bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۰۵۶۹
تاریخ انتشار: ۱۸ : ۱۸ - ۲۰ دی ۱۳۹۶
رونمایی از لباس جدید گروه موسیقی «نی‌مه» در جشنواره فجر؛
نام بوشهر هر زمان که در عرصه موسیقی مطرح می‎شود، ناخودآگاه ساز نی‎انبان، تنبک و... در ذهن تداعی می‎شود؛ موسیقی بوشهر دیگر برای هیچ‎کس غریب نیست، هرچند ماهیتی پیچیده و ژرف دارد اما شنیدنی، هیجان‎آمیز، شادی‎بخش و بکر است.
قطعات قدیمی بوشهری را در این اجرا بشنویدبامداد جنوب- الهام بهروزی:
نام بوشهر هر زمان که در عرصه موسیقی مطرح می‎شود، ناخودآگاه ساز نی‎انبان، تنبک و... در ذهن تداعی می‎شود؛ موسیقی بوشهر دیگر برای هیچ‎کس غریب نیست، هرچند ماهیتی پیچیده و ژرف دارد اما شنیدنی، هیجان‎آمیز، شادی‎بخش و بکر است. این موسیقی از غنا و اصالت خاصی برخوردار است و هر ساز آن آواهای دلنوازی را در دل خود نهفته دارد و آنگاه که با آوازها، ترانه‏ها و نواهای مردمان دریا همنشین می‎شود، انقلابی از صوت، حرکت و شور به پا می‎شود. گروه «نی‎مه» یکی از فعال‎ترین و موفق‎ترین گروه‎های موسیقی محلی بوشهر است که از سال 91 به همت امیر میرشکاری، خواننده خوش‌صدای بوشهری فعالیت خود را آغاز کرد.

 این گروه با اجرای ارگانی و برگزاری کنسرت‎های متعدد در داخل و خارج از کشور توانست خود را در گستره موسیقی نواحی کشور مطرح کند. خواننده این گروه انتشار دو آلبوم موسیقایی به‎نام‎‌های «چیش انتظار» (83) و «بوشهریم» (89) را در کارنامه خود ثبت کرده است و اینک آلبومی را با آهنگسازی حسین کاوه‎خو و آرش نادی با هنرمندی گروه موسیقی «نی‌مه» در نوبت میکس و مستر دارد. این گروه تاکنون نقش بسزایی در حفظ و احیای آواها و نواهای کهن بوشهر ایفا کرده است؛ گروهی جوان و باانگیزه که هنرش را به‎دور از هیاهو و حاشیه و بازارگرمی به‎شکلی استادانه و هدفمند پیش می‎برد. این گروه در کنار هنرنمایی و معرفی موسیقی اصیل جنوبی به دیگر مردمان، در طراحی لباس خود نهایت اهتمام را دارد که به شکلی بسیط معرف فرهنگ غنی بوشهر باشد و آن را در همه ابعاد منعکس کند، کاری که جای تامل دارد و نیاز به دیده شدن. 

گروه موسیقی «نی‏مه» برای نخستین‎بار قرار است در سی و سومین جشنواره موسیقی فجر نماینده بوشهر باشد. امیر میرشکاری، سرپرست این گروه چون همیشه به‎دنبال این است که سفیر خوشنام و هنرمندی برای موسیقی این زادبوم باشد، از این‎رو، با وجود تمام محدودیت‎ها و فشارهای مالی، در کنار تنظیم قطعات زیبای موسیقایی که ریشه در موسیقی کهن این خطه دارد، کوشیده با توجه به ابعاد دیگر، فرهنگ این کهن دیار را به شکل مطلوبی برای مخاطبانش به تصویر بکشد. قابل ذکر است که سهم این گروه موسیقی محلی در جدول زمانبندی کنسرت‎های بوشهر فقط یک کنسرت در سال جاری بوده است، مساله‎ای که نیاز به تامل متولیان فرهنگی و موسیقایی استان دارد!!

همان‎طور که اطلاع دارید، هنر با همه غنایی که دارد، فقیر و مورد بی‎مهری واقع شده است، چراکه بودجه‌ای که به اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی تعلق می‌گیرد نمی‌تواند پاسخگوی خیل عظیم هنرمندان باشد. متاسفانه با وجود این‎که ما در استان زرخیزی زندگی می‎کنیم اما هنوز نتوانسته‏ایم نگاه مدیران اجرائی و مسوولان استانی را به نقش و تاثیر هنر در پویایی جامعه معطوف کنیم و تنها چند ارگان یا سازمان دولتی است که با وجود این‎که مسوولیت اصلی آنها در زمینه دیگری است اما در راستای مسوولیت‏های اجتماعی خود، به هنر توجه ویژه دارند، از جمله این سازمان‎ها می‏توان به سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس و سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری بندر بوشهر اشاره کرد که همیشه حامی و همراه هنرمندان بوده و هستند، این در حالی است که ارگان‏های دیگری نیز در این دیار فعالیت می‎کنند که می‏توانند دست‎کم از گروه‎های هنری در جشنواره‎ها حمایت کنند، چراکه آنها نه تنها سفیران هنر، بلکه نماینده پایتخت انرژی ایران در این رویدادها هستند و اگر شرایط ایده‎آل برای هنرنمایی آنها فراهم شود، بی‏تردید می‎توانند به‎بهترین شکل معرف هنر، ادب و فرهنگ بوشهر باشند. گروه موسیقی «نی‎مه» روز یکشنبه (24 دی‎ماه جاری) در پنجمین روز جشنواره ساعت 18:30 در برج آزادی میزبان موسیقی‎دوستان است و در این اجرایشان برنامه‏های شگفت‏انگیزی برای مخاطبان خود پیش‎بینی کرده‎اند. در این خصوص گفت‎وگویی را با امیر میرشکاری سرپرست گروه «نی‌مه» و سارا ثناگو (همسر وی) که به‌عنوان طراح لباس در این گروه فعالیت می‌کند، صورت دادیم که شما را به خواندن آن دعوت می‎کنم.

گروه موسیقی نی‌مه امسال در جشنواره سی و سوم فجر حضور دارد، فکر می‌کنید این حضور چقدر در معرفی گروه و هنر شما در سطح ملی تاثیر دارد؟
جشنواره فجر معتبرترین جشنواره موسیقایی حال حاضر کشور است و به‌طور قطع در آن بهترین گروه‌ها حضور دارند و با توجه به استقبالی که مردم و رسانه‌ها از این جشنواره می‌کنند، باعث بهتر دیده شدن گروها و هنرمندان خواهد شد.

گروه نی‌مه چه قطعاتی را در این برنامه اجرا خواهد کرد و این قطعه‌ها چقدر می‌تواند معرف گوشه‌های پنهان موسیقی محلی بوشهر باشد؟
قطعاتی که گروه «نی‌مه» در این جشنواره اجرا خواهد کرد عبارتند از: «لنگر»، «چلچله باد شمال»، «سی چیشی یارم»، «دادی بر بادم»، «جومه نارنجی»، «مرکب‌خوانی»، «دلشوره»، «دوزلفونت بود تار ربابم»، «هله مالی»، «خیام‌خوانی»، «رقص مولودی» و «یزله‌خوانی». در کنار اجرای این قطعات اجرای حرکات آیینی هم داریم. بدون‌شک اجرای هر کدام از این قطعات می‌تواند گوشه‌ای از فرهنگ موسیقایی استان را معرفی کند.

فکر می‌کنید امیر میرشکاری به سهم خودش چقدر در حفظ و معرفی موسیقی بومی موفق ظاهر شده است؟
تمام تلاشم این است که به سهم خودم در معرفی موسیقی بوشهر به دیگر نقاط کوشا باشم، از این‌رو، به‌عنوان مدیر گروه با تشویق و ترغیب اعضای گروه، مصر شدم که در کنار قطعات تنظیم شده، به اشعار و آهنگ‌های قدیمی بوشهر را که در آستانه فراموشی هستند، بپردازم تا افزون بر معرفی‌شان به ثبت آنها نیز کمک کنم. همچنین طبق روال همیشگی کنسرت‌هایمان در این اجرا از هنرنمایی پیشکسوتان موسیقی و هنرمندان مهمان نیز سود خواهیم برد.

عمده‌ترین مشکلی که موسیقی محلی بوشهر به ویژه گروه‌های موسیقایی با آن روبه‌رو هستند، کدامند؟
اساسی‌ترین دغدغه‌ای که فعلا گروه‌های موسیقایی با آن روبه‌رو هستند، این است که موسیقی بومی متولی خاصی ندارد و از این‌رو بسیاری از گروه‌ها بدون‌داشتن پشتوانه‌ای به فعالیت خود ادامه می‌دهند، بنابراین می‌طلبد برای رفع مشکلات هنرمندان این حوزه، بخشی برنامه‌ریزی شود تا از حجم مشکلات ما کاسته شود.

سهم شما از کنسرت‌هایی که امسال در بوشهر برگزار شد، چقدر بود؟
سهم ما از کنسرت‌های امسال متاسفانه تنها یک کنسرت بود، این در حالی است که ما برای برگزاری کنسرت درخواست‌های مکرری داشتیم، چراکه هم گروه ما از آمادگی لازم برای اجرا برخوردار بود و هم مردم خواهان برگزاری کنسرت ما بودند.

با توجه به این‌که به‌عنوان نماینده بوشهر در جشنواره حضور دارید، آیا از شما و گروه‌تان حمایتی هم صورت گرفته است؟
برای این اجرا سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس و موسسه فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری بندر بوشهر حامی ما شده‌اند و البته باید اشاره کنم این دو سازمان همیشه از هنر و هنرمندان در همه حال حمایت کرده و می‌کنند و به‌واسطه همین حمایت‌هاست که ما به ادامه هنرمان دلگرم می‌شویم.

آیا اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر برای حضورتان در جشنواره موسیقی فجر با شما همکاری داشته است؟
بله،با توجه به بودجه اندکی که این مجموعه در اختیار دارد اما همیشه حامی گروه‌های موسیقی استان بوده و است و در این جشنواره هم به لحاظ مادی و هم از نظر معنوی ما را حمایت کردند که از همین جا از خانم ماحوزی مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و خانم مظفری معاون فرهنگی این اداره کل به دلیل حمایت‌هایشان تشکر می‌کنم.

با توجه به کنسرت‌های قبلی که شما از پوشش جدیدتان در آن رونمایی می‌کردید، آیا این بار هم برنامه خاصی برای لباس گروه دارید؟
بله به‌دلیل حساسیت این موضوع که ما به‌عنوان نماینده فرهنگی استان بوشهر عازم جشنواره هستیم، تصمیم گرفتیم این بار از طراحی اصیل‌تری در لباس گروه استفاده کنیم.
پس از پایان این گفت‌وگو به سراغ همسر ممیرشکاری می‌رویم و لحظاتی پای سخنان سارا ثناگو، طراح لباس گروه می‌نشینیم.

چطور شد که به‌عنوان طراح لباس در گروه «نی‌مه» همکاری‌تان را آغاز کردید؟
طراحی لباس جزء علاقه‌مندی‌های همیشگی من بوده که با توجه به حضورم در بوشهر و جذابیت فرهنگی و وجود پوشش‌های متنوع این دیار تصمیم گرفتم که از این پس به‌عنوان طراح لباس در کنار گروه موسیقایی «نی‌مه» فعالیت حرفه‌ای خودم را ادامه بدهم.

در طراحی لباس بیشتر به دنبال احیا و معرفی چه لباس‌هایی هستید؟
با توجه به این‌که قرار بود طراحی لباس را برای گروه موسیقی انجام بدهیم، بعد از تحقیق و پژوهش فراوان به این نتیجه رسیدیم که از المان‌های فرهنگی بوشهر و رنگ‌های شاد و گرم که شور و هیجان موسیقی بوشهر را دو‌چندان می‌کند، استفاده کنیم و قصد داریم که در کار جدید پوشش قدیمی بوشهر را احیا کنیم که البته مثل همیشه به‌منظور سهولت استفاده هنرمندان از آن کوشیدیم که نتیجه کار تلفیقی باشد.

برای اجرای طرح جدید با گروه یا برند خاصی همکاری داشتید؟
بله. من در حین تحقیقات با میثم رضایی آشنا شدم که وی سال‌هاست احیای پوشش قدیمی بوشهر را به‌صورت حرفه‌ای و بین‌المللی انجام می‌دهد که نتیجه این آشنایی لباس جدید گروه موسیقی «نی‌مه» است. 

به‌نظر شما لباس چقدر با هنر موسیقی مرتبط است و چه طرحی را برای اجرای «نی‌مه» در جشنواره موسیقی فجر طراحی کردید و چرا؟
کار جدید ما کاری منحصربه‌فرد است که طراحی و رنگ‌های آن معرف اصالت جنوبی است. این کار به‌دلیل نام گروه که «نی‌مه» (آواز کار روی دریا) است، به‌گونه‌ای طراحی شده که به‌طور شاخص یک مرد جنوبی (ناخدا) را به تصویر می‌کشد که هم هدایت لنج را به عهده دارد و هم باعث شادمانی جاشو‌هاست که با دریا دست و پنجه نرم ‌میکنند، همچنین تمامی رنگ‌ها نشان از خلق و خو ی مردمان باصفا و شرایط آب و هوایی منطقه دارد.

سخن پایانی؟
امیدواریم که گروه موسیقی «نی‌مه» نماینده شایسته‌ای برای استان بوشهر در جشنواره باشد. یک خبر خوب هم برای هنردوستان دارم و آن، این است که ان‌شاءالله درصدد برگزاری نمایشگاهی با گروه «سی من» (مرد دریا) به‌منظور ترویج پوشش اصیل و فاخر بوشهر هستیم، امید که بتوانیم داشته‌های فرهنگی خود را به بهترین شکل حفظ و معرفی کینم.
یادآوری می‌شود، اعضای گروه «نی‌مه» برای اجرا در سی و سومین جشنواره موسیقی فجر عبارت است از: امیر میرشکاری (خواننده و مدیر گروه)، آرش نادی (نوازنده ضرب و تمپو)، حسین کاوه‌خو (عود و فلوت)، میثم عبدالشیخی (نی‌انبان و دایره)، عباس نجفی (دم‌دم و دایره)، عباس قطیفی (ضرب و دمام)، سیدبزرگمهر صفوی (تمپو)، مسعود علیپور (سازهای افکنی)، استاد مجید پاکدل و ذوالفقار غریبی (نی‌جفتی)، احمد حیاوی، مهدی ضغیمی‌نژاد، عبدالرضا اخلاقی و محمدمهدی آزادی (گروه حرکت آیینی) و سارا ثناگو (طراح لباس، تدوینگر، مدیر روابط عمومی گروه). امید که با خرید بلیت‌ کنسرت‌های موسیقی بومی «لیان»، «نی‌مه» و «آوای موج» بتوانیم نقش موثری را در ارتقای موسیقی بوشهری ایفا کنیم.

نام:
ایمیل:
* نظر: