bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۰۵۱۷
تاریخ انتشار: ۱۲ : ۲۰ - ۱۶ دی ۱۳۹۶
کتاب «اسناد کنسولگری بریتانیا در خلیج فارس» با موضوع اسناد محرمانه و نیمه‌محرمانه کنسولگری بریتانیا در خلیج فارس نوشته مرصع صیادی با همکاری سیده‌فاطمه هاشمی منتشر شد.
این کتاب در 181 صفحه با حمایت سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس منتشر شده است و سید‌علیرضا حاج‌سیدجوادی و امید زاهد ویرایش کتاب را برعهده داشته‌اند. کتاب «اسناد کنسولگری بریتانیا در خلیج فارس» حاوی مطالب بسیار ارزشمندی از نامه‌های سرکنسولگری بریتانیا در بنادر جنوب ایران شامل بوشهر، خوزستان و بندر لنگه است.

در این کتاب که به‌عنوان کتاب مرجع شناخته می‌شود، تلاش شده اسناد و نامه‌های محرمانه و نیمه‌محرمانه سرکنسول بریتانیا طی سال‌های ۱۹۰۳ و ۱۹۰۴ بازخوانی و ترجمه شود. مهم‌ترین نقطه قوت این اسناد تکرار نام خلیج فارس در نوشته‌های مقامات سیاسی بریتانیا است و مهم‌تر این‌که در میان این اسناد سیاسی، به‌طور غیرمستقیم و خیلی محرمانه بر مالکیت ایران به جزایر سه‌گانه تاکید شده است. یکی از نقاط برجسته این کتاب توضیحات مترجم در مورد اسامی خاص و مکان‌های تاریخی و یا استراتژیک است که در پاورقی به‌صورت کامل توضیح داده شده است. مرصع صیادی از پژوهشگران و مترجمان استان بوشهر است که پیش از این کتاب‌های متعددی در ایران و امریکا به چاپ رسانیده است.

نام:
ایمیل:
* نظر: