bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۰۵۳۷
تاریخ انتشار: ۰۱ : ۱۴ - ۱۸ دی ۱۳۹۶
روزی که ائتلاف تحت فرمان سعودی‌ها به سمت یمن گسیل شد برای سرکوب و خاموش کردن شعله انقلاب مردمی این کشور، شاید به این فکر نمی‌کردند که این نبرد خانمانسوز قرار است تا این حد ادامه پیدا کرده و ریاض را در باتلاق خود ساخته‌اش گرفتار کند.
بامداد جنوب- سیدعلی موسوی: 
روزی که ائتلاف تحت فرمان سعودی‌ها به سمت یمن گسیل شد برای سرکوب و خاموش کردن شعله انقلاب مردمی این کشور، شاید به این فکر نمی‌کردند که این نبرد خانمانسوز قرار است تا این حد ادامه پیدا کرده و ریاض را در باتلاق خود ساخته‌اش گرفتار کند. حالا با گذشت نزدیک به سه سال از شروع جنگ یمن بسیاری از کارشناسان معتقد هستند انصارالله بیش از پیش سعودی‌ها و ائتلافش را در اعماق این فاجعه فرو خواهد برد و نتیجه آن چیزی جز شکست برای عربستان نخواهد بود. در همین رابطه حتی بسیاری از صاحب‌نظران در عرصه نظامی نیز به این نتیجه رسیده‌اند که ائتلاف در جنگ یمن تا همین جای کار هم به اهدافش نرسیده و بحران به‌صورتی پیش می‌رود که ادامه آن تنها به زوال نیروهای مزدور حاضر در ائتلاف ختم خواهد شد.
با روندی که در بالا گفته شد همه می‌دانیم که کشورهای عضو ائتلاف مذکور نیز بیش از این قدرت ادامه دادن جنگ در شرایط مذکور را نداشته و چنانچه در خبرها آمده بسیاری از آنها خواستار پایان یافتن این جنگ بی‌نتیجه شده‌اند. در این بین مصر به‌عنوان یکی از قدرتمندترین کشورهای حاضر در این ائتلاف بارها به طرف سعودی این مساله را انتقال داده که نمی‌توان پایانی برای جنگ یمن تصور کرد. تا جایی که هفته گذشته یکی از نمایندگان پارلمان مصر در قاهره نیز به دولت تذکر داد که از این جنگ بی‌هدف خارج شوند.

جنگ یمن دو سال و نیم پیش از مارس ۲۰۱۵ و در نتیجه مداخله نیروهای ائتلاف عربی به فرماندهی عربستان در کنار ۹ کشور دیگر از جمله امارات آغاز شد، جریان الحوثی قدرت بالای نظامی خود را در مراحل مختلف این جنگ نشان داد. ماهیت جنگ در ابعاد داخلی و خارجی باعث شد نیروهای یمنی به موشک‌های بالستیک روی بیاورند تا بتوانند از آن به‌عنوان سلاحی برای پر کردن شکاف‌های موجود استفاده کنند. در این میان یگان‌های وابسته به جریان انصارالله تیپ موشکی این کشور را به‌صورت انحصاری در دست گرفت و برای حفاظت و توسعه تسلیحات موشکی خود فعالیتش را آغاز کرد تا بتوانند اهرم قدرت بالایی برای تحمیل اراده خود به دو قطب متجاوز یعنی عربستان و امارات داشته باشند. انصارالله معمولا در تشریح توانمندی‌های نیروهای خود در جنگ کنونی از دو عبارت ارتش و کمیته‌های مردمی نام می‌برد، این بدان معناست که این دو جریان به‌صورت جدا از هم کار می‌کنند. حوثی‌ها از مدت‌ها پیش این اصطلاح را باب کرده‌اند تا قدرت شبه نظامیان خود را به‌عنوان یک قدرت موازی در کنار نیروهای مسلح مطرح کنند و بتوانند آن را جایگزین گارد ریاست‌جمهوری کنند.

از زمان انقلاب ۲۱ سپتامبر۲۰۱۴ فرماندهی ارتش از نیروهای مردمی انقلاب‌کننده حمایت کرد و موفق شد تا حد زیادی هماهنگی و انسجام ارتش دوران علی عبدالله صالح را حفظ کند. البته این هواداری تا حد زیادی مربوط به مقام‌های مافوق آنها بود که از سوی کمیته انقلابی و مردمی و فرماندهان وابسته به جریان زیر نظر بودند. ارزیابی و ارائه گزارش از تعداد واقعی عناصر حاضر تحت فرماندهی ارتش به‌علت شکافی که مدت‌ها پیش یعنی بعد از حمله نظامی نیروهای متجاوز در آن به وجود آمده و توزیع این نیروها بین وزارت دفاع تحت حاکمیت نیروهای انقلابی و وزارت دفاع تحت حاکمیت دولت نامشروع و خود خوانده در بخش‌هایی از یمن مشکل است. با وجود این، عملیات عضوگیری همچنان ادامه دارد و طی دو سال گذشته از جنگ ده‌ها هزار نفر از مردم به ارتش پیوسته‌اند. این روند در نیمه دوم سال ۲۰۱۷ با افزایش قابل ملاحظه‌ای همراه بود و هزاران نیروی مبارز به ارتش پیوسته و در یگان‌های حاضر در سواحل غربی دریای سرخ و بندر الحدیده و تعز و استان بیضاء و ذمار و صعده مستقر شدند.

در همین حال بخشی دیگر از توانمندی انصارالله نیز کمیته‌های مردمی هستند، این گروه شامل مبارزانی هستند که به شکل دوره‌ای در جبهه‌های مختلف نقل مکان می‌کنند. آنها گرایش‌های مذهبی زیدی دارند و منبع اصلی نیروهای مبارزه و مدافع یمنی را شامل می‌شود. نفرت از متجاوزان و درگیری‌های سیاسی از دیگر عوامل پیوستن این عده به ارتش است. کمیته‌های مردمی بیشتر در استان‌های شمالی این کشور حضور دارند، چراکه زیدی‌ها بیشتر در این مناطق استقرار دارند، علاوه بر این‌که بخش‌هایی از مناطق جنوب تحت حاکمیت دولت خود خوانده منصور‌هادی قرار دارد. آمار واقعی و دقیق از تعداد کلی مبارزان حاضر در میان کمیته‌های مردمی وجود ندارد. این کمیته‌ها شامل گردان‌های مختلف نظیر گردان‌های الحسین و گردان‌های مرگ و گردان‌های بدر هستند اما ارزیابی‌های موجود تعداد این نیروها را ده‌ها هزار نفر برآورد می‌کنند. پیش از این و در جریان حضور نیروهای مردمی در صنعا، انصارالله از منصور‌هادی خواسته بودند که زمینه‌های ادغام ۷۵ هزار مبارز در صفوف ارتش و پلیس را فراهم کند که این تعداد احتمالا مربوط به تعداد عناصر کمیته‌های مردمی است. البته منصور‌هادی با این خواسته مخالفت کرده بود. رئیس کمیته انقلابی یمن در سال ۲۰۱۶ از وزارت امور مالی این کشور خواست تا تقویت مالی برای پرداخت حقوق ۱۲۰هزار نظامی در وزارت دفاع را انجام دهد. این آمار نسبت به مطالب مطرح شده درباره نیروهای انسانی کمیته‌های مردمی قبل از ورود به صنعا که بین ۱۰ تا ۱۵ هزار نفر ارزیابی می‌شد، بسیار بالاتر است.

توانمندی‌های تسلیحاتی جریان انصارالله شامل تمامی تسلیحاتی است که این جریان طی جنگ‌های شش‌گانه (‌۲۰۰۴ تا ۲۰۱۰ ) به دست آورده و تمامی تسلیحاتی که نیروهای مسلح این کشور دارا هستند. آنها همچنین تسلیحاتی را از برخی منابع داخلی و خارجی در جریان جنگ کنونی به دست آورده‌اند. علاوه بر اینها در نتیجه کشته شدن علی عبدالله صالح و تسلط جریان انصارالله بر انبارهای تسلیحاتی هواداران وی نیز تسلیحات این جریان افزایش پیدا کرده است. با وجود این نمی‌توان گفت که تمامی تسلیحات موجود در یمن، تحت حاکمیت واحد قرار دارد، چراکه دست‌کم این سلاح‌ها در دست دو گروه است. اول وزارت دفاع و دوم حاکمیت دولت و کمیته‌های مردمی. 

با تسلط جریان انصارالله بر پایتخت، سلاح‌هایی که در پایتخت وجود داشتند تحت تسلط این جریان درآمد. این سلاح‌ها شامل کلاشنیکوف، خمپاره‌انداز آرپی‌جی ۷ و مسلسل ام‌۲ بروانینگ و توپ خود کششی و توپ‌های ضد هوایی و چند تانک از نوع تی۵۵ و تمامی تسلیحات تیپ‌۳۱۰ شهرعمران است. اینها علاوه بر تسلیحاتی است که یگان‌های نظامی شهر‌های صعده و عمران در پی وفاداری اعلام نشده خود به الحوثی به آنها دادند. با وجود این‌که منطقه در دو و نیم سال گذشته در معرض حملات هوایی قرار گرفته است اما برخی یگان‌های نظامی این کشور هنوز وارد هیچ درگیری با نیروهای متجاوز نشده‌اند و ذخایر و تسلیحات زیادی در اختیار دارند. این تسلیحات شامل انواع تانک‌ها و خودروهای رزمی و نفربرهای زرهی و انواع توپ‌هاست. مانورهای نظامی برگزار شده در یمن که در پایان برنامه آموزشی نیروهای جدید برگزار شد، نشان‌دهنده کیفیت خودروهای چهار سیلندری است که توپ‌های مسلسل متوسط و ضدهوایی بر آنها سوار شده است. آنها همچنین سلاح‌های متعددی برای مقابله با تانک‌ها در اختیار دارند که از جمله آنها می‌توان به موشک تاو اشاره کرد. انصارالله همچنین انواع سلاح‌های تک‌تیرانداز بومی شامل ذوالفقار‌۱ و ذوالفقار‌۲ و خاطف و اشتر و سرمد را در اختیار دارد.

انصارالله به‌عنوان قدرتمندترین گروه حاضر در یمن قدرت موشکی مرگباری نیز دارد، نام توانمندی‌های موشک شامل تمامی موشک‌های تاکتیکی کوتاه‌برد و میان‌برد است که در ایران امروزه به‌عنوان قدرت مستقل شبیه به نیروی دریایی و زمینی و هوایی آنها را تحت کنترل خود گرفته است. آنها حتی موشک‌هایی را در اختیار دارند که پیشتر ارتش آنها را در اختیار نداشته است. این تسلیحات وابسته به یگان موشکی جریان انصارالله است که از نظر ساختار ارتش زیر نظر یگان ذخیره استراتژیک است. هسته اولیه موشک‌های بالستیک در یمن موشک‌های اسکاد بی است که این کشور در دهه ۸۰ قرن گذشته میلادی از اتحاد جماهیر شوروی گرفته است. همراه با این موشک‌ها ۲۰ سکوی پرتاب موشک به یمن تحویل شد، بعلاوه ۱۵ موشک که در سال ۲۰۰۲ در چارچوب معامله‌ای از کره شمالی تحویل گرفت. شاید بتوان گفت که ارزیابی‌های مطرح شده در رابطه با ماهیت واقعی ذخایر موشک‌های بالستیک یمن دقیق نباشد، چراکه اعلام این موضوع به معنی کشف اسرار نظامی است، علاوه بر این‌که اعلام رسمی این موضوع می‌توانست حساسیت کشورهای همجوار از جمله عربستان را در پی داشته باشد. ائتلاف متجاوز به یمن تعداد این موشک‌ها را ۳۰۰ فروند ارزیابی کرده است که انصارالله برخی از آنها را به صعده منتقل کرده‌اند.

نام:
ایمیل:
* نظر: