bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۰۴۷۸
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۲۰ - ۱۲ دی ۱۳۹۶
عملیات بارگیری سکوی 14-spd پارس جنوبی روز گذشته جهت نصب در میدان مشترک پارس جنوبی در آب‌های خلیج‌فارس با حضور استاندار هرمزگان و مسوولین کشوری و استانی آغاز شد.
مدیرعامل مجتمع کشتی‌سازی و صنایع فراساحل ایران (ایزوایکو) در حاشیه این مراسم با بیان این‌که این سکو بر روی بارج 15 هزار تنی نصب و بعد از انجام عملیات جوش‌کاری جهت حمل به مقصدش در میدان مشترک پارس جنوبی در آب‌های خلیج‌فارس اعزام خواهد شد، خاطرنشان کرد: برداشت گاز در این سکو، پس از انجام عملیات حمل و نصب در مقصد تا یک ماه آینده آغاز می‌شود.
مجری طرح توسعه فاز 14 پارس جنوبی شرکت ملی نفت ایران نیز با اشاره به این‌که عملیات نصب این سکو بر روی بارج امروز آغاز و حمل آن به مقصد از 23 تا 25 دی‌ماه بسته به شرایط آب و هوایی صورت می‌گیرد، تصریح کرد: نصب این سکو در موقعیت خود در پارس جنوبی امکان تولید و برداشت از میدان 14 میلیون متر مکعب گاز ترش غنی میسر می‌شود. همچنین با انتقال گاز برداشت شده به بخش خشکی و پالایش آن در پالایشگاه‌های پارس جنوبی، امکان تولید روزانه حدود 5/12 میلیون مترمکعب گاز شیرین به شبکه سراسری و سایر محصولات پالایشگاه ازجمله کاندنسیت، گوگرد و پروپان فراهم خواهد شد.

حمیدرضا مسعودی با اشاره به این‌که عملیات ساخت این سکو با استفاده از حداکثر توان فنی و مهندسی داخل کشور و به دست شرکت ایزوایکو، از زیرمجموعه‌های پیمان‌کاران طرح توسعه فاز 14 به پایان رسید، عنوان کرد: حدود 10 میلیون نفر ساعت کار بر روی این سکو به‌صورت کاملا ایمنی انجام شده است و تمام پیمانکاران و نصب‌های تجهیزات و ادوات این سکو ایرانی بودند.
وی با بیان این‌که  قرار است در قراردادهای پارس جنوبی از حداکثر توان ساخت داخل کشور استفاده شود، بیان کرد: بر همین اساس سازه‌های فلزی این سکو، لوله‌ها، ادوات و کابل‌های برق و ابزار دقیق به‌طور کامل در داخل کشور و به‌دست جوانان ایرانی ساخته و شرکت ایزوایکو آنها را در محل خود نصب کرده؛ همچنین کل عملیات بارگیری با روش ابداعی شرکت ایزوایکو انجام می‌شود.
مسعودی طول و عرض این سکو را 35 در 35 مترمکعب و ارتفاع آن را 18 متر اعلام کرد و افزود: وزن این سکو دو هزار و 530 تن بوده و 680 تن تجهیزات شامل 71 کیلومتر کابل‌های برق، 15 هزار تجهیز ابزار دقیق، 34 هزار قطعه قطب جوشکاری بر روی آن نصب شده است.
این مقام مسوول با اشاره به این‌که نصب نهایی سکوی چهارم طرح توسعه فاز 14 پارس جنوبی در خردادماه سال آینده انجام می‌شود، تصریح کرد: با اتمام نصب این سکوها 10 تا 12 میلیون فوت مکعب گاز خشک بهره‌برداری و تا سال آینده امکان برداشت یک میلیارد فوت مکعب گاز ترش و پس از انتقال به پالایشگاه امکان تولید 50 میلیون فوت مکعب گاز شیرین به شبکه سراسری کشور ایجاد می‌شود.

مجری طرح توسعه فاز 14 پارس جنوبی شرکت ملی نفت ایران در پایان با بیان این‌که با نصب این سکوها برداشت ایران از کشور قطر پیشی می‌گیرد، خاطرنشان کرد: هر سکو حدود یک میلیارد دلار و روزانه حدود سه میلیون دلار سودآوری برای کشور در پی خواهد داشت.
عباس‌پور، مدیرعامل شرکت مبین سازه هرمز نیز با تاکید بر این‌که پس از اتمام اجرای طرح توسعه فاز 14 پارس جنوبی شرکت ملی نفت ایران، امکان بهره‌برداری دو میلیارد فوت مکعب گاز از پارس جنوبی میسر می‌شود، یادآور شد: قرار بود ساخت این سکو به دست شرکتی ایتالیایی صورت بگیرد که پس از تحریم‌های تحمیل‌شده این اتفاق امکان‌پذیر نشد. ما توانستیم با روش ابداعی خود و همچنین استفاده از توان متخصصان ایرانی این عملیات را به پایان رسانده و قول تحریم‌ها را بشکنیم.

برچسب ها: اقتصاد ، گاز ، قطر
نام:
ایمیل:
* نظر: