bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۰۵۱۲
تاریخ انتشار: ۲۹ : ۱۷ - ۱۶ دی ۱۳۹۶
نگاهی به عملکرد پارس جنوبی در برابر سپاهان؛
هفته هجدهم لیگی برتر فوتبال در حالی طی دو روز گذشته در شهرهای مختلف برگزار شد که تیم پارس جنوبی در ادامه ناکامی‌های خود در نیم فصل دوم مسابقات، این‌بار در خانه در مقابل تیم سپاهان اصفهان با نتیجه صفر_صفر متوقف شد تا تارتار با چالش جدید در این تیم روبه‌رو شود.
بامداد جنوب- علی تنگستانی:آقای تارتار، این تیم پلن B می‌خواهد
هفته هجدهم لیگی برتر فوتبال در حالی طی دو روز گذشته در شهرهای مختلف برگزار شد که تیم پارس جنوبی در ادامه ناکامی‌های خود در نیم فصل دوم مسابقات، این‌بار در خانه در مقابل تیم سپاهان اصفهان با نتیجه صفر_صفر متوقف شد تا تارتار با چالش جدید در این تیم روبه‌رو شود. در این گزارش به اتفاقاتی که در این بازی برای تیم پارس جنوبی جم رخ داد می‌پردازیم تا ببینیم چرا پارسی‌ها نه تنها نمی‌برند، بلکه نمی‌توانند گل بزنند. 

اگر نگاهی به پنج بازی آخر پارس جنوبی جم کنیم، می‌بینیم که این تیم فقط 2 گل توانسته بزند که آمار بسیار بدی برای شاگردان تارتار است. در بازی مقابل سپاهان هم دیدیم که این تیم همچنان در این امر ناموفق بود و دیگر نمی‌تواند از روش‌های قدیمی به‌گل برسد. اولین عاملی که در این مساله بسیار تاثیرگذار است، مهاجمان این تیم هستند که از قدرت کم تصمیم‌گیری در لحظات سخت برخوردار هستند. به دقیقه پنج بازی نگاه کنید، صالحی در یک موقعیت خوب صاحب توپ شد و در حالی‌که می‌توانست با توپ حرکت کند و یک موقعیت خطرناک ایجاد کند، سریع اقدام به شوتزنی می‌کند و دروازه‌بان سپاهان هم در دو مرحله شوت او را می‌گیرد. در دقیقه 61 بازی، در حالی که احسان تائیدی با ضربه سر صالحی را در موقعیتی خوب در محوطه جریمه سپاهان قرار می‌دهد ولی این مهاجم باز هم بی‌دقتی کرده و در محاسبات خود اشتباه به خرج داد تا این توپ هم از دست برود. 3 دقیقه پس از این موقعیت احسان تائیدی با عبور از مدافعان خود می‌توانست رو به‌جلو حرکت کند ولی باز هم اقدام به شوتزنی کرد که باز هم ثمره‌ای در بر نداشت. اما در دقیقه 68 این‌بار نوبت به علی دشتی رسید که با یک فرار خوب از سد مدافعان سپاهان عبور کند و در حالی‌که می‌توانست با یک پاس رو به بیرون بازیکن دیگر پارس جنوبی صاحب موقعیت کند ولی خود اقدام شوتزنی کرد که مطابق شوت‌های قبل بی‌ثمر بود. اما یک دقیقه بعد از این موقعت باز هم ابراهیم صاحلی یک موقعیت 100 درصد را از دست داد تا بدشانسی‌های تارتار ادامه داشته باشد. 

همان‌طور که خواندید متوجه شدید که پارس جنوبی همانند استقلال یک مشکل بزرگ و عمقی در خط حمله‌اش دارد. مهاجمان تارتار همان‌طور که گل‌نزن هستند در تصمیم‌گیری‌های خود هم بسیار ضعیف عمل می‌کنند. این تیم حدود چهار مهاجم نوک و تمام کننده دارد ولی امروز می‌بینیم که تنها چیزی که این مهاجمان ندارد گلزنی در هر شرایطی است. اما شاید با من هم عقیده باشید که شکل بازی پارس جنوبی دیگر برای همه تیم‌ها مشخص است و همان‌طور که دیدید پس از شروع طوفانی در دقایق ابتدایی نیمه دوم، سپاهانی‌ها توانستند راه‌های نفوذ را بر روی وینگرهای این تیم ببندند. 
تارتار در آغاز لیگ هفدهم برنامه‌ریزی دقیقی روی بازیکنان کناری‌اش داشت ولی وقتی نحوه بازی‌های این تیم در برنامه نود به طور کامل آنالیز شد، دیگر تیم‌های لیگ برتر توانستند با استفاده از همین آنالیز به‌راحتی و بدون کمترین تلاشی برنامه‌های تارتار برای هر بازی را شناسایی کنند و راه‌های نفوذ تیم او را ببندند. 

اما مساله‌ دیگری که در این تیم مشخص است، نبود یک بازی‌ساز است. چیزی که در 20 دقیقه پایانی بازی با سپاهان نبود آن حس می‌شد. اگر به موقعیت‌های به‌دست آمده پارس نگاهی بیاندازیم متوجه می‌شویم که بیشتر این موقعیت‌ها از سمت کناره‌ها صورت گرفته است ولی آن‌هم به‌طور محدود. یعنی اگر این راه‌های نفوذ هم بسته شوند، عملا تیم تارتار دچار یک بن‌بست بزرگ می‌شود. مشکلی اصلی پارس جنوبی این است که پلن B ندارد و همین مساله باعث شد که این تیم در بازی‌های اخیر نتواند نتایج خوبی را کسب کند. 
باید گفت دیگر حرکت از کناره‌ها و سانتر دیگر نمی‌تواند برای پارس جنوبی چاره‌ساز باشد. تارتار باید در برنامه‌های خود تغییراتی ایجاد کند چراکه این تاکتیک‌ها با حضور بازیکنان جدید هم دیگر چاره‌ساز نیست. این را از آن جهت می‌گویم که خرید‌های جدید این دو وینگر هستند پس این بدین معنی است که مربیان پارس همچنان می‌خواهد به راه خود ادامه دهند. مسیری که برای دیگر تیم‌ها کاملا مشخص است و راه مسدود کردن آن را به‌خوبی می‌دانند.

آخرین مساله که به آن می‌پردازیم سخنان تارتار بعد از نتایج ضعیف پارس در بازی‌های گذشته است. او در دو بازی از سه بازی گذشته‌اش داور را مقصر دانسته و معتقد بود داور در آن بازی حتما اشتباهی کرده است ولی این چرا خودش قبول نمی‌کند از لحاظ تاکتیکی دچار اشتباه شده است هم جای سوال دارد. این که یک مربی قبول کند در جایی اشتباه کرده است نشان دهند ذهنیت بالای او است که قبول می‌کند اشتباه کرده است. قصد بی احترامی به آقای تارتار نداریم ولی بهتر است که بعد از هر بازی، نگاهی به تاکتیک‌ها و برنامه‌های خود بیاندازد تا ببیند در کجاها اشتباه کرده است. همان‌طور که در گزارش کنار این صفحه خواندید، تارتار بعد از بازی روز پنجشنبه مصدومان و محرومان پارس را عامل نتایج ضعیف پارس دانست ولی چیزی که مشخص است این است که دیگر باید به فکر تغییر باشد تا این‌که از گفتن حقایق سر باز زند.
ما قطعا خواستار ادامه موفقیت پارس جنوبی در لیگ برتر هستیم و مطمعن هستیم که اقای تارتار یکی از مربیانی است که انتقادپذیر است. 

نام:
ایمیل:
* نظر: