bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۰۴۹۳
تاریخ انتشار: ۱۷ : ۱۶ - ۱۵ دی ۱۳۹۶
تپه گل‌پختی اهرم و نقش آن در هویت بوشهر؛
استان بوشهر یکی از استان‎های دیرینه و تاریخی کشور به‎شمار می‎رود که وجود بناها، محوطه‏ها و تپه‌‏های تاریخی و باستانی دلیلی بر این ادعاست. این استان در گستره خود از شمال تا جنوب میراث‎دار بناها و آثار تاریخی و باستانی است که..
تپه‌‏ای که روایتگر تاریخ 7 هزار سال پیش استبامداد جنوب- الهام بهروزی:
استان بوشهر یکی از استان‎های دیرینه و تاریخی کشور به‎شمار می‎رود که وجود بناها، محوطه‏ها و تپه‌‏های تاریخی و باستانی دلیلی بر این ادعاست. این استان در گستره خود از شمال تا جنوب میراث‎دار بناها و آثار تاریخی و باستانی است که شوربختانه بیشتر این بناها یا محوطه‌‏های باستانی که بازگوکننده هویت تاریخی و فرهنگی این زادبوم است، در اثر سوءمدیریت‏‌ها و بی‏تدبیری رها شده و در اثر بی‎توجهی‎ها اکنون بسیاری از آنها حال و روز خوبی ندارند، به‎طوری بسیاری از آنها در معرض نابودی کامل قرار دارند. همان‏طور که می‏‌دانید این آثار باستانی و تاریخی که عمر برخی از آنها به دوران پیش از تاریخ می‏رسد، نقش پررنگی در روایت هویت تاریخی استان ایفا می‎کنند. یکی از این میراث باستانی تپه «گل پختی» است که در مرکز شهرستان تنگستان و در حاشیه رودخانه باهوش قرار دارد. این تپه، در سال ۱۳۸۵ به شماره ۱۶۲۳۹ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است اما شوربختانه این تپه سال‎ها به حال خود رها شده است، به‎طوری که قسمتی از آن از سوی کشاورزان منطقه آسیب دیده است. این در حالی است که به گفته سرپرست هیات باستان‌شناسی که به‌تازگی کاوش در این تپه تاریخی را آغاز کرده‎ است: «فعالیت‌های باستان‌شناسی تپه گل پختی می‌تواند در پر رنگ کردن حضور اقوام ایرانی در دوران پیش از تاریخ تا دوران تاریخی در سواحل و پس‌کرانه‌های خلیج فارس نتایج مطلوبی به‌دنبال داشته باشد و از تخریب بیشتر آن جلوگیری کند».

به گزارش ایرنا، سیدمهدی آذریان در ادامه با بیان این‌که تپه «گل پختی» مربوط به دوره پیش از تاریخ در فاصله دو کیلومتری غرب شهر اهرم واقع شده است، گفت: این تپه تاریخی در زمین‌های کشاورزی و نخلستان اهرم واقع شده و دارای ابعادی حدود 100 در 70 متر است و حدود شش متر از زمین‌های اطراف خود ارتفاع دارد.
وی با اشاره به این‎که تپه گل پختی یکی از مهم‌ترین و ارزشمندترین محوطه‌های پیش از تاریخ بوشهر و شهرستان تنگستان است که با توجه به شواهد موجود سابقه استقرار در این تپه به دوران پیش از تاریخ بر می‌گردد و در اواخر دوران تاریخی و اوایل دوره اسلامی نیز مورد استفاده قرار گرفته است، تصریح کرد: در سال‌های گذشته کشاورزان منطقه به این اثر تاریخی فرهنگی تعرض کرده و بخش‌هایی از آن شخم‌زنی و زیر کشت رفته است..
آذریان در ادامه با تاکید بر این‌که با توجه به این‌که بخش‌هایی از شمال، شرق و غرب تپه گل پختی به‌وسیله ماشین‌های مکانیکی از جمله لودر تسطیح شده است، به همین دلیل تعیین عرصه و حریم این تپه پیش از تاریخ در اولویت کار این اداره‌کل قرار گرفت و این پروژه اجرا شده است، یادآور شد: با اجرای پروژه تعیین عرصه و گمانه‌زنی برای مشخص کردن حریم، از تخریب بیشتر آن جلوگیری به عمل می‌آید. با مجوزی که به همت پژوهشگاه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و پژوهشکده باستان‌شناسی کشور صادر شده است، این کار در مدت یک ماه انجام می‌شود.
سرپرس هیات باستان‏شناسی کاوش تپه «گل‏پختی» در پایان با بیان این‌که در زمان حاضر 400 اثر تاریخی استان بوشهر در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است، گفتپ: تپه گل پختی 24 آبان سال 1385 فهرست آثار ملی کشور ثبت شد و با تپه‌های «تل سوز» در نزدیکی روستای خلیفه ای از توابع بخش شبانکاره، تپه چهار روستایی، تپه نصرک، تل قاشی، تل سرکوب و تل چغابور هم دوره است.

یک فعال حوزه میراث فرهنگی شهرستان تنگستان نیز در خصوص این تپه باستانی به بامداد جنوب گفت: تپه (تل) تاریخی «گل پختی» اهرم در نزدیکی گادوی و در حاشیه بستر رودخانه باهوش واقع شده است و به‌عنوان قدیمی‌ترین سند تاریخی موجود اهرم به‌شمار می‏رود.
اکبر شکوه در ادامه با بیان این‌که در آخرین حفاری و بررسی باستان‌شناسان اداره کل میراث فرهنگی استان مشخص شد که این تپه مربوط به دوره تاریخی هزاره پنجم قبل از میلاد یعنی هفت هزار سال پیش است، افزود: به گفته کارشناسان این اداره‌کل، پنج تپه مربوط به این دوره تاریخی در استان بوشهر واقع شده که یکی از آنها همین تپه یا تل «گل پختی» اهرم است. متاسفانه این اثر ملی در سال‌های اخیر چندین بار به طرق مختلفی همچون حفاری غیر مجاز از سوی افراد ناشناس، شخم زمین و کشت محصولات سیفی از سوی کشاورزان و مالکین زمین‌های اطراف آن، مورد تعرض و تخریب قرار گرفته است.

وی با اشاره به این‌که شوربختانه این اواخر مالکان زمین‌های حاشیه تپه اقدام به کاشت نخل روی این سند عینی تاریخ اهرم کرده‌اند که در نوع خود غم‌انگیز و حیرت‌آور است، تصریح کرد: اقدامی که اگر ادامه‌دار شود، در سال‌های آینده باید کم‌کم شاهد از بین رفتن این اثر ارزشمند تاریخی باشیم. امسال نیز در کمیته برنامه‌ریزی شهرستان اعتباری برای تعیین عرصه و حریم تپه مصوب شد که اکنون باستان‌شناسان اداره کل میراث استان در حال حفاری مجدد و تعیین حریم آن هستند که امیدواریم هر چه سریع‌تر حریم و مرز تپه بشکل فیزیکی تعیین شود تا بیش از این شاهد تخریب و نابودی این اثر ارزشمند و هویت تاریخی مرکز شهرستان تنگستان نباشیم.

در پایان یادآوری می‏شود، ایران با وجود این‏که از تاریخ فاخر و البته پر فراز و نشیبی برخوردار است اما متاسفانه‎ در سال‎های اخیر بی‏توجهی به حوزه تاریخ و میراث تاریخی که نقش زیادی در انعکاس و روایت هویت یک سرزمین دارد، آسیب‏های زیادی به این حوزه وارد کرده است که این مساله برمی‎گردد به سیاست‏های اشتباه متولیان حوزه تاریخ و بی‏رغبتی افراد جامعه به این مقوله. این در حالی است که تاریخ شناسنامه یک ملت است؛ سناشنامه‏ای که عوامل فراوانی سعی در تحریف آن دارند و گاه با جعل تاریخ، مردم به‏ویژه نسل جوان را از گذشته خود می‏برند. بدیهی است که دولتمردان و متولیان حوزه‏های باستان‏شناسی و میراث‏ فرهنگی می‏توانند با کمک آثار تاریخی و بازمانده‏های دوران پیش از تاریخ و بر اساس یافته‏‌هایی که در اثر کاوش در این مناطق به‏دست می‌آید، جامعه را با تاریخ و هویت فرهنگی خود بیشتر از قبل آشنا کنند. چیزی که نیاز جامعه فعلی است، هویتی که امروز به‎کمک همین اسناد زنده حیات خویش را حفظ می‏کند و مانع از جعل تاریخ سرزمین پارس می‏شود؛ هویتی که به حیات در جوار خلیج زیبای فارس و اقوامی که از دوران پیش از تاریخ در این دیار سکنی داشتند، اعتبار می‏بخشد. تپه «گل پختی» از این منظر از جایگاه ویژه‎ای برخوردار است که می‎تواند گوشه‏های پنهان و زیر خاک مدفون‎شده تاریخ این سرزمین را از بطن خود بیرون بیاورد و بر برگ‏های تاریخی و باستانی این دیار بیفزاید. امید می‏رود که با توجه ویژه به آثار و محوطه‏های باستانی از نابودی تاریخ این منطقه جلوگیری شود.

نام:
ایمیل:
* نظر: