bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۰۵۴۵
تاریخ انتشار: ۰۸ : ۱۷ - ۱۸ دی ۱۳۹۶
با آغاز ثبت نام روستائیان در سامانه کارا؛
امروزه کشورهای توسعه‌یافته دنیا به اين باور رسيده‌اند که توسعه روستايي، راهبردي براي بهبود زندگي اجتماعي و اقتصادي روستائيان فقير و تلاشي همه‌جانبه براي کاهش فقر است که به‌ويژه با افزايش توليد و ارتقای بهره‌وري در محيط روستائي ميسر مي‌شود.
طرح دولت برای توسعه روستایی کلید خوردبامداد جنوب- جواد شکریان:
امروزه کشورهای توسعه‌یافته دنیا به اين باور رسيده‌اند که توسعه روستايي، راهبردي براي بهبود زندگي اجتماعي و اقتصادي روستائيان فقير و تلاشي همه‌جانبه براي کاهش فقر است که به‌ويژه با افزايش توليد و ارتقای بهره‌وري در محيط روستائي ميسر مي‌شود با این حال، هنوز هم سهم جوامع روستايي جهان سوم از توسعه و پيشرفت بسيار اندک است و اکثر فقراي اين کشورها يا در روستاها بسر مي‌برند و يا شهرنشيناني هستند که عمدتا حاشيه‌نشين با منشا روستايي بوده‌اند.
همان‌گونه که می‌دانیم، روستاها در ایران هنوز هم بخش عمده‌اي از جمعيت کشور را در خود جاي داده، نقش قابل توجهی در تامين امنيت غذايي و توليد ناخالص داخلی کشور ايفا کرده و آماده پذيرش وظايفي جدي‌تری در اقتصاد کشور هستند. 

با این حال، طی سال‌های گذشته تعداد بسیار زیادی از روستائیان کشور به‌علت مشکلات مالی، خشکسالی، بیکاری و... راهی شهرها شده‌اند که به‌نوعی می‌توان آن را مهاجرت از بخش تولید به مصرف دانست، زیرا روستانشینان به کارهایی مانند کشاورزی و دامپروری مشغول شده و تولید را در اقتصاد افزایش دهند در حالی که هنگام مهاجرت به شهر، تبدیل به نیروی بیکار شده و تنها مصرف را افزایش می‌دهند. ضمن این‌که با افزایش جمعیت شهرها، خدمت‌رسانی به مردم برای دولت‌ها دشوارتر و پرهزینه‌تر می‌شود.
از طرف دیگر، توجه به بخش روستایی و ایجاد توسعه پایدار در این بخش، سبب ایجاد توسعه در اقتصاد کشور، کاهش بیکاری، افزایش تولید ناخالص داخلی، رشد اقتصادی و... خواهد شد. 
در همین زمینه، دولت یازدهم در طول سال‌های اخیر طرح‌هایی را برای ایجاد توسعه روستایی دنبال کرد که یکی از این طرح‌ها، اهدای وام خوداشتغالی به روستائیان متقاضی بود که بر اساس اعلام معاون وزیر کار، ثبت نام آن از امروز آغاز خواهد شد.

عیسی منصوری از آغاز مهلت ثبت نام متقاضیان وام اشتغال روستایی در سامانه کارا خبر داد و گفت: همه کارآفرینان و سرمایه‌گذاران روستایی از امروز (دوشنبه 18 دی‌ماه) می‌توانند برای معرفی طرح‌های خود در سامانه کارا ثبت‌نام کرده و وارد پروسه دریافت تسهیلات شوند. 
معاون اشتغال وزیر کار با اشاره به اختصاص 5/1 میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی، معادل ۱۲ هزار میلیارد تومان تسهیلات برای اشتغال روستایی، خاطرنشان کرد: با رعایت چارچوبی که مدنظر ماست و اضافه کردن بحث توسعه اشتغال روستایی به وام روستایی، موضوع پرداخت وام و ثبت نام رسمی از طریق سامانه کارا نهایی شده تا سرمایه‌گذاران و کارآفرینان بتوانند در این سامانه ثبت‌نام و طرح‌های خود را معرفی کنند.

به‌گفته وی، این سامانه از روز دوشنبه فعال است و متقاضیان دریافت تسهیلات اشتغال روستایی می‌توانند به نشانی WWW.KARA.MCLS.GOV.IR مراجعه و مراحل ثبت‌نام خود را برای بهره‌مندی از این تسهیلات دنبال کنند.
منصوری در عین حال از پیش‌بینی ایجاد ۹۵۱ هزار فرصت شغلی در جریان اجرای طرح اشتغال فراگیر خبر داد و تصریح کرد: از این میزان ۶۵۰ هزار شغل در رشته‌های پر اشتغال است و در مشوق‌های بیمه‌ای نیز به‌دنبال ایجاد تمایل بیشتر برای اشتغال هستیم که بانک مرکزی ۲۰ هزار میلیارد تومان اعتبار برای اجرای طرح اشتغال فراگیر اختصاص داده است. 
این مقام مسوول با اشاره به این‌که کشورهایی که در حوزه بازار کار موفق عمل می‌کنند 5/1 تا ۲ درصد GDP خود را در زمینه سیاست‌های اشتغال و بازار کار هزینه می‌کنند ولی در کشور ما این مساله صادق نیست، ادامه داد: در یونان که سال‌ها دچار بحران اقتصادی است، میزان مخارجی که در حوزه سیاست‌های اشتغال صورت گرفته به‌شدت افزایش یافته است ولی نظام اجرائی ما چندان تمایلی به این سَمت ندارد. متاسفانه در هیچ کدام از برنامه‌های پنج ساله توسعه تا قبل از برنامه ششم چیزی به اسم سیاست اشتغال نداشتیم و برای اولین‌بار در برنامه ششم مقرر شده که سند ملی اشتغال تدوین شود که تا پایان امسال فرصت داریم به تصویب دولت برسانیم.

80 درصد کارورزان طرح کارورزی استخدام می‌شوند
معاون اشتغال وزیر کار در عین حال با اشاره به اجرای طرح کارورزی، افزود: طرح کارورزی دانش‌آموختگان از تیرماه سال جاری آغاز شده و معتقدیم که اجرای آن، خلا انطباق میان تحصیلات دانش‌آموختگان با نیاز بازار کار را در کوتاه‌مدت حل می‌کند.
وی با بیان این‌که دانش‌آموختگان و کسانی که دوره کارورزی را بگذارنند، مهارت لازم برای ورود به بازار کار را به‌دست خواهند آورد، تصریح کرد: در این مدت، یک سوم رقم دستمزد به‌عنوان کمک هزینه کارورزی به متقاضیان پرداخت خواهد شد که بر این اساس، کارورزان در طول دوره کارورزی که چهار تا شش ماه است، ماهانه حدود ۳۰۰ هزار تومان به‌عنوان کمک هزینه دریافت می‌کنند. همچنین ۷۵ تا ۸۰ درصد کسانی که دوره کارورزی را طی کرده باشند در همان بنگاه و واحدی که آموزش دیده‌اند، مشغول به‌کار می‌شوند.

نام:
ایمیل:
* نظر: