bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۰۵۷۲
تاریخ انتشار: ۱۷ : ۱۹ - ۲۰ دی ۱۳۹۶
با پیشروی‌های برق‌آسای ارتش سوریه در شرق ادلب؛
نبرد با گروه‌های تروریستی در جنوب استان ادلب به لحظات حساسی رسیده و بر اساس آخرین اخباری که منابع میدانی در اختیار عموم قرار داده‌اند، فاصله نیروهای جبهه مقاومت با فرودگاه «ابوظهور» به حداقل رسیده است.
نبرد در جنوب استان ادلب به لحظات سرنوست‌ساز رسیدبامداد جنوب- سیدعلی موسوی:
نبرد با گروه‌های تروریستی در جنوب استان ادلب به لحظات حساسی رسیده و بر اساس آخرین اخباری که منابع میدانی در اختیار عموم قرار داده‌اند، فاصله نیروهای جبهه مقاومت با فرودگاه «ابوظهور» به حداقل رسیده است. یک منبع میدانی در گفت‌وگو با خبرگزاری رسمی سوریه اعلام کرد: نیروهای جبهه مقاومت درصدد هستند با ورود به فرودگاه ابوظهور (مهم‌ترین فرودگاه نظامی استان ادلب) کمر عناصر تروریستی را در جنوب استان‌های ادلب و حلب خم کنند. وی با بیان این‌که نیروهای جبهه مقاومت روز گذشته توانستند خود را به ۱۳ کیلومتری این فرودگاه برسانند، گفت: نیروهای جبهه مقاومت درصدد هستند پاکسازی مناطق اشغالی را در این محور تا رسیدن به فرودگاه «ابوالظهور» ادامه دهند و هم‌زمان از جنوب غرب استان حلب (شهرک خناصر) به سمت فرودگاه پیشروی کنند.

این منبع میدانی افزود: نیروهای مقاومت در تلاش هستند از دو محور خود را به فرودگاه ابوالظهور برسانند و عناصر تروریستی جبهه‌النصره را در بخش‌های جنوب استان‌های ادلب و حلب در مساحتی بالغ بر هزار و ۴۶۰ کیلومتر مربع محاصره کنند. وی از رسیدن نیروهای مقاومت به ورودی‌های شهرک‌های «عزیزه، رسم النیاز، معریا و الحیصه» خبر داد و گفت: شدت حملات جنگنده‌های روسیه در این محور به حدی بود که تروریست‌های جبهه‌النصره، احرارالشام و جیش العزه مجبور شده‌اند این شهرک‌ها را به‌طور کامل تخلیه کنند. این منبع میدانی افزد: دقایقی قبل هم با عقب نشینی عناصر تروریستی از شهرک راهبردی «ام میال»، نیروهای جبهه مقاومت موفق شدند با پشتیبانی جنگنده‌های روس خود را به دروازه جنوبی فرودگاه ابوظهور برسانند. در حال حاضر، تنها شهرک «الدبشیه» در مسیر نیروهای مقاومت برای ورود به فرودگاه نظامی «ابوظهور» قرار دارد، با پاکسازی‌های صورت گرفته در ۲۴ ساعت گذشته، نیروهای مقاومت خود را به ۴ کیلومتری فرودگاه رسانده‌اند. بر اساس آخرین برآورد‌های میدانی به دست آمده، مواضع عناصر تروریستی در شهرک «الدبشیه» از لحاظ نظامی ساقط شده محسوب می‌شود و به‌نظر می‌رسد نیروهای مقاومت تا ساعتی دیگر خود را به این شهرک برسانند. از سویی دیگر، نیروهای مقاومت پس از تثبیت مواضع در شهرک «سطبلات»، عملیات خود را برای پاکسازی شهرک «حلبان» آغاز کردند و با پاکسازی ارتفاعات حومه و شهرک «خریبه» توانستند راه ارتباطی تروریست‌ها را از شهرک «معره نعمانم» به سمت فرودگاه ابوظهور قطع کنند. 

با پیشروی‌های صورت گرفته در ساعات گذشته، می‌توان گفت فرودگاه نظامی ابوظهور هم از لحاظ نظامی ساقط شده است، خبرها حاکیست، نیروهای مقاومت بر این فرودگاه اشراف دید پیدا کردند و یگان موشکی مواضع تروریست‌ها را در حومه فرودگاه و شهرک‌های اطراف به‌شدت هدف قرار می‌دهد. منابع میدانی اعلام کرده‌اند گروه‌های تروریستی به سرعت در حال تخلیه انبارهای سلاح خود از فرودگاه نظامی ابوظهور و شهرک‌های حومه هستند و تلاش می‌کنند تسلیحات نظامی را به سمت مناطق مرکزی ادلب منتقل کنند. صبح امروز هم نیروهای جبهه مقاومت در جریان پیشروی به سمت فرودگاه ابوظهور ۱۱ شهرک را از اشغال عناصر تروریستی خارج کردند تا مجموع مساحت آزاد شده در جنوب استان ادلب در ۳۶ روز عملیات سنگین به ۹۳۰ کیلومتر مربع افزایش یابد. «رسم حمیدی - سروج- العوجه - الحردانه - حرمله - وریده - تل العوجه - کراتین صغیره - کراتین کبیره -ربیعه برنان -ام مویلات شمالی» شهرک‌های به‌شمار می‌آیند که در عملیات امروز نیروهای مقاومت از اشغال تروریست‌ها خارج شدند. در جریان درگیری‌های امروز ۷۰ تن از تروریست‌ها کشته و زخمی شدند.

پیروزی‌های سال گذشته ادامه دارد
در آغازین روزهای سال۲۰۱۶ میلادی بود که شهر راهبردی حلب در سوریه آزاد و به‌دنبال آن به تدریج حرکت نیروهای ارتش سوریه و رزمندگان مقاومت به سوی دیگر شهرها و استان‌های این کشور آغاز شد. در این راستا شهر تدمر از اشغال نیروهای داعش خارج شده و پس از آن محاصره سه ساله نیروهای مدافع شهر دیرالزور نیز پایان یافت. در نهایت با حرکت به سمت شهر نفت خیز السخنه و همچنین آزادی المیادین و رسیدن ارتش و رزمندگان مقاومت به شهر مرزی البوکمال پایان کار دولت خودخوانده داعش در سوریه فرارسید و فتنه ای که قرار بود کشورهای منطقه را برای سالیان دراز به خود مشغول سازد تا حد زیادی شکست خورد. در عرصه گفت‌وگوهای سیاسی نیز آغاز نشست‌های آستانه به ابتکار سه کشور ایران، روسیه و ترکیه در بسیاری از عرصه‌ها راهگشا بوده و تا به امروز که هشت دور آن برگزار شده تا حد زیادی توانسته است نقشه‌های جبهه غربی-عربی را برای دستکاری آینده سیاسی کشور سوریه خنثی کند. 

در عراق نیز پس از پیروزی‌های اولیه نیروهای داعش و از دست رفتن شهر مهمی چون موصل، با تثبیت اوضاع سیاسی و استقرار دولت حیدر العبادی و همچنین فتوای مرجعیت دینی مبنی بر ریشه کن ساختن تروریسم تکفیری نبرد برای پاکسازی کشور از وجود داعش آغاز گشت. پس از ماه‌ها برنامه‌ریزی و نبرد طاقت‌فرسا در نهایت تیرماه گذشته بود که پایان خلافت خودخوانده داعش در موصل نیز اعلام شد و این شهر بار دیگر به آغوش عراق بازگشت. در ادامه نبرد و با کاهش توان و انگیزه‌ تروریست‌ها، نیروهای ارتش و بسیج مردمی عراق توانستند گام به گام به سمت مرز مشترک با سوریه پیشروی کنند و سرانجام در آبان‌ماه گذشته شهر القائم به‌عنوان آخرین پایگاه داعش در این کشور نیز از اشغال خارج شد. می‌توان گفت که مجموعه شرایط سیاسی و نظامی در دو کشور عراق و سوریه پس از چند سال ناآرامی و بحران‌های پیچیده سرانجام به سود جبهه مقاومت تثبیت شده و اوضاع به‌گونه‌ای است که دست دیپلمات‌های این جبهه در گفت‌وگوهای سیاسی بسیار پرتر از طرف مقابل است.

برچسب ها: سیاسی ، ارتش ، سوریه ، ادلب
نام:
ایمیل:
* نظر: