bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۰۵۵۵
تاریخ انتشار: ۳۷ : ۱۷ - ۱۹ دی ۱۳۹۶
اینجا برای زباله فکری نمی‌کنند؛
زباله همه شهر را بلعیده است و روزانه جلسات مکرر در خصوص مشکلات و معضلات شهر برگزار می‌کنیم و ساعت‌ها وقت فعالان اجتماعی و البته مسوولان محترم گرفته می‌شود که برای رفع مشکلات شهر چه کنیم و آن‌طرف‌تر در مجموعه دیگری، هیاتی از خارج از کشور به منظور بررسی موضوع شهر هوشمند و اجرای آن در استان بوشهر می‌آیند.
زباله بلای جان مردم نخل تقیبامداد جنوب- هدی خرم‌آبادی:
زباله همه شهر را بلعیده است و روزانه جلسات مکرر در خصوص مشکلات و معضلات شهر برگزار می‌کنیم و ساعت‌ها وقت فعالان اجتماعی و البته مسوولان محترم گرفته می‌شود که برای رفع مشکلات شهر چه کنیم و آن‌طرف‌تر در مجموعه دیگری، هیاتی از خارج از کشور به منظور بررسی موضوع شهر هوشمند و اجرای آن در استان بوشهر می‌آیند. یکی از مسائلی که در اغلب جلسات و نشست‌ها مطرح می‌شود، موضوع سگ‌های بدون سرپرست است. در مرکز استان با هزینه‌‌های بالا، کمپ نگهداری سگ‌ها احداث شد که همچنان برای مسائلی مانند بهداشت کمپ در حال چاره‌اندیشی هستند، غافل از این‌که برای رفع اساسی این موضوع، باید معضل دیگری به نام زباله و تفکیک آن ساماندهی شود. 

بامداد جنوب تا کنون بارها در خصوص مسائل بهداشتی و رفاهی مردم و به‌ویژه معضل زباله گزارش‌هایی اختصاصی را منتشر کرده است. زباله جای‌جای این استان از بوشهر، گناوه، برازجان، دلوار و اینک نخل تقی را به معنای واقعی بلعیده است و حیرت و شگفتی اینجاست که مساله زباله هر چند به ظاهر ابتدایی و ساده می‌نماید اما ساماندهی آن، به حل مشکلات و کاستی‌های دیگری کمک می‌کند که سلسله‌وار به موضوع زباله متصل است و گویا منتظریم تا نخبه‌ای از فراسوی این کره خاکی ما را از معضل زباله نجات دهد. 
خلاف آنچه گمان می‌رود که عسلویه و اطراف آن روی گنج خوابیده‌اند اما کافی است سری به نخل تقی بزنید تا حد و مرز این رفاه و گنج‌های نهفته را با نگاهی به خودروهای مخصوص زباله و انباشت زباله مشاهده کنید. 

چندی است شهروندان نخل تقی در خصوص معضل زباله و نبود سایت دفن زباله در این شهر، ابراز نگرانی می‌کنند و خواستار رفع هر چه سریع‌تر آن شده‌اند. 
به گفته یکی از شهروندان نخل تقی، زباله‌های این شهر به جایگاه دفن زباله در کنگان منتقل می‌شوند که این امر مستلزم صرف هزینه و وقت بسیار است. علاوه بر هزینه‌های بسیار مسیر 140 کیلومتری رفت و برگشت برای راننده خطر دارد. 
این شهروند در ادامه با ابراز گلایه‌مندی از مشکلاتی که نفت برای شهروندان ایجاد کرده، ادامه داد: برطرف کردن این دغدغه بحق مردم، برای منطقه ویژه کار سختی نیست اما باید مشخص شود که چرا وضعیت دفع زباله در نخل تقی باید بدین شکل باشد. چرا با گذشت زمان اما همچنان زباله دغدغه مردم نخل تقی است. 
گلایه‌مندی‌های این شهروند نخل تقی درباره معضل زباله در حالی است که همین چند روز پیش نماینده جنوب استان با اشاره به این‌که اجرای مسوولیت‌های اجتماعی یکی از رسالت‌های مهم وزارت نفت در مناطق پیرامونی است، گفته بود: برای اجرای مسوولیت‌های اجتماعی برنامه‌ها و طرح‌هایی با اعتبار 1300 میلیارد تومان تدوین شد که وزارت نفت با 600 میلیارد تومان آن موافقت کرد!

نباید منکر حمایت‌ها و تعهد نفت به مسوولیت‌های اجتماعی‌اش شد اما به نظر می‌رسد تخصیص هزینه‌کردها برای مشکلات و نظارت دقیقی بر اجرای مسوولیت‌های اجتماعی صورت نمی‌گیرد که معضل زباله در جوار پایتخت انرژی ایران هم داد مردم را درآورده است. 
روز گذشته نشست هم‌اندیشی سازمان‌های مردم‌نهاد با حضور خانم ابتکار و استاندار بوشهر برگزار شد. حال سوال اینجاست که آیا مسوولان هنوز از مشکلات شهر بی‌اطلاعند که این همه وقت و هزینه صرف برگزاری گلایه‌ها و نگرانی‌های مردم می‌کنند؟! زباله که دیگر آلودگی هوا نیست که به جای چاره‌اندیشی کاسه چه‌کنم چه‌کنم دست بگیریم و توپ را در زمین یکدیگر بیندازیم و به جای راهکار عملی در اندیشه مقصر جلوه دادن دیگری باشیم. یادمان باشد تکلیف‌ها به این راحتی و سادگی از ما ساقط نمی‌شوند. 

استطاعت شهرداری‌ها آن هم در شهری مانند نخل تقی به طور قطع کفاف ساماندهی سایت زباله و صرف هزینه برای انتقال زباله‌ها از نخل تقی به کنگان را نمی‌دهد و طبیعی است که نفت در ازای مشکلات رفاهی که برای شهروندان ایجاد کرده، اندکی از بار این مشکلات بکاهد. 
بسیاری از زباله‌ها قابلیت بازیافت دارند و به چرخه طبیعت باز می‌گردند اما دیگر زباله‌ها همانند انواع شیشه و پلاستیک تا میلیون‌ها سال در طبیعت باقی می‌مانند و یا این‌که سرعت تجزیه برخی از موادها بسیار پایین است، بنابراین دفع زباله با مشقت و هزینه بسیار می‌تواند مشکلات دیگری را رقم بزند و نیاز است تدبیری برای سایت زباله در نخل تقی اندیشید.

نخل تقی از شمال به دنباله کوه‌های زاگرس، از جنوب به خلیج فارس، از مغرب به شیرینو و از سمت مشرق به عسلویه محدود می‌شود. هر چند که به واسطه نزدیکی به عسلویه همه چیز در نخل تقی آرام است اما واقعیت چیز دیگری است. واقعیت آن است که چشم‌ها به آنچه می‌بینند باور می‌کنند و کافی است سری به نخل تقی بزنید تا به عمق کاستی‌ها و مشکلات شهروندان پی ببرید. بهتر است نماینده و مسوولان محترم به جای شهر هوشمند و نگرانی‌های دیگری از جمله اشتغال نزدیکان و دوستانشان کمی به فکر سلامت مردم باشند. امیدواریم دبیرخانه سلامت و امنیت غذایی استان که ریاست آن را عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر عهده‌دار است، به این مساله ورود و آن را مرتفع کنند. 

نام:
ایمیل:
* نظر: