bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۰۲۰۰
تاریخ انتشار: ۱۸ : ۱۴ - ۱۶ آذر ۱۳۹۶
کمبود نیروی انسانی متخصص در اداره‌کل هواشناسی استان؛
روز دوشنبه طی گفت‌‌وگویی اختصاصی با مدیرکل هواشناسی استان و همکاران وی درباره جزئیات فعالیت‌ها و روند اعلام اخبار هواشناسی و مشکلات عدیده‌ای که این سازمان با آن روبه‌روست، گزارشی را منتشر کردیم که..
200 ایستگاه هواشناسی با 1 نفر اداره می‌شود!بامدادجنوب- هدی خرم‌آبادی:
روز دوشنبه طی گفت‌‌وگویی اختصاصی با مدیرکل هواشناسی استان و همکاران وی درباره جزئیات فعالیت‌ها و روند اعلام اخبار هواشناسی و مشکلات عدیده‌ای که این سازمان با آن روبه‌روست، گزارشی را منتشر کردیم که ادامه آن‎‌را در ادامه می‌خوانید.

مدیرکل هواشناسی استان در خصوص تجهیزات گران‌قیمت هواشناسی با بیان این‌که «بویه‌ها» از جمله ادوات گران‌قیمت سازمان هستند که پیش‌بینی شرایط دریایی در دریاها از طریق آنها انجام می‌شود، گفت: اهمیت وجود بویه‌ها در دریا در حالی است که این ابزار مهم عمدا یا سهوا از بین می‌روند. از همین رو باید به ابزار و ادوات دیگری مجهز شویم که توانایی و ظرفیت بیشتر و بهتری در سنجش پارامترها داشته باشند. 

نادر شفی‌خدایی با بیان این‌که رادار هواشناسی وسیله بسیار پیشرفته‌ای است که به عنوان شاخصی برای پیشرفت علم هواشناسی در کشورهای گوناگون محسوب می‌شود و این رادار در استان بوشهر دارای برد تا 200 کیلومتر است، در ادامه به طرح‌ مشترکی بین دانشگاه خلیج فارس و سازمان هواشناسی استان اشاره کرد و افزود: طرح «رادار موج»، پروژه مشترکی است که اگر بتوانیم در استان بوشهر این رادارها را بسازیم، در این زمینه پیشتاز خواهیم بود، ضمن این‌که امنیت دریایی را لحظه به لحظه اسکن می‌کنیم. این پروژه، طرح بسیار حیاتی است. 
به گفته وی، در حال مذاکره با سازمان هواشناسی و استانداری هستیم. اگر اعتبار این طرح تامین شود و در اختیار دانشگاه قرار بگیرد، می‌تواند انقلاب شغلی در استان بوشهر ایجاد کند و حتی می‌تواند پای شرکت‌های دانش‌بنیان را به استان باز کند. به هر حال، توانایی ساخت این رادار در استان وجود دارد. 

راستگو، کارشناس هواشناسی استان با بیان این‌که وقوع حادثه سیش در دیر به ما ثابت کرد که باید ابزار دقیق و محکمی در دریا داشته باشیم تا بتوانیم امنیت دریایی را تامین کنیم، گفت: بویه‌ها آسیب‌پذیرند و رادار موج هم برد بیشتری را پوشش می‌دهد و هم نصب آن در ساحل مشکلاتی از قبیل آسیب دیدن و ... را کاهش می‌دهد. علاوه بر این، طرح امکان‌سنجی و مکان‌یابی رادار انجام شده و همکاران ما در حال تلاش برای دست یافتن به دستاوردهای جدید هستند. 
به گفته راستگو، اداره‌کل هواشناسی را با هیچ اداره‌ای نمی‌شود مقایسه کرد و حتی هواشناسی شهر بوشهر را از لحاظ حجم کاری با هواشناسی‌های سایر شهرستان‌ها هم نمی‌توان قیاس کرد. هواشناسی تنها سازمانی است که هم از لحاظ تکنولوژی و هم از لحاظ نیروی انسانی، «تخصصی» است. 

در ادامه لیراوی، مسوول فناوری و اطلاعات سازمان هواشناسی استان با بیان این‌که 200 ایستگاه هواشناسی را با کمترین هزینه‌ها و نیروی انسانی مدیریت می‌کنیم، تصریح کرد: حال تصور کنید چگونه می‌توان بدون هزینه و نیروی انسانی، چنین تجهیزات مهم و گران‌قیمتی را اداره کرد؟! نیروهایی که باید اخبار هواشناسی را در مدت‌زمان ده دقیقه، رصد و اشتباهات احتمالی را رفع و آن را گزارش کنند، نهایت فشار و استرس را متحمل می‌شوند و هیچ رضایت شغلی هم ندارند. با چنین مشکلات و نارضایتی‌ها، باید احتمال خطا را نیز به صفر رساند، چراکه کوچک‌ترین اشتباهی، می‌تواند منجر به یک فاجعه شود؛ فاجعه‌ای جبران‌ناپذیر... اداره کردن 200 ایستگاه با یک نفر، اگر فاجعه نیست، چه نامی می‌توان بر آن نهاد؟ و اگر روزی برای این یک نفر اتفاق ضروری بیفتد، چه باید کرد؟

لیراوی افزود: مسوولیت من در حوزه فناوری و اطلاعات و مهندسی تجهیزات است. این دو مجموعه را با تعداد انگشت‌شمار اداره می‌کنم. مسوولان تدبیری برای این مساله بیندیشند. معلوم نیست تا کی دوام بیاوریم. 
به گفته این مسوول، رادار هواشناسی، وسیله پیشرفته‌ای است که فقط نگهداری آن نیازمند گروه متخصصی است. بویه‌ها هم همین شرایط را دارند. ایستگاه‌های فرودگاهی فناوری متفاوتی دارند و بسیار حساس هستند. ایستگاه‌های جاده‌ای و شبکه ایستگاه‌های زمینی نیز حساسیت‌های خودشان را دارند که نیازمند نیروی انسانی و اختصاص هزینه‌هایی برای تعمیرات و جایگزینی قطعات مورد نیازند که متاسفانه مسوولان توجهی و دانشی نسبت به این امر ندارند.

باز هم تاکید می‌کنیم که ورود نمایندگان محترم به منظور مرتفع کردن مشکلات اداره‌کل هواشناسی استان ضروری و حیاتی است. مبادا امروز درباره این مشکلات بخوانیم و وعده‌ای در لحظه بدهیم اما آن را پشت گوش بیندازیم، چراکه موقعیت حساس و شرایط خاص استان بوشهر از لحاظ دریایی و تاسیسات مهم و حیاتی، آماده وقوع حوادث پیش‌بینی‌نشده‌ای است که نیازمند تجهیزات مدرن و پیشرفته و به‌روز در هواشناسی استان است تا بتواند با رصد دقیق و روزانه اخبار هواشناسی، پیش‌بینی‌های لازم را اطلاع‌رسانی و از آسیب‌های احتمالی به بخش تاسیسات، کشاورزی و در مجموع سرمایه‌های شخصی و ملی جلوگیری کنند.

نام:
ایمیل:
* نظر: