bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۰۴۶۵
تاریخ انتشار: ۳۲ : ۲۰ - ۱۱ دی ۱۳۹۶
مدیرعامل انجمن حمایت از زندانیان بوشهر:
خودکار را در دستش نگه داشته اما نمی‌نویسد. مردد است. نمی‌داند چه بنویسد. معلم می‌گوید بچه‌ها فرم‌ها را بیاورید که هل می‌شود و با اضطراب بسیار سعی دارد جلوی شغل پدر چیزی بنویسد. بغل دستی‌اش می‌پرسد پدر من کارمند شهرداری است، پدر تو چکاره است؟ هاج و واج فقط نگاه می‌کند. نمی‌داند چه بگوید... .
بامدادجنوب- هدی خرم‌آبادی:
خودکار را در دستش نگه داشته اما نمی‌نویسد. مردد است. نمی‌داند چه بنویسد. معلم می‌گوید بچه‌ها فرم‌ها را بیاورید که هل می‌شود و با اضطراب بسیار سعی دارد جلوی شغل پدر چیزی بنویسد. بغل دستی‌اش می‌پرسد پدر من کارمند شهرداری است، پدر تو چکاره است؟ هاج و واج فقط نگاه می‌کند. نمی‌داند چه بگوید... . ای کاش در مدارس، رسم اشتباه شغل پدر، شغل مادر برچیده می‌شد تا هیچ بچه‌ای این‌گونه در مخمصه شرمساری نیفتد و مجبور به گوشه‌گیری نشود. تا مجبور نباشد بگوید پدرش در زندان است و مادرش، مَرد خانه است...

انجمن حمایت از زندانیان، انجمنی است که با هدف حمايت از زندانيان با تدوین اساسنامه‌اش، در سال ۱۳۲۰ كمك مادى و معنوى به خانواده‏هاى بى‌بضاعت زندانيان كه قادر به اداره زندگى خود نيستند و كمك به زندانيان در مورد اشتغال بعد از خروج از زندان را در اولویت فعالیت‌های خود قرار داد. مجمع عمومى از كليه كسانى كه كمك‌هاى مالى و فكرى و عملى به پيشرفت كارهاى بنگاه مى‏کنند تشكيل مى‏شود و هيات‌مديره نيز شامل ۹ نفر كارمند مى‏است كه اعضای آن در اين اساسنامه پيش‌بينى نشده است و هيات بازرسى از سه نفر كارمند با وظايف خاص تشكيل مى‏شود. همچنين آيين‏نامه‏هاى لازم براى تعيين وظايف انجمن و نحوه تحت پوشش قرار دادن خانواده زندانيان از طرف هيات‌مديره تنظيم و پس از تصويب وزير دادگسترى اجرا خواهد شد.
برای آشنایی بیشتر با فعالیت‌های انجمن حمایت از زندانیان و بررسی چگونگی این فعالیت‌ها، با مدیرعامل انجمن گفت‌وگو کردیم. رزا عبدلی در گفت‌وگو با بامداد جنوب در پاسخ به این سوال که مهم‌ترین فعالیت انجمن در حمایت از زندانیان چیست، تصریح کرد: به منظور بهبود شرایط زندگی زندانیان و خانواده‌های آنها، اقدامات بسیاری را در اولویت فعالیت‌هایمان قرار داده‌ایم اما مهم‌ترین و برجسته‌ترین فعالیت انجمن در این راستا، ارائه خدمات مددکاری به زندانیان و خانواده‌های آنهاست. 

عبدلی در خصوص دیگر فعالیت‌های انجمن حمایت از زندانیان بوشهر افزود: هماهنگی با نهادهای خیریه، جذب خیران، برطرف کردن مشکلات تحصیلی فرزندان زندانیان، مسائل درمانی، سبد کالا، کمک‌های نقدی، برگزاری کارگاه‌های آموزشی، تهیه اقلامی همچون عینک، سمعک و ... از جمله این فعالیت‌هاست. 
وی در پاسخ به این سوال که آیا برای ارائه چنین خدماتی به زندانیان و خانواده‌هایشان بودجه خاصی دارید یا خیر، خاطرنشان کرد: انجمن بودجه دولتی ندارد و تقریبا به صورت غیر انتفاعی اداره می‌شویم اما بودجه‌ای به کمیته امداد اختصاص می‌یابد که از طریق همان بودجه افراد زیر پوشش انجمن حمایت از زندانیان نیز لحاظ می‌شوند، این در حالی است که با وجود افراد نیازمند زیر پوشش کمیته امداد،  این بودجه کفاف مشکلات و کاستی‌ها ندهد. از همین رو، عمده مخارج ما از طریق خودکفایی مالی انجمن جبران می‌شود. ما با اجاره ساختمان‌هایی که در دست داریم، درآمدزایی کرده و هزینه‌های آن را برای زندانیان و خانواده‌های آنها اختصاص می‌دهیم. 
مدیرعامل انجمن حمایت از زندانیان در ادامه از حضور کمرنگ خیران یاد کرد و گفت: توجه خیران بیشتر معطوف به ستاد دیه است، در حالی که ستاد دیه از طرف بسیاری از ارگان‌ها حمایت می‌شود اما انجمن حمایت از زندانیان از چنین منابعی بی‌بهره است.

عبدلی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این‌که عمده مشکلات زندانی‌ها چیست، خاطرنشان کرد: اغلب خانواده‌ها در وهله نخست درگیر سرقت و پس از آن درگیر مواد مخدرند و بقیه جرائم با اندکی تفاوت در رتبه‌های بعد قرار دارند.
وی در ادامه از مشارکت نکردن برخی ارگان‌ها و حضور کمرنگ برخی دیگر گلایه و تاکید کرد: همه اداره‌ها و نهادها می‌توانند براساس سرفصلی که وجود دارد، انواع حمایت‌ها و کمک‌هایشان را به انجمن حمایت از زندانیان داشته باشند که متاسفانه این موضوع مغفول مانده و برخی از ارگان‌ها همچون نیروی انتظامی باید همکاری بیشتری با انجمن داشته باشند، چراکه این همکاری به کاهش آسیب‌های اجتماعی کمک می‌کند و از طریق این همکاری و مشارکت، بخشی از فعالیت آنها تسهیل می‌شود. ما امیدواریم که شهرداری نیز به وعده‌هایی که داده عمل کند و شاهد توجه و همکاری بیشتر این مجموعه باشیم. 

مدیرعامل انجمن حمایت از زندانیان بوشهر خواستار توجه بیشتر خیران به انجمن و حمایت آنها از زندانیان و خانواده‌های آنها شد، چراکه متاسفانه جامعه با دید منفی به این خانواده‌ها خود زمینه‌ساز مشکلات بسیاری شده و بستر آسیب‌پذیری را بیش از پیش فراهم می‌کند. 
از آنجا که خانواده‌های زندانیان با مشکلات مالی و البته عاطفی مضاعفی روبه‌رو می‌شوند، گاهی خلاف کردن و ارتکاب جرم، تنها راه فرار آنها از مشکلات و سیر کردن شکم فرزندانشان است، از همین رو، توجه خیران، عموم مردم و دولت به این قشر بسیار ضروری است. می‌طلبد که تدابیر جدید و جدی به منظور کاهش آسیب‌های اجتماعی اندیشیده شود. امید که اداره‌ها و نهادها با مشارکت خیرخواهانه شهروندان با راهکارهایی مانند اشتغال‌زایی از بار آسیب‌های اجتماعی بکاهند. لزوم تغییر نگاه جامعه به خانواده زندانیان یکی از مباحث مهم است که نیازمند اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی است. نگاه‌های تحقیرآمیز اطرافیان، مانند تیر زهرآلودی است که می‌تواند موجبات آسیب‌های روحی و آغاز افتادن در مسیر انحراف را رقم بزند. 

برچسب ها: جامعه ، معلم ، اظطراب
نام:
ایمیل:
* نظر: