bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۰۴۲۷
تاریخ انتشار: ۵۷ : ۱۷ - ۰۸ دی ۱۳۹۶
معاون محیط زیست دریایی کشور:
دریا نعمت همگانی است که متاسفانه بیش از آن‌که از آن محافظت کنیم و در راستای توسعه گردشگری، بهره‌برداری‌های دارویی و درمانی، آوردهای اقتصادی و ... از این نعمت خدادادی استفاده کنیم، با ورود فاضلاب به دریا و ساخت و سازهای غیر قانونی و رعایت نکردن حریم 60 متری، هم سواحل را نازیبا کرده‌ایم، هم از ظرفیت دریا برای درمان و پیشرفت علم پزشکی بهره نبرده‌ایم و هم حیات آبزیان را به خطر انداخته‌ایم.
توسعه سواحل را به شکل «پایدار» عملیاتی می‌کنیمبامدادجنوب:
دریا نعمت همگانی است که متاسفانه بیش از آن‌که از آن محافظت کنیم و در راستای توسعه گردشگری، بهره‌برداری‌های دارویی و درمانی، آوردهای اقتصادی و ... از این نعمت خدادادی استفاده کنیم، با ورود فاضلاب به دریا و ساخت و سازهای غیر قانونی و رعایت نکردن حریم 60 متری، هم سواحل را نازیبا کرده‌ایم، هم از ظرفیت دریا برای درمان و پیشرفت علم پزشکی بهره نبرده‌ایم و هم حیات آبزیان را به خطر انداخته‌ایم. همه این بی‌مبالاتی‌ها در خصوص دریاها، حیات بشر را تهدید می‌کند و دریغ از چشم بینا و گوش شنوایی برای تغییر و اصلاح شرایط. این در حالی است که محیط زیست دریایی سازمان محیط زیست کم و بیش سعی در توجه به حفاظت از دریاها دارند و اقدامات و طرح‌هایی را نیز به این منظور لحاظ کرده‌اند. 

در همین راستا، به گزارش ایسنا، معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به این‌که حدود ۶۵ درصد برنامه‌های توسعه کشور در مناطق ساحلی متمرکز است، تصریح کرد: این موضوع اهمیت سواحل و دریاها را پررنگ‌تر و مسوولیت سازمان حفاظت محیط زیست را سنگین می‌کند، بنابراین این سازمان باید در زمینه نظارت، کنترل، پیشگیری و پهنه‌بندی مناطق ساحلی آمادگی لازم را داشته باشد.
پروین فرشچی در کارگاه تخصصی محیط زیست دریایی و نقش اصحاب رسانه در تنویر افکارعمومی که روز گذشته با حضور هماهنگ‌کننده سازمان منطقه‌ای راپمی و جمعی از خبرنگاران حوزه محیط زیست برگزار شد، با بیان این‌که برای تدوین برنامه‌ها در زمینه محیط زیست دریایی به چند سند بالادستی رجوع می‌کنیم، افزود: سیاست‌های کلان محیط زیست کشور که از سوی مقام معظم رهبری به تصویب رسیده، مهم‌ترین سند بالادستی برای تدوین برنامه‌ها است. برنامه توسعه ششم نیز محور تدوین برنامه‌ها در حوزه معاونت محیط زیست دریایی قرار گرفته است. باید توجه داشته باشیم که در سند توسعه ششم به موضوع دریا به طور مجزا اشاره نشده است اما فعالیت‌های ذیل محیط زیست شامل محیط زیست دریایی نیز می‌شود.

فرشچی با اشاره به این‌که طی سال‌های ۹۴ تا ۹۶، ۳۳ جلسه کارگروهی با حضور نهادهای مختلف مرتبط با دریا تشکیل شده است، خاطرنشان کرد: در نتیجه برگزاری این جلسات، سه سند توسعه صنایع دریایی، فناوری‌های دریایی و گردشگری دریایی تدوین شده و مرجع تصمیم‌گیری نیز برای ما قرار گرفته است.
به گفته معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست، طبق برنامه‌ریزی‌ها حدود ۶۵ درصد برنامه‌های توسعه‌ای کشور در مناطق ساحلی اجرا خواهد شد که همین موضوع اهمیت سواحل و دریاها را برای سازمان حفاظت محیط زیست پررنگ‌تر و ما را مجبور می‌کند که آمادگی لازم برای این توسعه داشته باشیم. این آمادگی در زمینه نظارت، کنترل، پیشگیری و پهنه‌بندی مناطق ساحلی است که در حال حاضر نیز شروع شده است.
وی با اشاره به پهنه‌بندی منطقه مکران با اشاره به این‌که پهنه‌بندی این منطقه انجام شده است و فاز دوم آن نیز به زودی اجرائی خواهد شد، گفت: باید به خاطر داشته باشیم که قبل از هر توسعه‌ای جمع‌آوری داشته‌های علمی یک ضرورت است تا بتوانیم برنامه توسعه‌ای سواحل را به شکل پایدار عملیاتی کنیم.

فرشچی در ادامه با تاکید بر این‌که اجرای طرح جامع حفاظت محیط زیست استان هرمزگان نیز طبق قراردادی که با جایکا داریم، به صورت پایلوت آغاز شده است، خاطرنشان کرد: هیچ کشور ساحلی نمی‌تواند محیط زیست خود را حفظ و حراست کند، بنابراین لازم است با سایر کشورهای ساحلی تعامل داشته باشیم. مطمئنیم که دستاورد پروژه هرمزگان می‌تواند به تکرار آن در سایر کشورها منجر شود. همه ارگان‌ها در این پروژه درگیر هستند.
وی با اشاره به تعامل معاونت دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با ۱۸ ارگان دریایی کشور گفت: در حال حاضر سازمان حفاظت محیط زیست با این ارگان‌ها همکاری جدی دارد. برای مثال طی هماهنگی مناسبی که با سازمان صنایع دریایی کشور داشته، به تازگی توانستیم تفاهمنامه‌ای را با این دستگاه منعقد کنیم. در حال حاضر نیز اجرای این تفاهمنامه آغاز شده است و امیدواریم تجهیزات مورد نیاز برای معاونت دریایی محیط زیست در زمینه امداد و نجات، نظارت، پایش و پیشگیری و بازسازی زیستگاه‌ها تامین شود.

فرشچی در ادامه با اشاره به عضویت ایران در کنوانسیون‌های تهران و کویت خاطرنشان کرد: امیدواریم سازمان حفاظت محیط زیست ایران بتواند نقش خود را بهتر از گذشته در این کنوانسیون‌ها ایفا کند. هر یک از این کنوانسیون‌ها برنامه دوسالانه کاری دارند که سازمان حفاظت محیط زیست باید این برنامه‌ها را اجرائی کند.
هر چند محیط زیست دریایی تلاش خود را برای سامان‌دهی سواحل و ضرورت حفاظت از آنها اعلام کرده اما با ظرفیت‌ها و محدودیت‌های نظارتی موجود، به راستی تا چه اندازه از سواحلمان محافظت کرده‌ایم؟ تا چه حد از فعالیت‌های سازمان‌های مردم‌نهاد استقبال و حمایت کرده‌ایم؟ نگاهی به سواحل استان بوشهر میزان تعهد و وفاداری ما را به توسعه و حفاظت از سواحل نشان می‌دهد. اندکی عمیق‌تر بیندیشیم و واقعی‌تر عمل کنیم. 

نام:
ایمیل:
* نظر: