bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۰۴۱۹
تاریخ انتشار: ۵۳ : ۲۰ - ۰۶ دی ۱۳۹۶
همزمان با شکست تروریست‌های داعشی در عراق و سوریه، به‌نظر می‌رسد اعضای این گروهک با همکاری نزدیک سازمان‌های اطلاعاتی عربی – غربی راهی مناطق دیگری شده‌اند تا بتوانند بیشترین بهره‌ را داشته باشند.
کریم جعفری:
همزمان با شکست تروریست‌های داعشی در عراق و سوریه، به‌نظر می‌رسد اعضای این گروهک با همکاری نزدیک سازمان‌های اطلاعاتی عربی – غربی راهی مناطق دیگری شده‌اند تا بتوانند بیشترین بهره‌ را داشته باشند. داعش، بر اساس اطلاعات موجود در ابتدای سال 2017 در عراق و سوریه بیش از 80هزار جنگجوی سوری، عراقی، عرب و تروریست‌هایی از 80 کشور را را در سازمان رزم خود داشت که این تعداد در سه ماه پایانی سال جاری تقریبا به شکل قابل توجهی منهدم شدند. گفته می‌شد در ابتدای ماه اکتبر، برای داعش چیزی کمتر از هفت هزار نیروی رزمی سالم باقی مانده است که این تعداد هم در نبردهای سنگین در امتداد رود فرات و بیابان‌های سوریه و عراق از بین رفته و در حالی که فقط چند روز به پایان سال میلادی جاری داریم، داعش عددی بسیار کمتر از 2000 نیرو را در مناطق مختلف سوریه و عراق می‌تواند داشته باشد.

هر چند این اعداد همه حدس و گمان است، با این حال داعش از ماه‌ها پیش‌تر تلاش کرد تا بخشی از توان نظامی خود را به لحاظ نیروی انسانی به خارج از مرزهای عراق و سوریه منتقل کند. به این منظور، ترکیه، ایران، اردن و لبنان محورهای اصلی این انتقال نیرو قرار گرفته و همچنین برخی از شهروندان سعودی نیز خود را به کشورشان رساندند تا بعد به مناطق دیگر گسیل شوند. گفته می‌شود بخشی از اعضای فراری داعش به تونس، لیبی، صحرای سینا و سومالی رفته‌اند، اما در این میان شاید بخش عمده‌ای از فراری‌های داعش را بتوان در افغانستان مشاهده کرد، جایی که این روزها مهمترین محور فعالیت رسانه‌ای این گروهک تبدیل شده و نشان می‌دهد حتی تیم‌های رسانه‌ای و پرکار این گروهک نیز به افغانستان مهاجرت کرده‌اند.

با این حال، روزنامه نیویورک‌تایمز هم در این مورد گزارش خوبی تهیه کرده و نوشته که تعداد افراد گروه تروریستی داعش در افغانستان در یک سال گذشته (2017) دو برابر شده و با توجه به عملیات تروریستی خونبار این گروه در این دوره، به‌نظر می‌رسد که شکست نهایی آن مشکل‌تر شده است. تعداد نفرات داعش در افغانستان در ماه آوریل گذشته از سه هزار نفر به 700 نفر کاهش یافته بود و میدان عملیات تروریستی داعش در این کشور به سه منطقه محدود می‌شد، اما به‌تازگی داعش در 11 منطقه افغانستان عملیات تروریستی اجرا می‌کند. در شرایطی که داعش در پهنه عراق و سوریه متواری شده است، عملیات خونباری در افغانستان انجام داده که بر اثر آن هزاران خانواده افغانی که در مناطق کوهستانی زندگی می‌کردند، خانه و کاشانه خود را رها کرده و حتی شبه‌نظامیان طالبان مستقر در مناطق کوهستانی، نتوانسته‌اند جایگاه خود را حفظ کنند و خواستار حمایت دولت، برای حفظ امنیت خود شده‌اند.

به گزارش کانال اخبار سوریه، به‌نظر می‌رسد که داعش در افغانستان به‌شکل جدی در حال لانه‌گزینی است. با توجه به نبردها و عملیات‌های صورت گرفته در طول ماه‌های گذشته در افغانستان که بسیار دقیق، حرفه‌ای و با رعایت اصول کامل انجام شده، باید گفت بعضی از مغزهای متفکر نظامی و طراحان این گروهک هم به مناطق دورافتاده این کشور سفر کرده تا سفره خلافت را آنجا پهن کرده و بساط آدم‌کشی بنام دین به این سادگی‌ها جمع نشود. شاید اطلاعات فرمانده ارشد ناتو در افغانستان جالب باشد. ژنرال جان دبلیو نیکلسون می‌گوید: ارتش امریکا از ماه مارس (فروردین ماه) 1400 عملیات و حمله هوایی علیه داعش را لغو کرده، اما در طول این مدت تعداد نفرات داعش از 1600 نفر به بیش از دو برابر رسیده است. برخی از اهالی افغانستان و مقام‌های غربی مدعی هستند که تعداد افراد داعش بزرگنمایی می‌شود اما مقام‌های امریکایی می‌گویند: شواهدی در دست دارند که داعش درصدد جابجایی افراد خود با نیروهای جدید است.
با این حال باید دید که در افغانستان داعش به شکل و شمایل جدیدی و با چه میزان نیرو و تجهیزات وارد خواهد شد. 

برچسب ها: افغانستان ، تروریست
نام:
ایمیل:
* نظر: