bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۰۳۹۸
تاریخ انتشار: ۱۹ : ۲۰ - ۰۴ دی ۱۳۹۶
امکانات بندر دلوار برای تردد لنج‌ها فراهم شده و امکان تردد کشتی کانتینری در دلوار وجود ندارد و صرفا اجازه انجام تشریفات کالای ملوانی در این گمرک وجود دارد.
گمرک ایران گزارش عملکرد گمرک دلوار را در سال جاری منتشر و به بررسی امکان قاچاق کلا از این بندر پرداخته است. در گزارش گمرک ایران آمده است: امکانات بندر دلوار برای تردد لنج‌ها فراهم شده و امکان تردد کشتی کانتینری در دلوار وجود ندارد و صرفا اجازه انجام تشریفات کالای ملوانی در این گمرک وجود دارد.

 مهم‌تر این‌که در روند ترخيص كالا در اين گمرك ابتدا دريابانی و اداره بندر و نيروی انتظامی و در آخر گمرك نقش دارند و همچنين تمام نهادهاي نظارتی نيز مداوم در حال رصد كردن فعالیت‌های بندر دلوار بوده و هستند. با این حساب اگر کالایی به شكل قاچاق کامیونی خارج شود يعنی تمام اين سازمان‌ها در اين كار شركت دارند و باید کاملا این ادعای نادرست را رد کرد. متاسفانه به‌دليل نبود زيرساخت‌هاي لازم كار تخليه و بارگيری در اين بندر صیادی به شكل سنتی و دستی انجام مي‌شود، حال بايد پرسيد چگونه حجم بالاي كالا با هزاران کامیون و کانتینر امكان تخلیه و بارگیری و ترخيص از گمرك دلوار را دارد؟

و در آخر این‌که گمرك دلوار با توجه به اين‌كه اجازه ترخيص كالا به شكل تجاري را ندارد تنها بر اساس مصوبه‌های مربوط به ته‌لنجی اقدام به ترخيص كالا مي‌كند و در سه ماه اول به‌طور ميانگين روزانه سه شناور اقدام به تخليه و ترخيص طبق مصوبه هيات دولت و با نظارت بنادر و دریانوردی‌، نیروی انتظامی و گمرک كرده و سه ماه دوم نيز به‌دليل اعلام مصوبه جديد و تمكين نکردن لنجداران از اين مصوبه، هيچ‌گونه فعاليتی در اين گمرك اتفاق نيفتاده است.

سهمیه‌های ملوانی وفق قانون و بر اساس مصوبات هیات وزیران برای گمرکاتی که رویه ته‌لنجی دارند در نظر گرفته می‌شود و گمرکات دلوار و سجافی مشمول معافیت‌های ته لنجی بر اساس مصوبه هیات وزیران هستند. در حال حاضر دولت در حال ساماندهی کالاهای ته‌لنجی است و دستورالعمل جامعی در این خصوص تدوین و به گمرکات ابلاغ شده تا واردات این کالاها نیز زیر چتر سامانه جامع گمرکی انجام پذیرد و به‌همین منظور سه‌ماه است که از ورود هر‌گونه کالایی تحت عنوان ملوانی یا ته‌لنجی در سجافی و دلوار جلوگیری شده است .

نام:
ایمیل:
* نظر: