bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۰۵۵۹
تاریخ انتشار: ۳۸ : ۱۹ - ۱۹ دی ۱۳۹۶
از اشد مجازات تا گفتاردرمانی و بی‌برنامگی برای حل مشکلات؛
نقطه‌نظرات متفاوتی در مورد اعتراضات مردمی در کشور همچنان در حال مطرح شدن است. نظراتی که نشان می‌دهد نه تنها مجموعه حاکمیت، بلکه دستگاه‌های متولی هم در این زمینه چندان هماهنگی نداشته و آنچه در حال جریان است تقریبا تداوم مشکلات موجود خواهد بود.
زبان حال مردم را چه کسی می‌فهمدبامداد جنوب- ابوعلی زرین‌قلم:
نقطه‌نظرات متفاوتی در مورد اعتراضات مردمی در کشور همچنان در حال مطرح شدن  است. نظراتی که نشان می‌دهد نه تنها مجموعه حاکمیت، بلکه دستگاه‌های متولی هم در این زمینه چندان هماهنگی نداشته و آنچه در حال جریان است تقریبا تداوم مشکلات موجود خواهد بود. این مشکلات به هر شکل می‌تواند در درازمدت به‌مانند آتش زیر خاکستر باشد و جامعه را دچار التهاب کند.

در مورد این تناقضات باید به اظهارنظر متفاوت رئیس دستگاه قضا و معاونش اشاره کرد. از یک‌سو آملی لاریجانی در جلسه مسوولان عالی قضائی خطاب به دادستان‌ها و قضات رسیدگی‌کننده به پرونده بازداشت‌شدگان حوادث اخیر نیز گفت: نباید همه بازداشت‌شدگان را به‌یک چشم دید. به هر حال در میان بازداشت‌شدگان افرادی هستند که در این حوادث تاثیر روشنی داشته‌اند و با خط گرفتن از دشمن دست به برخی اقدامات نظیر تخریب اموال عمومی زده‌اند. حساب این افراد از کسانی که اغفال شده‌اند، سابقه کیفری ندارند و اقدام موثری نیز در این حوادث نداشته‌اند، جداست و گروه دوم باید حسب تشخیص قاضی و در حد مقدورات قانونی از رأفت اسلامی برخوردار شوند تا فرصت دوباره‌ای به آنان داده شود که در فکر و راه خود تجدیدنظر کنند. 
با این حال، معاون دستگاه قضا در جمع راهپیمایان آبیک اسب زبان را خیلی تند و تیز راند و به‌جای آن‌که به اصل مشکل بپردازد از فتنه و آشوب و اغتشاش صحبت کرد و گفت: با اغتشاشگران، سردمداران اغتشاش و کسانی که آشوب و اغتشاش‌های روزهای اخیر را مدیریت و ساماندهی کرده‌اند، به‌طور قاطع برخورد شده و اشد مجازات برای آنان تعیین می‌شود. هنوز آمار دقیقی از تعداد فتنه‌گران و آشوبگرانی که دستگیر شده‌اند ندارم اما تمام افرادی که سرحلقه آشوب‌های اخیر بوده‌اند، شناسایی و دستگیر شده‌اند. 

بی‌شک، بر اساس ارزیابی‌ها و سخنان مسوولان حکومتی سردمداران این اعتراضات در خارج از کشور به‌سر می‌برند، باید از آقای شهریاری پرسید که چگونه می‌خواهد آنها را به اشد مجازات برساند؟ آیا با این سخنان مشکلات مردم حل و فصل می‌شود؟ بر اساس آنچه در خبرگزاری ایسنا به‌نقل از حمید شهریاری منتشر شده، وی هیچ اشاره‌ای به مشکلات معیشتی و اقتصادی مردم نکرده اما در سخنانی حماسی و احساسی گفت: «به نظر بنده دشمنان و آشوبگران جز اهداف تبلیغاتی علیه نظام جمهوری اسلامی، امر دیگری ندارند و خودشان می‌دانند با انجام کارها و رفتارهای ناچیز و کوچک نمی‌توانند اثربخشی جدی در صحنه ملی کشور داشته باشند.» حالا مشخص نیست که آیا با این سخنان می‌توان مردم را برای همیشه قانع کرد و در خانه نگه داشت که دوباره دست به اعتراض نزنند؟

بررسی جامعه‌شناسانه در شورای امنیت کشور
چندی پیش در روزنامه بامداد جنوب خواستار آن شدیم که دستگاه‌های متولی به مسائل با نگاهی جامعه‌شناسانه، کارشناسی و دقیق نگاه کنند که مشکلات مردم حل شود، به‌نظر می‌رسد که این مساله اگر در حد و مرز شعار نباشد مورد توجه قرار گرفته تا جایی که سخنگوی وزارت کشور در این رابطه خبر داد: بررسی اعتراضات اخیر در شورای امنیت کشور با نگاه دقیق، علمی و جامعه‌شناسانه در حال انجام است.

سیدسلمان سامانی که در روزها و هفته‌های گذشته همه تلاشش این بوده که مانع استیضاح وزیر کشور شود و یک پایش در مجلس و پای دیگرش برای مشورت گرفتن در وزارت کشور است و بسیاری از ناآرامی‌های اخیر کشور نیز به‌دلیل مدیریت غلط استانداران انتخاب شده توسط شخص وزیر کشور صورت گرفته، در نشست خبری خود پس از بیان چند کلمه مقدمه گفت: تحلیل محتوایی وقایع اخیر در شورای امنیت کشور در دستور کار قرار گرفته است و از زوایای مختلف، سوءاستفاده‌های معاندان خارجی از جمله عربستان و رژیم صهیونیستی نیز مورد تحلیل قرار گرفته است. خوشبختانه با همبستگی مردم با نظام خود، دشمن نتوانسته است راهی از پیش ببرد.

وی در پاسخ به این پرسش که رویکرد وزارت کشور برای تعیین مکانی برای برگزاری تجمعات چیست، گفت: بر اساس دستور شورای امنیت کشور وزارت کشور خود را موظف می‌داند از تجمعات قانونی صیانت کند. در انتخابات اخیر ما حتی میتینگ‌های بالای صد هزار نفر یا دو میتینگ به‌صورت هم‌زمان در دو شهر داشته‌ایم و امنیت آن از سوی وزارت کشور تامین شده است. وزارت کشور از تجمعات قانونی مردم استقبال کرده و امنیت آن را تامین می‌کند حتی در مورد تجمعات بدون مجوز نیز نگاه وزارت کشور این است که نگاه و رویکرد پلیسی نداشته باشد.
سامانی همچنین در پاسخ به سوالی در مورد رویکرد وزارت کشور نسبت به عملکرد صدا و سیما و انتقاداتی که به آن می‌شود، خاطرنشان کرد: شورای نظارت بر صدا و سیما شورای مستقلی بوده و اعضای آن مشخص است. موضع‌گیری‌های رسمی را نیز باید خود شورا اعلام کند و تلاش ما هم ایجاد ارتباط موثر میان شورای امنیت کشور و صدا و سیما در موضوعات مختلف بوده است. با توجه به فعالیت‌های رسانه‌های دشمنان، رسانه ملی باید بتواند در تراز نظام جمهوری اسلامی اقدام کرده و بهتر از این نقش‌آفرینی کند تا هر روز امید، نشاط و همبستگی در کشور بیشتر شود.

روحانی، دوباره هزینه از مردم
با این حال، مواضع و سخنان شیخ حسن روحانی که مدیران نزدیکش با غرور، خودخواهی، تکبر و رفتارهای پر از اشتباه با مردم صحبت می‌کنند و سیستم فاسد پیشین را فاسدتر کرده‌اند، باز هم از مردم هزینه کرد و بی‌آن‌که بخواهد توضیحی در مورد اشتباهات دولت خود در این اعتراضات بدهد، صرفا به ارائه گزارش پرداخت و دوباره سعی کرد با گفتاردرمانی مردم را راضی نگه دارد.

وی که روز گذشته مهمان وزارت اقتصاد و دارایی و در جمع مدیران این وزارتخانه حضور یافته بود، در سخنانی گفت: در این حوادث یک موضوع اساسی وجود داشت که با کمال تاسف در رسانه ملی و سایر رسانه‌ها آن موضوع دیده نشده و بیشتر به‌دنبال مسائل جزئی و فرعی بودند و معتقدم توجه به آن موضوع اساسی می‌تواند، آرامش و امنیت بلندمدت باثبات و تاثیرگذاری در کشورمان به‌وجود آورد. مشکلی که امروز با آن مواجه هستیم، فاصله ما  مسوولان با نسل جوان است. امروز آنطوری که ما فکر می‌کنیم، با آنچه که جوانان فکر می‌کنند، متفاوت است. امروز نگاه جوانان به دنیا و زندگی با نگاه ما فرق می‌کند و این اشکال اساسی است که بایستی آن را حل و فصل کنیم.

رئیس‌جمهور با بیان این‌که نمی‌توان سبک زندگی خود را به نسل‌های آینده تحمیل کرد، افزود: اشکال این است که ما می‌خواهیم دو نسل بعد از ما، آن‌طور که ما می‌پسندیم زندگی کنند، در حالی که نمی‌توان برای آنها تعیین تکلیف کرده و یک نوع سبک زندگی برایشان مشخص کرده و گفت که مسیر همین است که ما می‌گوییم. نسل جوان ما یک حرف بیشتر ندارد و آن‌که می‌گوید من هم می‌فهمم و حرف دارم و باید به حرف من گوش کنید. مردم هم صراحتا اعلام می‌کنند که حرف دارند و باید به حرف مردم گوش داده و بالاتر از آن به آن عمل کنیم و اگر اکثریت کشور با نسل جوان است به معنای آن است که باید به نظر اکثریت عمل کنیم. البته در این‌که در یک اجتماع و تظاهراتی عده‌ای سوءاستفاده کنند یک موضوع طبیعی است و در همه جای دنیا وجود دارد که برخی از خواسته ها و تجمع مردم سوءاستفاده‌ها می‌کنند.

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر این‌که دولت از انتقاد استقبال می‌کند و معتقد است که همه باید نقد بشوند، گفت: هیچ استثنایی در کشور برای انتقاد کردن وجود ندارد و در کشور ما معصوم نداریم، ضمن این‌که پیامبر اسلام (ص) هم به مردم اجازه انتقاد می‌دادند و بالاتر از مقام پیامبر در تاریخ وجود ندارد. مردم باید بتوانند از تمام مسوولان کشور انتقاد کنند، انتقاد حق مردم است، چراکه صاحب کشور هستند و تمام افتخار ما مسوولان این است که نماینده مردم هستیم و امانتدار امور کشور از سوی مردم است لذا مردم حق دارند که در کارهای ما نظارت کرده و انتقاد کنند. حوادث چند روز گذشته تجربه‌ای برای مردم و نسل جوان و کسانی بود که زندگی بهتر می‌خواهند، بعضی‌ها تصور می‌کنند که مردم فقط پول و اقتصاد می‌خواهند اما آیا کسی حاضر است ماهیانه پول قابل توجهی دریافت کند اما برای مثال شبکه مجازی کاملا مسدود باشد و یا در تردد با خودرو و رفت و آمد به بیرون از خانه با محدودیتی مواجه بوده و حتی حق حرف زدن نداشته باشد. مگر می‌شود آزادی و زندگی مردم را با پول خریداری کرد، چرا عده‌ای آدرس غلط می‌دهند و این توهین به مردم است.

نام:
ایمیل:
* نظر: