bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۰۵۲۵
تاریخ انتشار: ۵۸ : ۱۲ - ۱۷ دی ۱۳۹۶
جایی که اراده باشد، عمل نیز معنا می‎یابد؛
سومین تماشاخانه تئاتر شهر بوشهر روز گذشته (شنبه، 16 دی‎ماه 96) ‌در آیینی با حضور مسوولین فرهنگی و هنری افتتاح شد.
راه‎‎اندازی سومین تماشاخانه تئاتر شهر بوشهربامداد جنوب- الهام بهروزی:
سومین تماشاخانه تئاتر شهر بوشهر روز گذشته (شنبه، 16 دی‎ماه 96) ‌در آیینی با حضور عباس جمشیدی فرماندار بوشهر، حمیده ماحوزی مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر، فاطمه‌ صفری‌زاده سرپرست سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری بوشهر، آنیتا مظفری معاون فرهنگی اداره‎کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، جهانشیر یاراحمدی رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان، محمدرضا لطفی و احمد مظفری پیشکسوتان تئاتری بوشهر، خانواده مرحوم حمید لطفی و جمعی از هنرمندان و اهالی رسانه گشایش یافت. این پلاتو ظرفیت شصت نفر را دارد و در طبقه اول مجتمع فرهنگی هنری بوشهر واقع شده است. از آنجایی که هنر تئاتر در بوشهر یکی از پویاترین هنرهاست، راه‎اندازی این پلاتو، فضای تئاتری برای تمرین و اجرای گروه‎های ‎نمایشی استان را افزایش داده و اندکی از مشکلات آنها در این خصوص را کمتر خواهد کرد.
 
ساخت و تجهیز این پلاتو با تلاش‎های جهانشیر یاراحمدی و با همراهی حمیده ماحوزی مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و اداره‎کل هنرهای نمایشی کشور سرانجام به پایان رسید و در آغازین روز سومین جشنواره فجر استانی در بوشهر درهایش به روی تئاتری‎های هم‌استانی گشوده شد. همان‌طور که اطلاع دارید، هنر و فرهنگ زمانی رشد می‎کند که زیرساخت‎ها و عرصه‎های فرهنگ‎ساز نیز توسعه یابد، از این‎رو، با توجه به این‎که بوشهر استانی هنرخیز است، انتظار می‎رود که زیرساخت‎های فرهنگی در زمینه همه رشته‏ها نظیر هنرهای تجسمی، موسیقی و... هم در مرکز استان و هم در شهرستان‏ها افزایش یابد تا از این رهگذر، بستر مناسب برای تعالی فرهنگ استان فراهم شود.

سومین پلاتوی مجموعه تئاتر شهر بوشهر به نام زنده‎یاد «حمید لطفی» هنرمند توانمند تئاتری استان که در جوانی ساز رفتن به دیار ابدی را کوک کرد، نامگذاری شده است. اقدامی که بدون‌شک نام این هنرمند را تا همیشه ماندگار می‏کند. چند وقت پیش داشتم برخی از شماره‏های قدیمی رسانه‏های استان را مطالعه می‎کردم که با یادداشتی از جهانشیر یاراحمدی روبه‎رو شدم به نام «نامه‎ای برای حمید لطفی» در صفحه باغ آینه هفته‎نامه «پیغام» (شماره 536، دوشنبه، 12/5/88) که به بهانه دومین سالکوچ حمید لطفی منتشر شده بود، یاراحمدی در بخشی از این یادداشت آورده بود: «حمید عزیزم، در میان هم‎نسلان ما عده‎ای انگشت‎شماری هستند که بازی حماسی آنها ویژگی مثبت و مهم بوشهری دارد. نمونه مهم و قابل مثال، شیوه بازی حماسی خود توست که در اغلب نمایش‎های حماسی «محمد» عزیز آرام‎آرام شکل گرفت و در نمایش «هودج» به اوج رسید و شکل کمال یافته آن در نمایش «آفره» نمود یافت...». حال با افتتاح این پلاتو به نام این هنرمند فقید نه تنها بازی‎های ماندگار وی در اذهان تداعی می‎شود، بلکه یادش هیچ‎گاه از خاطر دیگران زدوده نمی‎شود.

راه‌اندازی پلاتوی «حمید لطفی» نتیجه اراده بود
 مسوول انجمن هنرهای نمایشی استان در آیین گشایش پلاتوی حمید لطفی گفت: راه‌اندازی این پلاتو از سال پیش در برنامه‎های انجمن هنرهای نمایشی استان قرار گرفت که با حمایت حمیده ماحوزی، مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی از خردادماه امسال ساخت و تجهیز آن شروع شد و خوشبختانه روند کار با شتاب خوبی پیش رفت و در نهایت با همکاری دوستان توانستیم این سالن را به همان شکلی که امروز شاهد آن هستید، افتتاح کنیم. تمامی کسانی که در عرصه تئاتر فعالیت می‌کنند، می‌دانند که این سالن چقدر برای اهالی نمایش حیاتی است و به‎جرات می‎گویم این پلاتو با وجود کوچکی‎اش از پلاتوهایی که در تهران هستند از نظر امکانات چیزی کم ندارد. بنابراین قدرشناس باشیم و از این امکانات نهایت بهره را ببریم. امیدواریم که با همکاری و همیاری دوستان و خانم ماحوزی بتوانیم احداث تماشاخانه بعدی را (که قرینه همین پلاتوست) برای تمرین گروه‌های نمایشی هم آغاز کنیم.

جهانشیر یاراحمدی در ادامه با بیان این‌که به‌جز این تماشاخانه، ما دو پلاتوی دیگر داریم که از نظر فضا شاید بزرگ‌تر باشند اما آن دو سیستم صوتی ثابت ندارند، افزود: این در حالی است که این تماشاخانه سیستم صوتی ثابت دارد و این خود یک امتیاز مهم است و بیانگر این است که این پلاتو از نظر فنی در سطح ایده‎آلی قرار دارد. لازم به ذکر است که تمام هزینه‎های احداث آن از سوی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و اداره‌کل هنرهای نمایشی کشور پرداخت شده است؛ امیدواریم که بچه‌های تئاتر و اصحاب نمایش از این امکانات استفاده بهینه را ببرند. 

یاراحمدی همچنین یادآور شد: همه ما واقف و آگاه هستیم که در آغاز چه زجری در سالن‌های قدیمی کشیدیم اما اکنون با توجه به این‌که دو سالن پایینی مبله هستند، دیگر مشکلی برای تماشاگر به‌وجود نمی‌آید و همه این موفقیت‌ها را مدیون آقای جمشیدی هستیم که حمایت ویژه‌ای برای رفع این مشکلات داشت. من به نیابت از جامعه تئاتر استان از ایشان صمیمانه تشکر می‌کنم. نکته دیگر این‌که همه شما می‌دانید که ما بودجه فرهنگی و هنری به شکل حی و حاضر در اختیار نداریم! همین الان که ما در حال برگزاری جشنواره هستیم، پول آن‌چنانی در اختیارمان نیست. من بسیار نگران بودم و هستم اما وجود یک مدیر هنری و فرهنگی باعث شده که ما با انگیزه این دوره از جشنواره را نیز برگزار کنیم.

وی در ادامه با تاکید بر این‌که شخصی مدیر فرهنگی موفقی شود که جرات و اراده داشته باشد، چیزی که در این سال‎ها در وجود خانم ماحوزی دیدم، چون وی با دستان خالی ایده‎های بسیاری را با اراده و جرات اجرائی کرد و همیشه مایه دلگرمی در اجرای جشنواره‌ها و توسعه زیرساخت‌ها بود، در خصوص نامگذاری این پلاتو نیز توضیح داد: انجمن هنرهای نماشی تصمیم گرفت به پاس مقام هنری هنرمندی که در جوانی تئاتر بوشهر را از وجود و هنر خود محروم ساخت، این پلاتو را به نام وی نامگذاری کند، او کسی نیست جز حمید لطفی که بازی‎های ماندگارش همچنان در ذهن و خاطر ما زنده است و نشستن نام وی بر این پلاتو نیز موجب می‌شود که نامش هیچ‌گاه از اذهان زدوده نشود.
مسوول انجمن هنرهای نمایشی در پایان از زحمات احمد مظفری، هنرمند پیشکسوت تئاتر استان در تجهیز و تکمیل پلاتوی حمید لطفی با اهدای لوح سپاس تقدیر کرد.

نگاه ما به مسائل فرهنگی نگاهی مسوولانه است
فرماندار بوشهر نیز در این آیین گفت: نگاه ما به مسائل فرهنگی یک نگاه مسوولانه است و به‌جای آن‌که بیشتر حرف‌ برای خوشایند همگان بزنیم، بیشتر عمل موثر و شایسته را انجام دهیم تا خروجی‌های بهتری از آن دریافت کنیم. تمام تلاش ما این است که مسائل را عملی پیش ببریم؛ بنابراین قول نمی‌دهیم اما اگر حرفی هم زدیم تمام تلاشمان این است که آن را عملی و عملیاتی کنیم تا بهره‌برداری‌های لازم از آن انجام شود. امیدوارم در خصوص پروژه‌های فرهنگی دیگر استان هم شاهد همین اتفاق نیک باشیم و ما به سهم خود در کنار هنرمندان و اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خواهیم بود و از هیچ همکاری دریغ نمی‌کنیم.

عباس جمشیدی در ادامه با تاکید بر این‌که بوشهر به‌عنوان ویترین استان برای بازتاب قابلیت‌هایش در سطح کشور نیازمند توجهی ویژه در حوزه فرهنگ و هنر است، افزود: از این‌رو، در بافت فرهنگی استان به‌منظور توسعه آن، متناسب با ذوق و ظرفیت هنرمندانمان گام بر می‌داریم و امیدواریم که با هم‌اندیشی و همیاری خانم ماحوزی، آقای یاراحمدی، هنرمندان و کنشگران این عرصه به نتایج قابل قبولی برسیم.

وی در پایان با تاکید بر این‌که جامعه امروز به نشاط و شادی نیاز دارد، چراکه افسرده است، تصریح کرد: خوشبختانه آخر هفته‌ها شاهد برگزاری برنامه‌های متنوعی از سوی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری بندر بوشهر هستیم، از این‌رو به خانم صفری‌زاده و همکارانش خسته نباشید می‌گویم که آخر هفته‌های شاد و باطراواتی را برای شهروندان بوشهری تدارک دیده است. ما الان بیش از هر چیز به هنر نیاز داریم، چراکه هنر فضای شادی را برای شهروندان می‌آفریند و امیدوارم از این ظرفیتی که در استان ایجاد شده در راستای حرکت جامعه به سوی نشاط و شادمانی نهایت بهره‌وری را داشته باشیم.

استاندار بوشهر به فرهنگ و هنر نگاه ویژه دارد 
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در حاشیه آیین گشایش پلاتوی حمید لطفی در پاسخ به این سوال که به‌نظر شما توسعه زیرساخت‌های فرهنگی چقدر به هنر تئاتر کمک خواهد کرد، به بامداد جنوب گفت: تماشاخانه در رشد تئاتر استان از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و از هر ظرفیتی که ما بخواهیم بهره بگیریم، باز هم نیاز به توسعه است. اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان به منظور توسعه فعالیت‌های فرهنگی و هنری، متولی اجرا و تقویت این فضاهاست. 

از طرفی برای تقویت زیرساخت‌های فرهنگی باید از بودجه ملی هزینه شود که کار ما درخواست دادن و تلاش برای نتیجه گرفتن این هزینه‌هاست و خوشبختانه، هم با دید باز آقای گراوند، استاندار محترم که به مقوله هنر و فرهنگ توجه خاصی دارند و همچنین فرمانداری‌ها که در این مدت با ما همراهی خوبی داشته‌اند و با تخصیص اعتبار به زیرساخت‌های فرهنگی و هنری، شاهد رشد مناسبی در این حوزه بوده‌ایم و همین امر باعث شده که هنرمندان و کنشگران این عرصه با دلگرمی و پشتکار بهتری وارد این حوزه شوند. بدیهی است که اگر شرایط و فضا برای هنرمند مساعد باشد، نتیجه کار هم به‌طور قطع بهتر خواهد بود. از این‌رو، رفع شدن بسیاری از مشکلات و ناهنجاری‌های اجتماعی، توجه دوچندان به حوزه فرهنگ و هنر را می‌طلبد. از مسوولان هم درخواست می‌کنم که به فضای فرهنگی و هنری استان بیشتر توجه کنند؛ زیرساخت‌ها را بهتر ببینند و بودجه مناسبی را برای اجرای این‌گونه برنامه‌ها تخصیص بدهند، چراکه با هر قدمی که برای برنامه‌های فرهنگی و هنری برداشته می‌شود، به کاهش آسیب‌های اجتماعی کمک شده است.

حمیده ماحوزی همچنین در پایان در پاسخ با این پرسش که افزون بر تئاتر آیا در رشته‌های هنرهای دیگری نظیر هنر تجسمی (که به نگارخانه‌ای استاندارد نیاز است) و موسیقی (سالن اجرای کنسرت) به توسعه زیرساخت‌ها توجه دارید، توضیح داد: بله نگاه ما در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان نگاهی برابر است، به‌طوری که در حوزه هنرهای تجسمی هم طرح‌هایی در زمینه توسعه زیرساخت‌ها داریم و در حال حاضر با تامین اعتبار، ساخت دو نگارخانه در دشتی و دیلم در حال انجام است. همچنین احداث نگارخانه برای بوشهر و دیگر شهرستان‌های استان هم در اولویت برنامه‌های ما قرار دارد. در حوزه موسیقی هم استان ما نیاز به سالن‌های بزرگ و آکوستیک برای برگزاری کنسرت دارد تا شهروندان با کیفیتی عالی از کنسرت‌ها لذت ببرند. البته برای این مهم نیز ما تالار بزرگ شهر که یک پروژه ملی است و بالغ بر هزار نفر را در خود جای می‌دهد و متشکل از سه سالن است، برنامه‌ریزی کرده‌ایم که در صورت تامین بودجه این پروژه بزرگ می‌تواند پاسخگوی نیاز موسیقی‌دوستان باشد. بی‌شک اگر ما بتوانیم پروژه‌های این‌چنینی را عملی کنیم، به‌طور قطع می‌تواند به زیرساخت‌های فکری و فرهنگی و هنری منطقه کمک شایانی بکند. همچنین درصدد هستیم که یک تعادل بین فعالیت‌های فرهنگی و هنری‌مان ایجاد کنیم مثل موسیقی، تئاتر، هنرهای تجسمی و برنامه‌های قرآنی تا به نتیجه مطلوب و تاثیرگذاری برسیم.

وی در پایان با تاکید بر این‌که استان بوشهر در کشور دارای موقعیت ممتازی است، یادآور شد: شاید اگر ما در این سه یا چهار سال گذشته اعتبارات بیشتری در اختیار داشتیم، می‌توانستیم بهتر ظاهر شویم ولی باز با کمک همه بخش‌های مرتبط توانستیم موقعیت ویژه‌ای را در استان ایجاد کنیم. از روزنامه بامداد جنوب و به‌ویژه شما تشکر می‌کنم که همیشه صدای هنر و فرهنگ این منطقه بوده‌اید. من از همه می‌خواهم که با کمک هم و مشارکت و تعامل بیشتر، سطح فرهنگ و هنر این دیار را بالاتر برده و به‌دنبال آن بتوانیم جامعه‌ای با نشاط و پر بار داشته باشیم.

آرزویم این است که یک بار دیگر با حمید هم‌بازی شوم
مشاور فرهنگی مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و برادر مرحوم «حمید لطفی» نیز در حاشیه این آیین در پاسخ به این پرسش که فکر می‌کنید نامگذاری پلاتوها به نام هنرمندان فقید و پیشکسوت تئاتر بوشهر آیا حرکت خوبی است و به نظر شما آیا احداث این پلاتو‌ها به رشد هنر تئاتر استان کمک خواهد کرد، به بامداد جنوب گفت: بی‌شک این اقدام بسیار موثر خواهد بود، چراکه هنرمندانی که دیگر در بین ما نیستند، در برهه‌ای از زندگی‌شان با همه توان‌شان به صحنه آمدند و با تمام وجودشان آرایه‌های هنری دیارشان را روی صحنه تئاتر فریاد زدند. به‌طبع از هستی خودشان گذشتند تا نام بوشهر را در این سرزمین اهورایی فریاد کرده باشند. پس با زنده نگهداشتن این کار یاد آنها هم در اذهان زنده خواهد ماند. هرچند من به‌شخصه اعتقاد دارم که هنرمند به‌خصوص هنرمند تئاتر در دل‌های عاشقان هنر جایگاهی ابدی دارند اما این حرکت‌ها هم می‌تواند نام آنها را بر تارک هنر این دیار پرفروغ‌تر زنده نگاه دارد. از طرفی دیگر، وقتی یک هنرجوی جوان مشاهده می‌کند که به پیشکسوت تئاتر بدین‌گونه احترام گذاشته می‌شود، بی‌شک او هم با عشق و علاقه‌ای وافری به این هنر مقدس قدم خواهد گذاشت. امیدوارم که مسوولان و متولیان استان هم کنشگران این عرصه را بیشتر حمایت کنند.

محمدرضا لطفی در پایان گفت: یادم می‌آید برای افتتاح این مجموعه، نمایشنامه «هودج» را با بازی حمید عزیزم و خانم سرخی‌نیا بازی کردیم و چه خاطره‌هایی که دیگر زنده نمی‌شود... . به‌عنوان سخن آخر، آرزو دارم که در یک جای دیگر باز نمایشنامه‌ای را با حمید به‌روی صحنه ببرم، چون آن لحظه من دوباره متولد خواهم شد. از همه دوستانی که در این سال‌ها در کنار ما بودند، صمیمانه تشکر می‌کنم.
در پایان یادآوری می‌شود، جشنواره فجر استانی در بوشهر روز گذشته با نمایش «رئیس» به نویسندگی و کارگردانی شیما جوادپور آغاز به‌کار کرد و تا 21 دی‌ماه جاری ادامه دارد. این پلاتو نیز در حاشیه این جشنواره افتتاح شد.

نام:
ایمیل:
* نظر: