bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۰۵۷۷
تاریخ انتشار: ۰۲ : ۱۹ - ۲۱ دی ۱۳۹۶
جابه‌جایی فرمانداران و ادامه سیر قهقرایی استان؛
چندی پیش در گزارشی در مورد تغییرات مدیریتی در استان مواردی را برشمرده و تاکید کردیم که این تغییر نیست، بلکه صرفا جابه‌جایی است. با این حال چند روز پس از آن گزارش خبرهای منتشرشده به حقیقت پیوست و استاندار جدید که انتظار می‌رفت با تدبیر بهتری برای هدایت استان عمل کند، با جابه‌جا کردن صرف فرمانداران، نشان داد که چیزی زیادی در چنته ندارد.
بامداد جنوب- ابوعلی زرین‌قلم:
چندی پیش در گزارشی در مورد تغییرات مدیریتی در استان مواردی را برشمرده و تاکید کردیم که این تغییر نیست، بلکه صرفا جابه‌جایی است. با این حال چند روز پس از آن گزارش خبرهای منتشرشده به حقیقت پیوست و استاندار جدید که انتظار می‌رفت با تدبیر بهتری برای هدایت استان عمل کند، با جابه‌جا کردن صرف فرمانداران، نشان داد که چیزی زیادی در چنته ندارد.

ما در گزارش‌های متعددی در مورد فرمانداران استان تاکید کرده بودیم که این فرمانداران بیش از آن‌که به فکر رفاه حال مردم، منویات دولت و نظام و حل مشکلات باشند، خود موانعی در مسیر توسعه هستند و عمر فرمانداری اغلب آنها به پایان رسیده است. شاید برخی از این افراد با ما دوست هم باشند اما آنچه بیش از دوستی برای ما اهمیت دارد، مساله توسعه و پیشرفت استان است. هر چند به‌نظر می‌رسد اشرافی که ما به مشکلات استان به‌دلیل ارتباط تنگاتنگی که با مردم داریم دیگران ندارند و برای آنها صرف مدیریت کردن مهم باشد و برای ما توسعه استان و حل مشکلات مردم.

ما در روزنامه بامداد جنوب نوشتیم و تاکید کردیم که از هیچکدام از فرمانداران استان آبی گرم نمی‌شود، مدیرانی که چهار سال کار کرده و آنچه داشته‌اند خرج کرده و دیگر فشنگی برای شلیک ندارند، آنها در حکم پوکه‌های خالی هستند که در شهرستان‌ها توان حرکت دادن جامعه به سمت توسعه را نخواهند داشت. متاسفانه، استاندار بوشهر به‌جای در حال جابه‌جا کردن سنگ‌ها در بوشهر است. پیش از این یادآوری کرده بودیم که اگر قرار است فرمانداری در استان تعیین شود، باید از نیروهای خبره، پخته و امتحان ‌پس‌داده باشند، نه این‌که آنها را مانند سربازان صفحه شطرنج به این‌ خانه و آن خانه برد. به‌نظر می‌رسد چرایی این جابه‌جایی بیش از دو مساله نیست، نخست آن‌که استاندار چندان نیروهای متخصص استان را نمی‌شناسد و تلاشی هم برای شناسایی این نیروها نداشته و دوم آن‌که او تعهد دارد که مسیر گذشته را ادامه دهد. ما در گفت‌وگو با چهره‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی استان در این مورد با آنها گفت‌وگو کرده و آنها نیز با این نگاه موافق هستند.

در یکی از گزارش‌های بامداد جنوب تاکید کردیم با توجه به آن‌که گراوند خود یک سال در استان حضور داشته و نیروهای استان را باید بشناسد، بنابراین قدرت تشخیص خوبی داشته باشد اما با توجه به شواهد موجود چنین اتفاقی روی نداد. گراوند در گفت‌وگویی با رسانه‌ها دلیل کند بودن تغییرات را ضرورت تامل و دقت عنوان کرده و یادآور شد «برای تغییر مدیران از هیچکس تبعیت نمی‌کند» اظهارنظری که به‌نوعی در پاسخ به نگرانی‌ها درباره ابقا فرماندارن دوران مصطفی سالاری تعبیر شده و استاندار فعلی را وامدار سلف خود می‌دانستند. با این حال، با این شیوه تغییر فرمانداران هیچ نیازی به تفکر، تامل و دقت نداشت.

در این میان شنیده‌هایی در مورد انتخاب فرماندار دشتستان دیگر نوبر است. در حالی که همه بر این باور هستند که گراوند تنها از نماینده دشتستان حرف‌شنوی دارد و سه نماینده دیگر را عملا مرخص کرده و به توصیه سلف خود اهمیتی به‌نظر و دیدگاه آنها نمی‌دهد، انتخاب یک گزینه ضعیف که تابع شرایط خاصِ یک فردِ خاص باشد و باید در انتخابات آینده مجلس بازی کند هم اعتراضات مردمی را در پی داشته است. در این مورد در هفته‌های آینده بیشتر خواهیم نوشت.
از سوی دیگر به‌نظر می‌رسد در سایر شهرستان‌ها نیز کنشگران سیاسی چندان با رویکرد در پیش گرفته شده از سوی استاندار همراه و موافق نیستند. برای مثال در شهرستان تنگستان عموم مردم از حضور فرماندار جوان و بی‌تجربه‌ای که هیچ شبی را در حوزه استحفاظی‌اش نبوده و در طول دوره انتخاب استاندار هم بیش از یک ماه در تهران به‌سر برده می‌گویند و خواستار حضور فرمانداری قوی، دلسوز و باتجربه هستند.
محسن قاسمی‌زاده در گفت‌وگو با بامداد جنوب در این مورد می‌گوید: انتصاب فرمانداران غیربومی نوعی دهن‌کجی توهین به حامیان دولت و جریان اصلاح‌طلبی است. مردم به روحانی رای دادند که نماینده عالی دولت یعنی استاندار مطالبات و خواسته‌های مردم و جوانان حامی دولت را بر آورده کند، انتظار نداشتیم تجربه تلخ استانداری وقت اکنون در دولت دوازدهم شاهد باشیم.

وی در پاسخ به این سوال که نظر شما در مورد حضور معاونان غیربومی در استانداری چیست، هم می‌گوید: اگر قرار بر انتصاب معاونان سیاسی و عمرانی غیر بومی است ولی انتخاب فرمانداران باید بومی و در راستای شایسته‌سالاری و توامندی باشد، جابه‌جایی چند فرماندار نه تنها موجب پیشرفت مناطق محروم نمی‌شود موجب پس‌رفت این شهرستان‌ها به دنبال خواهد داشت، مناطق محروم و کم برخورداری چون تنگستان فرمانداری با شاخصه شجاعت، کاربلدی، دلسوزی، تحول‌خواه، برنامه‌ریز، اهل لابی با وزیر می‌خواهد که بتواند با هم‌فکری جوانان و دیگر نیروهای دلسوز توسعه نامتوازن را در حوزه‌های مختلف متوازن کند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در مورد مشکلات موجود در شهرستان تنگستان هم می‌گوید: تنگستان رتبه نهم شاخص توسعه‌ای، رتبه هشتم توزیع اعتبارات و مقام اول بیکاری استانی داراست و در مقایسه با شهرهای استان و کشور از میانگین پایینی در همه شاخص‌های توسعه برخوردار است. از این‌رو، توجه به توسعه اقتصادی و ایجاد و اشتغال پایدار، توجه به توسعه سیاسی، توجه به اقتصاد مقاومتی، دقت در مساله آب، بنادر، گردشگری و جذب اعتبارات ملی و رونق تولید، اشتغال و جذب سرمایه‌گذاری در شهرستان باید اولویت یک فرماندار باشد.
قاسمی‌زاده در پایان تاکید می‌کند که من ناآرامی و شلوغی مردم برخی  شهرها را نتیجه عملکرد ضعیف برخی استانداران و فرمانداران می‌دانم، گرانی و افزایش حامل‌های انرژی را در دولت‌های گذشته سابقه داشته و حل‌شدنی است با این اتفاقات اخیر در انتصابات استان، شکست اصلاح‌طلبان در مجلس را به‌خصوص تنگستان قطعی می‌دانم. گفتنی است که شهرستان تنگستان در انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم کمترین رای را به سبد روحانی روانه کرد، این در حالی است که با این کارنامه ضعیف شنیده شده که قرار است فرماندار آن که نیروی وزارت کشور هم نیست، در استانداری مدیرکل سیاسی شود!! این یعنی باید فاتحه استانداری و سیاست را در استان خواند چراکه مشخص است که رابطه‌ها بیش از قانون حرف می‌زنند.
امیدواریم که عبدالکریم گراوند اگر قرار است دقت، تامل و بررسی کند خروجی آن جابه‌جا کردن سربازان خسته و از رمق افتاده نباشد، فرمانداری که در طول چهار سال حضور در شهرستانش مردم هم از او راضی نیستند، نمی‌تواند مدیر خوبی برای دولت باشد.
نام:
ایمیل:
* نظر: