسانی تجهیزات و کمک به نیروی انسانی آن فکری نشود، دیر یا زود همه خواهند برید. به گفته مدیرکل این مجموعه، همه نیروهای سازمان اگر دست خودشان باشد و بتوانند دوست دارند به نهاد یا ارگان دیگری منتقل شوند. این مساله یعنی وجود یک بحران عمیق در یک نهاد مهم که زندگی همه به آن ربط دارد. 
این را هم تاکید کنم که ما در آنجا فقط با دو استکان چایی پذیرایی شدیم، بندگان خدا آن اندازه گیر داشتند که دلمان به‌ حالشان سوخت، یک وقتی کسی فکر نکند ما بابت این نوشته‌ها پولی گرفته‌ایم، ما عادت به کثافت‌کاری خبری نداریم، دلمان برای استان و مردم استان می‌سوزد. 

نام:
ایمیل:
* نظر: