bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۰۲۳۵
تاریخ انتشار: ۰۸ : ۱۴ - ۲۰ آذر ۱۳۹۶
کاهش معنادار بودجه وزارتخانه‌ها در لایحه بودجه؛
روز گذشته رئیس‌جمهور لایحه بودجه سال 97 کشور را در حالی به مجلس شورای اسلامی برد که مجموع کلی منابع و مصارف دولت در مقایسه با آنچه که در لایحه سال ۱۳۹۶ به مجلس رفته بود، حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان افزایش داشت.
دولت دوازدهم به‌دنبال کوچک شدن است!بامداد جنوب- جواد شکریان:
روز گذشته رئیس‌جمهور لایحه بودجه سال 97 کشور را در حالی به مجلس شورای اسلامی برد که مجموع کلی منابع و مصارف دولت در مقایسه با آنچه که در لایحه سال ۱۳۹۶ به مجلس رفته بود، حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان افزایش داشت. با این حال به‌نظر می‌رسد که دولت دوازدهم، در لایحه بودجه سال آینده به‌دنبال کاهش اندازه دولت است، زیرا بودجه اختصاصی بسیاری از وزارتخانه‌ها با کاهش همراه بوده است، ضمن این‌که بودجه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با افزایش همراه بوده است. احتمالا که دولت در سال آتی با اعمال تغییرات در بودجه سال آینده، سعی در افزایش سهم بخش خصوصی در اقتصاد کشور و افزایش تمرکز دولت بر ایجاد زیرساخت‌های تکنولوژی و توسعه دارد که می‌تواند آغازی برای پیشرفت مداوم در کشور باشد. در ادامه به برخی از این تغییرات می‌پردازیم.

کاهش ۱۰ هزار میلیاردی بودجه‌های عمرانی
پیش‌بینی ۶۰ هزار میلیارد تومانی برای بودجه‌های عمرانی در سال آینده گرچه این رقم را به واقعیت نزدیک کرده است اما در مقایسه با رقم مصوب سال جاری تا ۱۰ هزار میلیارد تومان کاهش دارد. در لایحه بودجه سال آینده حدود ۶۰ هزار میلیارد تومان برای طرح‌های عمرانی در قالب تملک دارایی‌های سرمایه‌ای پیش‌بینی شده است. این رقم نسبت به ۶۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان لایحه سال جاری کاهش چشمگیری ندارد ولی در قیاس با ۷۱ هزار میلیارد تومانی که مجلس نسبت به آن پافشاری و در جریان تصویب قانون بودجه آن را مصوب کرد تا ۱۰ هزار میلیارد تومان کاهش داشته است.
این در حالی است که رقم ۶۰ هزار میلیاردی پیش‌بینی شده برای بودجه‌های عمرانی با توجه به عملکردی که در طول سال‌های گذشته اتفاق افتاده واقعی‌تر به‌نظر می‌رسد، چراکه عمدتا ارقام کلان تعیین شده برای بودجه‌های عمرانی طی سال محقق نمی‌شوند.

کاهش 26 درصدی بودجه معدنی
بر اساس لایحه بودجه تقدیم شده از سوی دولت به مجلس برای سال ۱۳۹۷ در مجموع بودجه سازمان‌های معدنی 5/26 درصد کاهش یافته و بودجه ایمیدرو نیز نصف شده است.
بخش معدن در یک ردیف و یک زیرمجموعه از لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ سهم داشته است که شامل ردیف بودجه سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی و سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) می‌شود.
بر این اساس، سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور رقمی معادل ۷۵ میلیارد و ۸۲۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان از بودجه سال آینده را به خود اختصاص داده است که در مقایسه با امسال کاهشی حدود هفت درصدی دارد.
پژوهشکده علوم زمین نیز از بودجه این سازمان سهم چهار میلیارد و ۳۵۴ میلیون تومانی را به خود اختصاص داده است.
همچنین سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) نیز سهمی ۳۵ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومانی از بودجه سال آینده دارد که این رقم 3/49 درصد در مقایسه با امسال کم شده است.

کاهش ۹ درصدی بودجه پیشنهادی وزارت راه و شهرسازی
دولت دوازدهم همچنین در لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ بودجه پیشنهادی خود برای وزارت راه و شهرسازی را حدود ۹ درصد کاهش داده است. 
طبق اطلاعات ارائه شده در لایحه بودجه سال آینده وزارت راه و شهرسازی به همراه سازمان‌های زیرمجموعه خود حدودا هفت هزار و ۸۳۰ میلیارد تومان بودجه خواهند گرفت. این در شرایطی است که دولت در لایحه بودجه سال گذشته برای این وزارتخانه درخواست بودجه بیش از هشت هزار و ۶۰۰ میلیارد تومانی کرده بود. آنچه که در لایحه بودجه امسال خود را به‌خوبی نشان می‌دهد کاهش قابل توجه بودجه شرکت ساخت زیربناهای حمل ‌و نقل کشور است.
در بودجه سال ۱۳۹۷ پس از شرکت ساخت سازمان راهداری کل کشور با بودجه‌ای حدودا دو هزار میلیارد تومانی و شرکت راه‌آهن با بودجه‌ای حدودا هزار و 500 میلیارد تومانی بیشترین سهم را داشته‌اند. این در حالی است که در لایحه سال گذشته سهم راه‌آهن حدودا هزار و 400 میلیارد و سهم سازمان راهداری حدودا هزار میلیارد تومان بوده است.

کاهش ۲۱ درصدی بودجه وزارت صنعت
بودجه وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال آینده معادل هزار و ۴۱۹ میلیارد و ۶۲۵ میلیون تومان برآورد شده که در مقایسه با بودجه هزار و ۸۰۲ میلیارد و ۳۹۷ میلیون تومانی مصوب آن در سال گذشته، حدود ۲۱ درصد کاهش یافته است. بر اساس متن لایحه، بودجه مختص به وزارت صنعت، معدن و تجارت معادل هزار و ۴۱۹ میلیارد و ۶۲۵ میلیون تومان برآورد شده است. این در حالی است که بودجه مصوب این وزارتخانه در سال ۱۳۹۶ معادل هزار و ۸۰۲ میلیارد و ۳۹۷ میلیون تومان بود.
در بودجه سال آتی برای سازمان توسعه تجارت ایران ۲۴۲ میلیارد و ۸۳۲ میلیون تومان، برای مرکز توسعه تجارت الکترونیکی هشت میلیارد و ۷۵۷ میلیون تومان، برای سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران - مادر تخصصی ۳۵ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان، برای سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران  - مادر تخصصی ۲۱ میلیارد تومان، برای سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران ۹۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان، برای سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان ۲۶ میلیارد و ۲۲۶ میلیون تومان، برای صندوق ضمانت صادرات ایران شش میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان و برای اتحادیه مرکزی فرش دستباف روستایی ایران نیز پنج میلیارد تومان اعتبار برآورد شده است.

درآمدهای نفتی نیز کاهش یافت
دولت در لایحه بودجه سال آینده مجموع درآمدهای ناشی از فروش نفت را ۱۰۶ هزار میلیارد تومان برآورد کرده که در مقایسه با سال جاری با کاهش همراه است. بر اساس پیش‌بینی دولت در مورد درآمدهای نفتی مجموع واگذاری‌ دارایی‌های سرمایه‌ای در لایحه بودجه سال آینده حدود ۱۰۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان پیش‌بینی شده است در حالی که این رقم برای سال جاری در لایحه حدود ۱۱۶ هزار میلیارد تومان و مصوب تا ۱۱۸ هزار میلیارد تومان بود.
همچنین برای منابع حاصل از فروش نفت و فرآورده‌های نفتی برای سال آینده ۱۰۱ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است. این رقم در مقایسه با ۱۱۱ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده لایحه بودجه سال ۱۳۹۶ تا ۱۰ هزار میلیارد تومان و نسبت به رقم مصوب ۱۱۳ هزار میلیاردی در قانون بودجه تا ۱۲ هزار میلیارد تومان کاهش دارد.
عملکرد قانون بودجه سال نشان می‌دهد در شش ماهه امسال حدود ۴۴ هزار میلیارد تومان از درآمدهای پیش‌بینی شده محقق شده است.
در لایحه بودجه سال آینده پیش‌بینی بر قیمت ۵۵ دلاری هر بشکه نفت است که مجموع درآمد با دلار سه هزار و 500 تومانی به ریال تبدیل شده است، البته این رقم در طول سال با افزایش می‌تواند همراه باشد به‌طوری که در حال حاضر دلار مبادله‌ای حدود سه هزار و ۵۴۰ تومان در بانک مرکزی قیمت‌گذاری شده است.

بودجه وزارت ارتباطات 437 میلیارد اضافه شد
در لایحه بودجه سال آینده برای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در مجموع حدود سه هزار و 906 میلیارد تومان بودجه در نظر گرفته شده که نسبت به سال جاری تا ۴۳۷ میلیارد تومان افزایش دارد.
به گزارش ایسنا، بودجه سه هزار و ۹۰۶ میلیاردی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در مقایسه با عملکرد هزار 864 میلیاردی این وزارتخانه در سال ۱۳۹۵ تا دو هزار میلیارد تومان رشد دارد و همچنین در مقایسه با رقم مصوب ۳۴۷۰ میلیاردی سال جاری این افزایش به بیش از ۴۳۰ میلیارد تومان می‌رسد. البته عملکرد بودجه وزارتخانه در سال جاری هنوز مشخص نشده است.
جزئیات توزیع بودجه سه هزار و ۹۰۰ میلیاردی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نشان می‌دهد که پیش‌بینی شده در سال آینده حدود سه هزار و ۵۶۸ میلیارد تومان به خود وزارتخانه اختصاص پیدا کند. همچنین ۹۲ میلیارد تومان برای سازمان تنظیم مقررات رادیویی، ۳۸ میلیارد تومان برای سازمان فضایی ایران و همچنین ۹ میلیارد تومان برای شرکت ملی پست و تا شش میلیارد دیگر برای شرکت زیرساخت این وزارتخانه قابل پیش‌بینی است.

افزایش ۱۲ هزار میلیاردی مالیات در بودجه 97
دولت دوازدهم در نظر دارد در سال آینده ۱۲۸ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی داشته باشد که در مقایسه با سال جاری حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان، آن را افزایش داده است.
بر این اساس، دولت برای سال آینده حدود ۱۲۸ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی پیش‌بینی کرده که این رقم نسبت به ۱۱۲ هزار میلیارد لایحه سال جاری تا ۱۶ هزار میلیارد تومان رشد دارد. همچنین میزان درآمد پیش‌بینی شده مالیاتی سال آینده در مقایسه با آنچه که در قانون بودجه امسال مصوب شد و به ۱۱۶ هزار میلیارد تومان رسید تا ۱۲ هزار میلیارد تومان افزایش دارد.
در حالی رشد درآمدهای مالیاتی ثبت شده که برای امسال تا پایان شش‌ماهه عملکرد بودجه نشان می‌دهد، حدود ۴۳ هزار میلیارد تومان از مبلغ ۱۱۶ هزار میلیاردی مصوب محقق شده است که به ۵۰ درصد هم نمی‌رسد.

۱۹ هزار میلیارد از سهم یارانه‌های نقدی حذف شد
یکی دیگر از موارد مهم در بودجه سال 97، کاهش قابل توجه یارانه‌های نقدی است. دولت تاکنون در هر سال حدود ۴۲ هزار میلیارد تومان بابت یارانه‌های نقدی پرداخت کرده است، با این حال، این رقم در سال آینده تا ۲۳ هزار میلیارد تومان کاهش یافته است که با کاهش 19 هزار میلیاردی هزینه یارانه نقدی، باید در انتظار حذف گسترده یارانه‌بگیران در سال آتی باشیم ،چرا‌که اگر قرار باشد فقط ۲۳ هزار میلیارد تومان یارانه نقدی ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی پرداخت شود باید تا حدود نیمی از یارانه‌بگیران فعلی حذف شوند تا رقم ۲۳ هزار میلیاردی پاسخگوی پرداخت‌های نقدی باشد.

نام:
ایمیل:
* نظر: