bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۰۵۲۷
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۱۴ - ۱۷ دی ۱۳۹۶
شکست سنگین ترامپ در شورای امنیت؛
روزنامه بامداد جنوب در شماره روز گذشته خود هشدار داد که دشمنان در حال سوءاستفاده از اعتراضات مردمی هستند و خواستار هوشیاری مسوولان و خویشتن‌داری مردم و توجه همه به اصل حفاظت از کشور در برابر تهدیدهای خارجی شد.
بامداد جنوب: روزنامه بامداد جنوب در شماره روز گذشته خود هشدار داد که دشمنان در حال سوءاستفاده از اعتراضات مردمی هستند و خواستار هوشیاری مسوولان و خویشتن‌داری مردم و توجه همه به اصل حفاظت از کشور در برابر تهدیدهای خارجی شد. با این حال، به‌نظر می‌رسد آنهایی که نان‌شان در به آشوب کشاندن کشور است در این مورد نفت بر آتش ریختند تا مردم خشمگین‌تر شده و دشمن هم از آن بهره‌برداری کند.
در حالی که در چند روز گذشته به‌علت برف و سرمای شدید در نیویورک بسیاری از مدارس و ادارات این منطقه تعطیل شده بودند، اعضای شورای امنیت سازمان ملل بنا به درخواست مداخله‌جویانه امریکا دور هم جمع شدند تا درجلسه‌ای از پیش شکست ‌خورده در مورد تحولات اخیر در ایران بحث و رایزنی کنند.

نیکی هیلی، نماینده امریکا در سازمان ملل که بسیاری از سیاستمداران امریکا او را یکی از نمایندگان واقعی تفکرات تندروانه و نژادپرستانه ترامپ می‌دانند، شاید روز بهتری را در صحنه بین‌الملل برای محکوم کردن ایران آرزو می‌کرد و تصور بر آن داشت که می‌تواند با استفاده از این جلسه علاوه بر افزایش فشارها بر ایران و دخالت در امور داخلی تهران به‌نوعی زمینه را برای زیرپا گذاشتن برجام و ناکارآمد کردن آن، سیاستی که دولت ترامپ از سال 2016 آغاز کرده، فراهم کند.
قبل از آغاز جلسه شورای امنیت طبق آنچه که خبرگزاری‌ها اعلام کرده‌اند، روسیه درخواست کرد جلسه‌ای پشت درهای بسته به مدت نیم ساعت برگزار شود و بعد از این جلسه که خبری از آن به بیرون درز نکرد، جلسه شورای امنیت آغاز شد. این جلسه به ریاست نماینده قزاقستان که در حال حاضر به‌عنوان یک عضو غیر دائم ریاست شورای امنیت سازمان ملل را برعهده دارد، آغاز شد. نماینده این کشور آسیایی در شورای امنیت تاکید کرد: از نظر دولت آستانه اعتراضات در ایران یک مساله داخلی است. او همچنین بر لزوم پایبندی ایران بر توافق هسته‌ای برجام تاکید کرد و از ایران خواست که به خواسته‌های گروه‌های سیاسی داخل ایران توجه کند. در این جلسه دستیار دبیرکل سازمان ملل متحد در سخنانی با اشاره به برگزاری اعتراضات مردمی در ایران طی یک هفته اخیر و برخی از خشونت‌های به وقوع پیوسته اظهار کرد: سازمان ملل نمی‌تواند صحت تمامی فیلم‌ها و تصاویر منتشر شده درباره اعتراضات ایران را تائید و یا رد کند.

در ادامه نوبت به سخنان نیکی هیلی، نماینده امریکا در شورای امنیت رسید. نیکی هیلی در سخنان خود با انتقاد از این‌که جهان و دولت اوباما در سال 1388 از معترضان در ایران حمایت نکرد، ادامه داد: اما این‌بار امریکا در کنار مردم ایران است. ما دیگر ساکت نخواهیم ماند، چراکه آنها از ما کمک می‌خواهند و ما این کمک را به آنها ارائه خواهیم کرد.
سخنان طنزگونه نیکی هیلی در حمایت از ملت ایران در حالی مطرح می شود که ترامپ، رئیس‌جمهور این کشور در ابتدای پذیرش این مسوولیت در قانونی مردم ایران را جزء کشورهایی قرار داد که سفرشان به امریکا باید به‌شدت محدود شود و محدودیت‌هایی جدی در ارتباط با صدور ویزا در مورد شهروندان ایرانی وضع کرد.  از دیگر سو ترامپ پیش از این ملت ایران را حامی تروریسم معرفی کرده بود و از القاب خارج از عرف دیپلماتیک در ارتباط با توصیف ملت ایران استفاده کرده بود. ترامپ و دولتمردان تازه به‌دوران رسیده کاخ سفید در حالی این روزها دایه دلسوزتر از مادر برای ملت ایران شده‌اند که به‌عنوان یکی از طرف‌های توافق بین‌المللی برجام همواره از اجرای تعهدات‌شان در راستای بهره‌مندی مردم ایران از منافع اقتصادی و سیاسی این توافق بین‌المللی سر باز زده‌اند و با تهدید و فشار تلاش کرده‌اند که دیگر کشورهای طرف این قرارداد نیز برجام را کنار گذاشته و زمینه را برای افزایش فشارهای اقتصادی به ملت ایران فراهم کنند.

بعد از صحبت‌های نیکی هیلی، نماینده فرانسه در شورای امنیت به ایراد سخنرانی پرداخت و او اعتراضات اخیر در ایران را با زبان دیپلماتیک یک مساله داخلی دانست و تاکید کرد که باتوجه به این‌که امنیت جهانی از وقوع این وقایع تهدید نشده است و از دیگر سو وظیفه شورای امنیت سازمان ملل طبق آنچه که در چارچوب وظایفش تعریف شده، پاسداری از امنیت و صلح بین‌المللی است، بنابراین رسیدگی به این موضوع در شورای امنیت دارای وجاهت نیست. فرانسوا دلاتره همچنین به گفت‌وگوی تلفنی اخیر روسای جمهور ایران و فرانسه اشاره کرد و گفت: در این گفت‌وگوی تلفنی فرانسه دغدغه‌های خود را در ارتباط با موضوع آزادی بیان، حقوق بشر و همچنین توجه به خواسته‌های معترضان مطرح کرده است.

این در حالی است که شاید بهترین فرصت برای انگلیسی‌ها به دست آمده بود تا به ایران حمله کنند اما آنها نیز که ماهیت خیلی از مسائل را بهتر از متحد امریکایی خود می‌دانند از زبان سفیرشان در سازمان ملل، صرفا به این مساله بسنده کرد که ما خواهان توجه به خواسته‌های مشروع معترضان ایرانی و همچنین حق آنها در راستای انجام اعتراض مسالمت‌آمیز از سوی دولت ایران هستیم. ماتیو رایکرافت البته نتوانست از حقوق بشر صحبت نکند و خواستار در نظر گرفتن موارد حقوق‌بشری مقامات تهران شد و در نهایت هم بر اجرای برجام تاکید کرد.
در نشست جمعه‌شب گذشته شورای امنیت نماینده هلند نیز در سخنانی از ایران خواست که دسترسی مردم به اینترنت و شبکه‌های اجتماعی را که در روزهای اخیر محدود شده است را به حالت قبل بازگرداند. نماینده هلند در سخنان خود با بیان این‌که طبق گزارش‌ها وضعیت کنونی در ایران نسبتا آرام است، گفت: امیدواریم که ثبات بیشتری حاکم شود و ایران با ناقضان حقوق بشر برخورد کند.

دیگر عضو اروپایی غیردائم شورای امنیت یعنی لهستان نیز در سخنانی تاکید کرد: ایران می‌تواند نقش سازنده‌ای برای کمک به صلح و ثبات در منطقه بازی کند. وی با اشاره به اهمیت احترام به آزادی بیان و رعایت حقوق بشر در ایران،  درخواست کرد که میان معترضان و دولت ایران گفت‌وگو انجام شود.
کشور گینه استوایی نماینده قاره افریقا در شورای امنیت سازمان ملل نیز با اعلام مخالفت کشورش با طرح مسائل داخلی ایران در شورای امنیت، بررسی وضعیت حقوق بشر در ایران را مربوط به صلاحیت شورای امنیت سازمان ملل ندانست و تاکید کرد که این مساله باید در مکانیزم‌هایی مانند کمیته سوم که کمیته اجتماعی و حقوق بشر سازمان ملل است، بررسی شود.

در این جلسه نماینده کشور چین نیز با انتقاد از امریکا به‌خاطر مطرح کردن مسائل داخلی ایران در این جلسه خاطرنشان کرد: مسائل اصلی خاورمیانه باید در شورای امنیت مطرح شود و این شورا نباید در مسائل داخلی دیگر کشورها دخالت کند. 
یکی دیگر از نمایندگان کشورهایی که در این جلسه امریکا را به‌خاطر طرح این موضوع در جلسه شورای امنیت به‌شدت مورد انتقاد قرار داد، واسیلی نبنزیا، نماینده روسیه در سازمان ملل بود. او در سخنان خود با انتقاد از این‌که امریکا با قلدری از صحن شورای امنیت برای پیشبرد اهداف خود علیه ایران استفاده کرده است، ادامه داد: چرا ایالات متحده به‌عنوان یکی از اعضای دائمی شورای امنیت و یکی از مولفان منشور این سازمان صلاحیت این نهاد بین‌المللی به‌عنوان اصلی‌ترین نهاد مسوول حفظ صلح و امنیت بین‌المللی را تضعیف می‌کند. برای همگان روشن است که کل این موضوع ارتباطی با وظایف شورای امنیت ندارد.

وی در ادامه خطاب به نیکی هیلی نماینده امریکا در سازمان ملل گفت: شما به جای این‌که انرژی شورای امنیت را صرف مسائلی چون افغانستان، سوریه و لیبی کنید آن را برای مسائل داخلی کشورها صرف می‌کنید. وی در ادامه سخنان نسبتا طولانی خود نسبت به دیگر اعضای این شورا گفت: چرا امریکا اکنون که اوضاع داخلی ایران عادی شده، بایست این جلسه را برگزار کند.
همچنین نمایندگان کویت و اتیوپی هم مخالفت خود را با بررسی مسائل داخلی ایران در شورای امنیت اعلام کردند تا نوبت به سفیر ایران در سازمان ملل برسد که در نطقی طولانی و هدفمند پاسخ دخالت‌های امریکا را بدهد. غلامعلی خوشرو با اشاره به اجرا نکردن تعهدات برجامی امریکا از سوی دولت واشنگتن اظهار کرد: اقدام امریکا در طرح موضوع  اعتراضات تعدادی از شهروندان ما در ایران به‌دلیل برخی شکایات مشروع  آنها، که بعضا به واسطه خودداری امریکا از انجام تعهداتش تحت برجام تشدید شده، سوءاستفاده یک عضو دائم شورا از اختیاراتش و سوءاستفاده از خود این شورا است.

وی همچنین با اعتقاد بر این‌که در دستور کار قرار دادن یک موضوع داخلی ایران در شورای امنیت باعث بی‌اعتباری این شورا است، افزود: اما در خصوص موضوعات واقعی، از جمله اشغال طولانی‌مدت سرزمین فلسطین، که عنوان دستور کار امروز شورا (وضعیت در خاورمیانه) در اصل به آن تعلق دارد و نیز بمباران کور و بی‌هدف یمن در طول سه سال گذشته که تاکنون منجر به مرگ هزاران انسان شده و برای مردم یمن گرسنگی، بیماری و تخریب به همراه آورده است، با سرافکندگی از انجام کوچک‌‌ترین کاری عاجز است. فهرست این قبیل شکست‌های شورا که در تمامی موارد به رویکرد خرابکارانه هیات امریکایی مرتبط است، بسیار طولانی است.
بسیاری از تحلیلگران جلسه جمعه‌شب شورای امنیت سازمان ملل را آبروریزی دیگری برای امریکا در این نهاد بین‌المللی دانستند، چراکه بسیاری از کشورهای عضو این شورا ضمن تاکید بر اهمیت رعایت حقوق بشر در ایران و به رسمیت شناختن حق اعتراض از سوی ملت ایران با ادبیات دیپلماتیک خاص خود اعلام کردند که تحولات رخ داده در ایران یک مساله داخلی است و جایی برای مطرح شدن در شورای امنیت سازمان ملل ندارد. آنها همچنین برخلاف خواسته‌های امریکایی‌ها و با هوشیاری تمام بر لزوم تعهد به برجام  تاکید کردند.

پس از پایان این نشست وزیر خارجه کشورمان نیز در ضمن به اشتراک گذاشتن متن سخنان نماینده ایران در سازمان ملل در توئیتی نوشت: شورای امنیت ملل متحد تلاش عریان امریکا برای انحراف شورا را رد کرد. بیشتر اعضاء بر اجرای کامل برجام و مداخله نکردن در امور داخلی دیگران تاکید کردند. یک افتضاح دیگر در سیاست خارجی دولت ترامپ.


نام:
ایمیل:
* نظر: