bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۰۲۴۲
تاریخ انتشار: ۱۳ : ۱۸ - ۲۰ آذر ۱۳۹۶
با لغو مکرر سفر شناورها؛
طی روزهای اخیر خلیج‌فارس به‌شدت مواج و متلاطم بود و از روز پنجشنبه 16 آذرماه همه ترددهای دریایی از خارگ به بوشهر و بالعکس و از گناوه به بوشهر و بالعکس لغو شده‌اند. همه کسانی‌که تنها برای یک‌بار به جزیره‌ای سفر کرده باشند، درک می‌کنند که رفت و آمدهای دریایی چقدر طاقت‌فرسا و دشوار است.
خارگی‌ها در جزیره مرجانی زندانی شدندبامدادجنوب- هدی خرم‌آبادی:
بر ملک مروارید آرمیده و مرجان و ماهی سپرده به تقدیر را نصیبی نرسد جز این شیار کف آلود»، سال 1341 زمانی‌که ابراهیم گلستان به سفارش شرکت ملی نفت در خصوص کشیدن خط لوله نفت از گچساران به جزیره مرجانی خارگ مستندی ساخت، جمله بالا را درباره جزیره‌ای گفت که پس از گذشت سال‌ها هنوز هم نصیبی جز شیار کف‌آلود ندارد.
طی روزهای اخیر خلیج‌فارس به‌شدت مواج و متلاطم بود و از روز پنجشنبه 16 آذرماه همه ترددهای دریایی از خارگ به بوشهر و بالعکس و از گناوه به بوشهر و بالعکس لغو شده‌اند.
همه کسانی‌که تنها برای یک‌بار به جزیره‌ای سفر کرده باشند، درک می‌کنند که رفت و آمدهای دریایی چقدر طاقت‌فرسا و دشوار است.

علاوه بر سختی سفرهای دریایی، افرادی را تصور کنید که برای امور روزمره‌شان ناچار به سفرهای دریایی هستند. محصلی کنکور دارد، فرد مسن دیگری نوبت دکتر دارد، فردی با بیماری خاص باید دارو بگیرد، دانشجویی باید به دانشگاه برود و ... همه باید از راه دریا سفر کنند. اینها نمونه‌های کوچکی از مشکلات مردمان جزیره‌نشین است. در روزهایی که شناورها به‌علت شرایط دریا و یا تعمیرات لغو می‌شوند، مردم در تامین مواد غذایی اولیه خود با مشکل روبه‌رو می‌شوند. از آنجایی که در جزیره خارگ انبار مواد غذایی وجود ندارد، گاهی اوقات حتی آردی برای پخت نان وجود ندارد!!!! تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل!
با مواج شدن خلیج‌فارس از اواخر هفته گذشته حرکت کلیه شناورها در مسیر خارگ به بوشهر و خارگ به گناوه و بالعکس لغو شد که مشکلات و بی‎نظمی‌های بسیاری را برای شهروندان و کسبه و سایر افراد ساکن در جزیره خارگ رقم زده است.

معلم‌هایی که برای تعطیلات آخر هفته به بیرون جزیره آمده بودند، همه پشت آب مانده‌اند و کلاس‌های درس نیز بدون معلم مانده است! حال تصور کنید مدرسه‌ای را که چهار تا پنج معلم آن پشت آب مانده‌اند و دانش‌آموزان بلاتکلیف! چه کسی پاسخگوی کلاس‌های بدون معلم و افت آموزشی ناشی از تعطیلی این‌چنینی کلاس‌های درس خواهد بود؟ چطور انتظار داریم با کلاس‌های بدون معلم، کارنامه قابل قبولی در کنکور کسب کنیم و بر اساس چه منطقی انتظار داریم در آینده با نیروی بومی و متخصص سروکار داشته باشیم و غیر بومی‌ها جایگزین ما نشوند؟!.

یکی از شهروندان خارگی در گفت‌وگو با بامدادجنوب با بیان این‌که باید روز شنبه مورخ 18/9/96، مادرم را برای انجام آزمایش مهمی که در بیمارستان خارگ انجام نمی‌شد، به بوشهر می‌بردم، گفت: با وضعیت جوی پیش آمده و لغو شناورها، نوبت آزمایش مادرم نیز باطل شد و حالا نگران این موضوع هستیم که اگر خدای ناکرده در این شرایط اتفاقی برایش بیفتد باید چه کنیم. یکی دیگر از شهروندان می‌گوید: به‌همراه خانواده برای مشهد مقدس بلیت هواپیما گرفته بودیم و از آنجا که در بوشهر مکان مناسبی برای اقامت نداشتیم، برای یک روز قبل از سفرمان برنامه‌ریزی کرده بودیم که متاسفانه به‌علت لغو شناورها بلیط هواپیما و سفرمان لغو شد.

یکی از حساسیت‌های مناطق بندری اهمیت تردد در آنهاست. طی روزهای اخیر چندین شناور یا به گل نشستند یا غرق شدند. علاوه‌بر خسارت مالی، خسارت جانی نیز مردم این نواحی را تهدید می‌کند. آنچه بدیهی است پس از گذشت سال‌ها و با وجود اعتراض‌ها و پیگیری‌های مردمی، وقت آن رسیده که نگاه‌ها و البته نگرش‌ها به ساکنان جزیره راهبردی و استراتژیک خارگ تغییر کند. این روزها بحث تصویب طرح جامع خارگ بسیار داغ است. حال باید منتظر ماند و دید که تصویب این طرح چه پیامدهایی برای شرایط مردم ایجاد می‌کند.

نام:
ایمیل:
* نظر: