bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۰۳۷۳
تاریخ انتشار: ۵۶ : ۱۳ - ۰۲ دی ۱۳۹۶
این روزها هوای جنوب کشور بسیار خوب و دلپذیر است. به قولی، نه سرد است و نه گرم. این هوای بهاری را ما از ابتدای آذرماه تا آخر اسفندماه داریم و این زمانی نزدیک به چهار ماه یا 120 روز می‌شود. گسترش استان بوشهر در بیش از 700 کیلومتر ساحل، فرصت مغتنمی را فراهم کرده که همه از آن بهره بگیرند و بتوان درآمد هنگفتی از این طریق داشت.
کریم جعفری:
این روزها هوای جنوب کشور بسیار خوب و دلپذیر است. به قولی، نه سرد است و نه گرم. این هوای بهاری را ما از ابتدای آذرماه تا آخر اسفندماه داریم و این زمانی نزدیک به چهار ماه یا 120 روز می‌شود. گسترش استان بوشهر در بیش از 700 کیلومتر ساحل، فرصت مغتنمی را فراهم کرده که همه از آن بهره بگیرند و بتوان درآمد هنگفتی از این طریق داشت. اما باوجود این ظرفیت، ریل‌گذاری صحیحی در این حوزه نشده و کسانی که خبره این کار هستند نه تنها رغبتی به ورود به آن ندارند، بلکه به پاره‌ای دلایل به آنها اجازه چنین کاری داده نشده است. استاندار پیشین که گردشگری را با پارک‌نشینی اشتباه گرفته بود و با گام برداشتن در مسیری سراسر اشتباه و خطا میلیاردها تومان سرمایه ملی را در یک پارک چند هکتاری هدر داد، بدون مطالعه می‌خواست این سیاست غلط را که جز ضرر و تباه کردن منافع ملی و محلی نداشت در مناطق دیگر هم اجرا کند. به‌عنوان مثال شنیده‌ایم که فرماندارِ خندانِ دشتستانِ بزرگ هم 5 میلیارد تومان برای ساخت دهکده!! گردشگری تخصیص داده است. حالا شما از وی بپرسید چه توجیهی برای این موضوع دارد و در اوضاع نابسامان بودجه‌ای چرا باید این پول هدر داده شود. انشالله در فرصتی دیگر در مورد دهکده سنگفرش در کنار بزرگراه امام علی خواهیم نوشت و اینجا اشاره‌ای کوتاه به چند مساله مهم در حوزه گردشگری استان خواهیم داشت.

اگر به جزیره کیش سفر کرده باشید، ملت خودشان را خسته می‌کنند تا با هزینه گزافی به سواحل این جزیره رفته و دریا را ببینند و چند عکس یادگاری بگیرند. جزیره کیش هیچ چیزی از بوشهر بیشتر ندارد، جز اجرای صحیح قانون و وفور ماشین‌های خارجی و در نهایت مراکز فروش لوکسی که همه کالاهای موجود در آن را می‌توان در قالب ته‌لنجی در همه شهرهای استان بوشهر مشاهده کرد و خرید. حالا چرا جزیره کیش که وسط آب قرار دارد و هیچ مرکز مهم جمعیتی هم در پس‌کرانه آن وجود ندارد می‌تواند سالیانه یک میلیون گردشگر را به‌خود جلب کند، اما استان بوشهر با این همه گستردگی و تنوع توانایی چنین کاری را ندارد؟ یکی از دوستان که سال گذشته برای سفری یک‌روزه در همین دی‌ماه به بوشهر آمده بود وقتی ساحل بوشهر را دید از اینکه هیچ درآمدی ندارد تعجب کرد. او می‌گفت این ساحل باید بتواند مردم بوشهر را بی‌نیاز کند. در برابر سوالش که چرا اینگونه نیست، یک پاسخ داشتم: یا نمی‌گذارند، یا نمی‌خواهند و یا اینکه اصولا نمی‌فهمند. این آخری بیشتر به دل خودم نشست، چرا که در استان ما کسی گردشگری را به‌خوبی نفهمیده است.

واقعیت‌های موجود به ما ثابت کرده که تا زمانی که بوشهر برای مردم شناخته نشود، کسی به این منطقه نخواهد آمد. قرار نیست که همه در عید نوروز به شهر و استان ما بریزند و کار و کاسبی تنها باید برای چند روز دوام داشته باشد و در نهایت علی بماند و حوضش، مردم بوشهر بمانند و ساحلی که فقط بخش‌هایی از آن شب‌ها رفت و آمد دارد در طول روز هیچ اتفاقی روی نمی‌دهد.
در ادامه چند راهکار برای توسعه گردشگری در استان بوشهر ارائه می‌شود، امیدوارم که مسوولان امر مشاهده کنند و اگر لازم دانستند توضیحات بیشتر را به آنها خواهیم داد:

1) ضرورت معرفی بیشتر بوشهر؛ برای جذب بیشتر گردشگر به استان باید استان بوشهر به مردم کشور شناسانده شود. این مهم از طریق رسانه‌های جمعی مانند صدا و سیما، رسانه‌های بصری در سطح شهرهای مختلف کشور و فضای مجازی باید صورت بگیرد. تا زمانی که کسی بوشهر را نشناسد، راهی این استان نخواهد شد. من بارها و بارها با افراد مختلفی در شهرهای مختلف کشور مواجه شده‌ام که اصلا نمی‌دانند بوشهر کجاست؟
2) ارزان کردن مسیر رفت و آمد هوایی؛ متاسفانه هزینه سفر هوایی به فرودگاه‌های بوشهر بسیار گزاف است. در حالی که در طول سال می‌شود با هزینه‌های بسیار اندک مسیر تهران، مشهد، شیراز، اصفهان، تبریز و... را به مقصد کیش و قشم که عموما مسیرهای طولانی‌تری دارند با هزینه‌ای اندک طی کرد، هزینه یک سفر رفت و برگشت بوشهر – تهران بسیار گران است. حالا اگر یک خوانده چهار نفری بخواهند به بوشهر سفر کنند این هزینه کمرشکن خواهد شد. گمانم بر این است که برخی از مسوولان استانی در گرانی بلیط هواپیما دخیل هستند. متاسفانه مسیر بوشهر تهران به گاو شیرده ایران‌ایر و برخی دیگر از ایرلان‌های چارتری تبدیل شده و برخی شب‌ها پول یک مسیر به بیش از 600هزار تومان می‌رسد.

3) ایجاد اماکن اسکان ارزان‌قیمت؛ در بوشهر و سایر شهرهای استان اماکن اقامتی با هزینه پایین وجود ندارد. این اماکن باید با کمترین هزینه ممکن برای استراحت شبانه خانواده‌ها تدارک دیده شوند که آنها پیش از سفر به استان نخواهند دچار ترس از باد و باران و یا گرد و خاک باشند. امروزه مسافرخانه‌ یا هتل‌های ارزان‌قیمت اما تمیز و باکیفیت مهمترین زیرساخت توسعه گردشگری به‌شمار می‌رود.
4) نبود نیروهای متخصص؛ در استان ما نیروهای متخصصی که بتوانند در حوزه گردشگری فعالیت کنند را نداریم. آژانس‌های هواپیمایی در رقابت هستند تا با فلان اداره یا سازمان برای خرید بلیط پرواز آنها به مذاکره بنشینند. تا زمانی که آژانس‌ها این کار را به همراه ارائه تورهای گردشگری خارج از کشور انجام می‌دهند، کمیت گردشگری استان لنگ خواهد بود. ضرورت دارد که مسوولان امر همه آژانس‌ها را مکلف کنند تا سالیانه تورهای داخل استان را در دستور کار قرار دهند.
5) معرفی گردشگری صنعتی؛ امروز بوشهر چند ظرفیت مهم در کشور دارد. یک ظرفیت در مناطق نفتی و گازی در جزیره خارگ و شهرستان‌های عسلویه و کنگان است و ظرفیت دیگر نیروگاه اتمی بوشهر است. باید این دو ظرفیت وارد عرصه گردشگری استان شوند.

6) توسعه گردشگری دریایی؛ متاسفانه این بخش به هیچ عنوان دیده نشده است. گردشگری دریایی نه این است که قایق‌های زهوار دررفته هر روز بعد از ظهر کنار ساحل با یک آهنگ هایده و حمیرا ملت را سوار کنند و دور بزنند. باید در این زمینه با جذب سرمایه‌گذار به‌عنوان مثال سفرهای یک تا دو روزه دریایی تدارک دید.
7) نکات و مسائل دیگری هم به ذهن نگارنده می‌رسد اما ضرورت دارد که به چشم خریدار و برای خدمت به استان به این مقوله مهم نگاه کرد. خبر دقیق دارم که استان بوشهر در تهِ جدول در حوزه گردشگری کشور قرار دارد. این جایگاه بد به دلیل عملکرد مدیران فعلی نیست، بلکه به دلیل بیسوادی مدیران گذشته است که مدیران امروزی می‌توانند آن را ترمیم کنند. 

برچسب ها: سرمقاله ، بوشهر ، گردشگری
نام:
ایمیل:
* نظر: