bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۰۲۶۲
تاریخ انتشار: ۵۴ : ۱۵ - ۲۲ آذر ۱۳۹۶
تلاش سازمان همکاری اسلامی برای دفاع از قدس؛
امروز ترکیه میزبان سران کشورهای اسلامی است تا در قالب سازمان همکاری اسلامی به بررسی مساله قدس و تصمیم دولت امریکا برای انتخاب این شهر به‌عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی بپردازند.
بامدادجنوب- ابوعلی زرین‌قلم:
امروز ترکیه میزبان سران کشورهای اسلامی است تا در قالب سازمان همکاری اسلامی به بررسی مساله قدس و تصمیم دولت امریکا برای انتخاب این شهر به‌عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی بپردازند. این نشست که با رایزنی رئیس‌جمهور ترکیه به‌عنوان رئیس دوره‌ای سازمان همکاری اسلامی با سران کشورهای عضو برگزار می‌شود، نخستین و مهم‌ترین واکنش کشورهای اسلامی به تصمیم رئیس‌جمهور امریکاست. این نشست در حالی برگزار می‌شود که منطقه و به‌ویژه سرزمین‌های اشغالی آبستن تحولات جدیدی است و در آینده امکان شکل‌گیری انتفاضه سوم هم وجود دارد و درگیری‌های شدیدی میان فلسطینی‌ها با نظامیان اشغالگر صهیونیستی در جریان است.

در همین رابطه روز گذشته رئیس‌جمهور ایران نیز برای شرکت در این نشست راهی ترکیه شد. حسن روحانی که بعد از ظهر روز دوشنبه در تماس تلفنی با رئیس دفتر سیاسی حماس در مورد آخرین تحولات منطقه، به‌ویژه دستور رئیس‌جمهور امریکا رایزنی کرده بود، پیش از ترک تهران بار دیگر تاکید کرده که قدس پایتخت فلسطین خواهد ماند. 
حسن روحانی با بیان این‌که حادثه‌ای که امروز با آن مواجهیم بسیار حائزاهمیت است، چراکه قدس و بیت‌المقدس سرزمینی مقدس برای مسلمانان و همچنین یهودیان و مسیحیان است و در این سرزمین آنچه که غریب و غریبه است، صهیونیست‌ها هستند، با تاکید بر این‌که مسلمانان، مسیحیان و یهودیان قرن‌ها در کنار یکدیگر در فلسطین زندگی کرده‌اند، به تصمیم اخیر رئیس‌جمهوری امریکا مبنی بر انتقال سفارت این کشور به بیت‌المقدس اشاره و خاطر‌نشان کرد: تصمیم نادرست و غیرقانونی رئیس‌جمهوری امریکا برای اعلام این‌که سفارت این کشور به بیت‌المقدس منتقل شود، برای مسلمانان بسیار گستاخانه بود، چراکه سرزمین قدس به یک ملت یا منطقه جغرافیایی تعلق ندارد. 

سرزمین قدس مورد احترام همه مسلمانان جهان و قبله اول آنان بوده و امروز نیز سومین مکان مقدس مسلمین محسوب می‌شود، بنابراین اگر مسلمانان در برابر تصمیم نادرست و غیرقانونی رئیس‌جمهور امریکا ساکت بودند و عکس‌العملی از خود نشان نمی‌دادند قطعا استکبار نقشه‌های شوم دیگر خود را بعدا ایجاد می‌کرد. این نقشه، همه نقشه استکبار و صهیونیست علیه فلسطین و جهان اسلام نیست و بخشی از همه نقشه آنهاست؛ آنها در حال امتحان کردن احساسات مسلمانان و افکار عمومی جهان اسلام و مردم فلسطین هستند.

روحانی با اشاره به، به پا خواستن همه مردم علیه تصمیم اخیر ترامپ، گفت: از همان لحظه نخست اعلام این تصمیم، سراسر دنیای اسلام به پا خواستند و همه این تصمیم را محکوم کردند؛ خوشبختانه اکثریت قاطع کشورها و سیاسیون جهان نیز این اقدام را محکوم و حتی برخی از صاحب‌نظران و نخبگان در امریکا آن را نادرست اعلام کردند. تصمیم اخیر رئیس‌جمهور ایالات متحده امریکا، سرآغاز تنش جدید در منطقه خواهد بود و چنانچه که مسلمانان وحدت و اتحاد خود را حفظ کنند و در برابر این تصمیم بایستند، پیروزی بزرگی برای مسلمانان و فلسطینیان رقم خواهد خورد.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی هم روز گذشته دست به‌کار شدند و در اقدامی خوب، با امضای قاطع رفتار دولت امریکا را محکوم کردند. ۲۳۵ نماینده مجلس با امضای بیانیه‌ای متذکر شدند ایالات متحده امریکا حتی به قراردادها و موافقتنامه‌های نیم بند خود هم اعتنایی نمی‌کند و با اعلام بیت‌المقدس به‌عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی آخرین میخ را بر تابوت روند به اصطلاح صلح در خاورمیانه کوبید. در بخشی از این بیانیه آمده است: 

«بیت‌المقدس قبله اول مسلمانان و مام مقدس برای همه ملت اسلامی است. متاسفانه اخیرا رئیس‌جمهور تاجرمسلک ایالات متحده امریکا آن را به‌عنوان پایتخت رژیم جعلی صهیونیستی اعلام کرده است و اتفاقا همین اقدام رئیس‌جمهور امریکا خود روشن‌ترین دلیل بر بی‌هویتی و ساختگی بودن رژیم صهیونیستی است که مجبور است یک به اصطلاح ابرقدرت با استفاده از عنصر زور و بدون‌توجه به سایر ابعاد موضوع سرزمین مسلمانان را به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی اعلام کند.»
از سوی دیگر رایزنی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران با فرماندهان نظامی گردان‌های عزالدین قسام و گروهان‌های قدس، بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های منطقه و جهان داشته است. این تماس تلفنی به‌ویژه از طرف فلسطینی‌ها مورد استقبال قرار گرفت. در همین رابطه معاون جبهه آزادی‌بخش فلسطین از مسائل پیشنهاد شده از سوی فرمانده سپاه قدس ایران استقبال و یادآور شد که از مسائل پیشنهاد شده از سوی سردار سلیمانی که یک فرمانده میدانی و با تجربه است استقبال می‌کنم. به گزارش المیادین، ابواحمد فواد، با اشاره به این‌که محور مقاومت امروز قوی‌تر از هر زمان دیگر است افزود: مقاومت فلسطین تنها نیست بلکه بخشی از یک محور است که امکانات زیادی دارد. 

در همین حال روز گذشته وزیر دفاع نیز با همتای ترکیه‌ای خود تماس گرفت تا مساله قدس را مورد بررسی قرار دهد. تیمسار حاتمی، در گفت وگو با نورالدین جانیکلی، وزیر دفاع ترکیه با ابراز خرسندی از روابط دو کشور در تعامل مشترک نسبت به ماهیت تحولات منطقه، گفت: برخی قدرت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی در چند سال گذشته در پی جداسازی ایران و ترکیه از یکدیگر بودند که به لطف الهی و در سایه اراده رهبران دو کشور نقشه شوم آنها به شکست انجامید.
وی با اشاره به اقدام رئیس‌جمهور امریکا مبنی بر اعلام قدس به عنوان پایتخت رژیم غاصب صهیونیستی بیان داشت: این اقدام به‌دنبال استیصال و شکست امریکا در عراق و سوریه و ناکامی آنان در اعلام استقلال کردستان عراق و افتضاح آنها در استعفای اجباری نخست‌وزیر قانونی دولت لبنان صورت گرفته است. تصمیم امریکا در انتقال سفارت این کشور به قدس شریف نیز یک سیاست غیر مسوولانه است و تقویت رویکرد اشغالگری رژیم صهیونیستی را در پی دارد و معتقدیم این اقدام ناشی از احساس شکاف و اختلاف میان امت اسلامی و مصالحه برخی کشورهای عربی با اسرائیل صورت گرفته است.

نام:
ایمیل:
* نظر: