bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۰۴۷۰
تاریخ انتشار: ۴۶ : ۱۶ - ۱۲ دی ۱۳۹۶
بازیِ مهره‌های سوخته با جابه‌جاییِ فرماندارانِ ضعیفِ استان؛
ما هم شنیده‌ایم و هنوز هم مشخص نیست که تا چه اندازه واقعیت داشته باشد. سه‌ماه پس از حضور عبدالکریم گراوند در کسوت استاندارِ بوشهر، هنوز هیچ تغییری که راضی‌کننده باشد صورت نگرفته و با توجه به گفتار، رفتار و افکاری که تاکنون وی از خود نشان داده است، به‌نظر هم نمی‌رسد که او بخواهد تغییراتی صورت دهد که مردم را راضی کند.
آقای گراوند، مگر قحط‌الرجال است؟بامداد جنوب- ابوعلی زرین‌قلم:
ما هم شنیده‌ایم و هنوز هم مشخص نیست که تا چه اندازه واقعیت داشته باشد. سه‌ماه پس از حضور عبدالکریم گراوند در کسوت استاندارِ بوشهر، هنوز هیچ تغییری که راضی‌کننده باشد صورت نگرفته و با توجه به گفتار، رفتار و افکاری که تاکنون وی از خود نشان داده است، به‌نظر هم نمی‌رسد که او بخواهد تغییراتی صورت دهد که مردم را راضی کند. 

گراوند که هنوز کسی از تیم مشورتی وی خبر ندارد و باوجود وعده‌ای که در مورد تشکیل کمیته انتصابات داده بود از این کمیته هم هنوز کسی آدرسی سراغ ندارد باید هر چه سریع‌تر دست به کار شود. شاید اعتراضات این روزهای مردم برای او و دیگر همراهانش در والی‌گری بوشهر حجت باشد که اگر می‌خواهد تغییری هم صورت دهد به شکلی باشد که مردم آن را حس کنند، ملموس باشد و بتواند استان را تکان بدهد.
بامداد جنوب به‌عنوان رسانه‌‌ای مستقل که دغدغه مردم، توسعه استان و استقلال کشور را دارد در طول ماه‌های گذشته بارها و بارها بر لزوم تغییر در خط مشی، رویکردها و برنامه‌محور کردن ارگان‌ها، نهادها و ادارت دولتی در راستای رسیدن به اصل پیشرفت نوشته و در این مورد بیشتر هم خواهد نوشت. متاسفانه انفعال دولت در چهار سال گذشته و نحوه برخورد مدیران و مسوولان آن با مردم و همچنین شکل و نوع بودجه‌ریزی از عوامل مهم و اصلی اعتراضات بی‌سابقه مردم در چهارمین دهه از پیروزی انقلاب اسلامی است.

آذرماه گذشته بود که استاندار به همراه فرماندار شهرستان بوشهر در سخنانی که به‌نظر می‌رسید بدون هیچ مطالعه‌ای ایراد شد، از بودجه سال 1397 دولت حمایت کردند و آن را در راستای منافع ملی و مردم ارزیابی کردند. ما این موضع‌گیری بودجه‌ای را حسب‌الدستور مقامات بالاتر و نه بر پایه مطالعه فردی می‌دانیم. وی در جلسه شورای برنامه‌ریزی استان در تاریخ سوم دی‌ماه گفت: «لایحه پیشنهادی بودجه سال 1397 که توسط دولت به مجلس شورای اسلامی تقدیم شد، برای ایجاد اشتغال برای جوانان و کاهش نرخ بیکاری است. دولت برای برطرف کردن مشکل اشتغال در جامعه از همه توان و ظرفیت موجود بهره می‌برد. درلایحه بودجه 1397 دولت فقر مطلق را هدف قرار داده و برای برطرف کردن آن در جامعه تلاش می‌‌کند!» 
در همین رابطه رئیس سازمان مدیریت برنامه‌ریزی استان هم که ناچار است از رئیس ماموفق خود تبعیت کند، در مورد بودجه نطقی کرده که خواندنش خالی از لطف نیست. رضا عوض‌پور که باوجود مخالفانِ متعدد در سطح مدیران استان از دولت دهم به دولت دوازدهم رسیده است، دقیقا خط استاندار را دنبال کرد و گفت: «دولت برای حذف فقر مطلق با استفاده از ساماندهی و بازتعریف توزیع یارانه‌ها به‌دنبال تحقق عدالت اجتماعی است!»

وی که با خبرگزاری ایرنا گفت‌وگو کرده بود و به‌نظر می‌رسد در آن روزها می‌خواست به فضای اعتراضی جامعه نسبت به بودجه کمک کند، با این برداشت که مردم با حرف‌های مسوولان قانع می‌شوند، در ادامه گفت: « دولت سال 97 علاوه بر کمک پرداخت یارانه متداول به گروه‌های هدف حدود هفت هزار میلیارد تومان برای کاهش فقر مطلق در خانواده‌ها پیش‌بینی کرده که عموما به افراد زیر پوشش نهادهای حمایتی و برخی گروه‌ها ازجمله زنان سرپرست خانوار و بیماران خاص پرداخت می‌شود، ویژگی بودجه 97 توجه به اولویت‌های برنامه‌ای، محیط زیست، حمل و نقل ریلی و عمومی، توجه به مسکن، تقویت بنیه دفاعی و توجه اساسی به تولید و اشتغال است!» 
حالا همین مسیر را به نقل از فرماندار بوشهر پیگیری می‌کنیم که در نشست شورای اداری شهرستان در رابطه با بودجه گفته بود: «امروز همه تریبون‌ها دولت را نشانه گرفتند که برخلاف وعده انتخاباتی خود درصدد قطع یارانه‌هاست این درحالی است که دولت اعلام کرده یارانه‌ها را هدفمند می‌کند.» عباس جمشیدی که مشخص نیست «زندگی با عزت» را در چه می‌بیند و درآمد ماهیانه خودش چه میزان است، در ادامه خطاب به مردم گفته بود که « برای زندگی با عزت باید هزینه داد و دولت با اقتدار و قدرت با وجود همه هزینه‌ها ایستاده است.» 

متاسفانه این سطح از شناخت و برخورد با مردم یکی از عوامل مهم اعتراضاتی است که این روزها در شهرهای مختلف کشور شاهد آن هستیم. نیاز به توجه دقیق و صحیح به خواسته‌های مردم بسیار مهم است، مردم نیاز به صدقه ندارند که فرماندار بوشهر می‌گوید به دولت بابت قطع یارانه‌ها هجمه صورت می‌گیرد، در ضمن مردم بسیار بیشتر از آن چیزی که وی و دیگران فکر می‌کنند هزینه داده و می‌دهند اما نباید مدیریت تنبل و وقت‌گذران در استان حضور داشته باشند، استان نیاز به خون جدید و تحرک جدید، سلامت اداری و مالی و مهم‌تر از همه، سلامت رفتاری دارد.

از این‌رو است که باید گفت بر اساس آنچه منابع خبری استان منتشر کرده‌اند، قرار است معاون سیاسی و امنیتی و معاون امور مالی غیربومی باشند. معاون سیاسی و امنیتی درست از همانجایی می‌آید که عبدالکریم گراوند آمده است، یعنی معاون مدیرکل سیاسی وزارت کشور. کسی که گفته می‌شود از دوستان و نیروهای مقیمی قائم‌مقام سابق وزیر کشور و استاندار فعلی تهران است، همان فردی که در آمدن گراوند به بوشهر هم نقش بسیار مهمی داشت.
معاون امور عمرانی هم بر اساس شنیده‌ها از یزد خواهد آمد تا به این ترتیب استان بوشهر به‌صورت کامل در سطح عالی توسط غیربومی‌ها مدیریت شود اما این‌ دو نکته قابل تحمل و تامل است، چراکه دست‌کم امیدواریم در مسائل عمرانی فردی که قرار است از یزد بیاید، تدبیر لازم را داشته باشد و دنبال ریاست بر هیات‌های ورزشی استان نباشد، چیزی که مایه نگرانی است، جابه‌جایی فرمانداران است که در قالب تغییر قرار است به مردم بوشهر قالب کنند.

ما در روزنامه بامداد جنوب نوشتیم و تاکید کردیم که از هیچکدام از فرمانداران استان آبی گرم نمی‌شود، مدیرانی که چهار سال کار کرده و آنچه داشته‌اند خرج کرده و دیگر فشنگی برای شلیک ندارند، آنها در حکم پوکه‌های خالی هستند که در شهرستان‌ها توان حرکت دادن جامعه به سمت توسعه را نخواهند داشت. متاسفانه، استاندار بوشهر به‌جای در حال جابجا کردن سنگ‌ها در بوشهر است. پیش از این یادآوری کرده بودیم که اگر قرار است فرمانداری در استان تعیین شود، باید از نیروهای خبره، پخته و امتحان‌پس داده باشند، نه این‌که آنها را مانند سربازان صفحه شطرنج به این‌ خانه و آن خانه برد. به‌نظر می‌رسد چرایی این جابه‌جایی بیش از دو مساله نیست، نخست آن‌که استاندار چندان نیروهای متخصص استان را نمی‌شناسد و تلاشی هم برای شناسایی این نیروها نداشته و دوم آن‌که او تعهد دارد که مسیر گذشته را ادامه دهد. ما در گفت‌وگو با چهره‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی استان در این مورد با آنها گفت‌وگو کرده و آنها نیز با این نگاه موافق هستند. 

بامداد جنوب در روزهای آینده گفت‌وگوهای صورت گرفته با این چهره‌های سیاسی، کنشگران اجتماعی و فعالان حزبی را منتشر خواهد کرد. با این دست‌فرمانی که نماینده عالی دولت در استان می‌رود بی‌شک نه تنها مسیر تحقق اهداف دولت بن‌بست خواهد بود، بلکه بوشهر بیشتر و بیشتر درجا خواهد زد. 

نام:
ایمیل:
* نظر: