bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۰۳۴۵
تاریخ انتشار: ۲۵ : ۱۵ - ۲۸ آذر ۱۳۹۶
کتاب «محپلنگ» اثر هنرمند و کارگردان پیشکسوت و ممتاز کشور و استان بوشهر، ایرج صغیری در آئینی با حضور شماری از هنرمندان، مسوولان و مردم در حاشیه دوازدهمین نمایشگاه کتاب بوشهر رونمایی شد.
رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان بوشهر گفت: عصاره فکری و اندیشه صغیری از روز نخست توجه به فرهنگ و ادبیات قومی و بومی زادگاه خویش بوده است. وی در طول پنج دهه فعالیت خود در عرصه های سینما، تئاتر، داستان نویسی و نمایش نامه نویسی لحظه ای در توجه به زادگاه و منطقه خود عدول نکرده است.

جهانشیر یاراحمدی افزود: صغیری اعتقاد دارد که هنرمند باید به هویت بومی، فرهنگ و آداب و رسوم و باورهای مردم خود ایمان داشته باشد و از چنگ زدن به فرهنگ غربی که بستر فرهنگی آن متعلق به مردم این دیار نیست خودداری کند. در حوزه فرهنگ و هنر باید از فرهنگ و هنر بومی استفاده کرد و نمایش محپلنگ نیز خود نمونه بارزی از توجه به فرهنگ و آداب و رسوم بومی است که اشاره به دلاورمردی های دلیران تنگستان در برابر بیگانگانگان است.

وی یادآور شد: صغیری در کتاب محپلنگ که به شکل نمایشنامه درآمده، پرداخت بسیار شاعرانه ای بطور غیرمستقیم نسبت به دلاورمردی های رئیسعلی دلواری و یارانش دارد.

ایرج صغیری متولد اول آذر 1325 در بوشهر (کوی شکری) بازیگر، کارگردان، نمایشنامه‌نویس و داستان‌نویس است که با بازی در نقش ابوذر در تئاتری که با همکاری داریوش ارجمند و نظارت علی شریعتی در دانشگاه فردوسی و حسینیه ارشاد اجرا شد، توانست مهارت خود را به نمایش بگذارد و به محبوبیت دست یابد. نمایشنامه «قلندرخانه» از آثار او به عنوان اثر شایسته تقدیر بیستمین دوره جایزه کتاب فصل شناخته شد./ایرنا


برچسب ها: کتاب ، محپلنگ ، صغیری
نام:
ایمیل:
* نظر: