bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۰۵۷۵
تاریخ انتشار: ۴۲ : ۲۰ - ۲۰ دی ۱۳۹۶
با تداوم بحران بی‌آبی در استان؛
بحران بی‌آبی در جای‌جای کشور بیداد می‌کند و نیازی به توضیح و سند و مدرک ندارد. این بحران که منجر به مهاجرت و خالی از سکنه شدن برخی روستاها شده، به منزله زنگ خطری است که غفلت از آن، صدمات و آسیب‌های جبران‌ناپذیری را وارد می‌کند.
بامداد جنوب- هدی خرم‌آبادی:

برخی از روستاهای استان به سبب بی‌آبی در حال متروکه شدن هستند
بحران بی‌آبی در جای‌جای کشور بیداد می‌کند و نیازی به توضیح و سند و مدرک ندارد. این بحران که منجر به مهاجرت و خالی از سکنه شدن برخی روستاها شده، به منزله زنگ خطری است که غفلت از آن، صدمات و آسیب‌های جبران‌ناپذیری را وارد می‌کند. در دوره‌ای که همه از بی‌آبی و کم‌آبی‌ها ابراز نگرانی می‌کنند اما عده‌ای سودجو تنها در اندیشه منافع و رفاه خود هستند و بی‌خبر یا بی‌اهمیت به بحران کم‌آبی، تخلفاتی را در زمینه برداشت و بهره‌برداری از منابع آبی مرتکب می‌شوند. 

در همین راستا، مدیرعامل آب منطقه‌ای استان بوشهر روز گذشته در نشست قضائی با محوریت طرح احیا و تعادل‌بخشی منابع آب زیرزمینی استان با اشاره به ممنوعه شدن دشت‌های این استان با بیان این‌که ۶۰ درصد چاه‌های آب در دشت بوشکان خشک شد و تراز آب در دشت دهرود و تنگ ارم ۱۵ متر کاهش یافته است، گفت: زندگی اقتصادی، معیشتی و درآمدی بیشتر روستاییان با کشاورزی عجین است و نبود آب زندگی و کار آنها را تحت‌الشعاع‌ قرار می‌دهد و مجبور به ترک محل زندگی خود می‌شوند.
شاهپور رجایی با تاکید بر نقش مهم آب در رونق و فعالیت زندگی در شهرها و روستاها با بیان این‌که برخی روستاهای استان بوشهر به سبب بی‌آبی در حال متروکه شدن هستند، افزود: خشکسالی و برداشت زیاد از حد از آب‌های زیرزمینی سبب شده اهالی برخی روستاییان، دیار خود را ترک کنند.

وی با اشاره به خشکیده شدن حدود 60 درصد چاه‌ها در دشت بوشکان خاطرنشان کرد: تراز آب در دشت دهرود و تنگ ارم از سال 87 تاکنون، 15 متر کاهش یافته است. در روستای دهرود نیز بیش از 200 حلقه چاه خشک شده و کشاورزی این منطقه به حالت تعطیل درآمده است.
این مسوول با اشاره به وجود 13 هزار حلقه چاه آب در استان بوشهر تاکید کرد: در حال حاضر هزار و 500 حلقه چاه غیر مجاز در استان بوشهر وجود دارد که 585 حلقه چاه آن در شهرستان دشتستان قرار دارد و بر اساس برنامه امسال باید 100 حلقه چاه غیر مجاز در دشتستان مسدود شود که تاکنون 59 حلقه چاه آن غیر فعال شده است.

رجایی با بیان این‌که اکنون 355 حلقه چاه مشاهده‌ای در استان بوشهر وجود دارد، افزود: این چاه‌ها فقط برای کنترل سطح آب‌های زیرزمینی فعالیت دارند و ماهانه بررسی می‌شوند.
در همین راستا، دادستان عمومی و انقلاب بوشهر با بیان این‌که پرونده‌های مربوط به چاه‌های غیر مجاز و برداشت غیر مجاز از سفره‌های زیرزمینی استان بوشهر، خارج از نوبت رسیدگی می‌شود، تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین منابع حیات انسان و سایر موجودات، آب است که در این عرصه حفاظت از منابع آبی زیرزمینی باید در اولویت قرار بگیرد.
علی حسن‌پور با بیان این‌که خشکسالی و کاهش بارش باران در چند سال اخیر دشت‌ها را با کم‌آبی و تهدید مواجه کرده است، افزود: برداشت بی‌رویه آب از چاه‌های آب تخلف است که در این راستا باید به بهره‌برداران هشدارهای لازم داده شود.
دادستان بوشهر در ادامه با تاکید بر برخورد قاطع از حفر چاه غیر مجاز و بدون پروانه خاطرنشان کرد: با توجه به این‌که استان بوشهر یکی از استان‌های کم‌آب و خشک کشور است لازم است چاه‌های بدون پروانه و غیر مجاز مسدود شود.
حسن‌پور با بیان این‌که از آب‌های زیرزمینی در تولید محصولات کشاورزی، صنعت و آشامیدنی استفاده می‌شود، تاکید کرد:چاه آب غیر مجاز تهدیدی جدی برای منابع آبی و حیات بشر و سایر جانداران و نباتات است.

وی با تاکید بر کنترل چاه‌هایی که آب بیش از حد مجاز برداشت می‌کنند، گفت: پرونده‌های مربوط به چاه‌های غیر مجاز و برداشت غیر مجاز از سفره‌های زیرزمینی استان بوشهر، خارج از نوبت رسیدگی می‌شود. ضروری است که انسداد چاه‌های غیر مجاز در اولویت قرار گیرد. برای حفظ و مصرف بهینه منابع آبی در دشت‌های استان بوشهر انسداد و پرکردن چاه‌های غیر مجاز باید در اولویت قرار گیرد.
حسن‌پور با تاکید بر اجرائی شدن حکم قطعی صادر شده، یادآور شد: حکم قطعی صادر شده در عرصه چاه‌های غیر مجاز از سوی مراجع قضائی استان بوشهر باید اجرا شود و کسی نباید مانع اجرای آن شود.
تخلفات آبی در حالی ادامه دارد که خود مسوولان زبان به اعتراف گشوده‌اند و نسبت به خالی از سکنه شدن برخی روستاهای استان هشدار داده‌اند. حال مسوولان این هشدار را به چه کسی می‌دهند؟ به خودشان یا به مردم؟ وضعیت بی‌آبی و خشکسالی ادامه دارد و پدیده کم‌بارشی نیز خود مزید بر علت شده و بستر مهاجرت و شیوع معضل دیگری به نام «حاشیه‌نشینی» ضرورت مقابله با هر گونه تخلفات آبی را ایجاد می‌کند؛ امری که مسوولان و متولیان مربوط باید به طور ویژه به آن بپردازند. 

نام:
ایمیل:
* نظر: