bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۰۵۸۱
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۷ - ۲۲ دی ۱۳۹۶
اولویت‌های طرح اشتغال فراگیر بوشهر اعلام شد؛
اهمیت ایجاد اشتغال در ایجاد ثبات اقتصادی جامعه موضوعی انکارناپذیر است. توجه هرچه بیشتر به موضوع اشتغال در جامعه می‌تواند منجر به افزایش سطح رفاه عمومی و توسعه همه‌جانبه در جامعه شود.
بامداد جنوب:
اهمیت ایجاد اشتغال در ایجاد ثبات اقتصادی جامعه موضوعی انکارناپذیر است. توجه هرچه بیشتر به موضوع اشتغال در جامعه می‌تواند منجر به افزایش سطح رفاه عمومی و توسعه همه‌جانبه در جامعه شود. بر همین اساس در طول تاریخ، همواره دولت‌ها تلاش زیادی را برای ایجاد اشتغال در جامعه خود انجام داده‌اند هرچند که میزان موفقیت این تلاش‌ها به عوامل زیادی بستگی دارد. 
دولت دوازدهم نیز در همین زمینه با درک الزامات تغییر در رویکردهای برنامه‌ریزی معطوف به بازار کار، سیاست‌هایی که بیان‌کننده خط مشی جدید و استقرار فرآیندهای توسعه بازار کار باشد را در دستور کار قرار داده و هم‌زمان با شروع برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، برنامه‌ای با عنوان «‌طرح اشتغال فراگیر» را تدوین و عملیاتی کرده است.
ایجاد اشتغال فراگیر از طریق تقویت رشد اقتصادی اشتغال‌زا و تحرک‌بخشی به بازار کار کشور، ایجاد اجماع ملی برای توسعه اشتغال و کاهش هزینه به‌کارگیری نیروی کار، بازآرایی کسب ‌و کار و ایجاد شغل در مناطق کشور، ایجاد پیوند میان نیروی کار و بنگاه، تسهیل جست‌وجوی شغل، تقویت فرهنگ کار و کارآفرینی از طریق مداخلات سیاستی، نهادی و آموزشی، بهره‌گیری از ظرفیت نهادهای عمومی غیر دولتی و استقرار نظام ارزیابی، پایش و ارزشیابی طرح‌های اشتغال‌زا از جمله راهبردهای کلی این طرح است.

برنامه اشتغال فراگیر در ابتدای سال 1396 از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و در چهار بخش 1- کلیات، 2- اهداف، راهبردها، سیاست‌های اجرائی، رسته‌ها، طرح‌ها و اقدامات اساسی، 3- فرآیندهای اجرائی و تقسیم کار دستگاهی و 4- ارزیابی، پایش و ارزشیابی و الزامات اجرائی، تدوین و جهت تصویب به ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی ارائه شده است که در نهایت در جلسه سی و ششم ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی مورخ 18 اردیبهشت سال جاری تصویب و در تاریخ اول تیرماه برای اجرا به کلیه دستگاه‌های اجرائی کشور ابلاغ شده است.

جزئیات رسته‌های اولویت‌دار شغلی در بوشهر
در همین راستا، روز گذشته رسته‌های اولویت‌دار شغلی در تمام استان‌های کشور برای ثبت‌نام سرمایه‌گذاران و کارآفرینان و استفاده از تسهیلات ارزان‌ قیمت صندوق توسعه ملی اعلام شد.
معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با توجه به اختصاص 5/1 میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی معادل 12 هزار میلیارد تومان تسهیلات برای اشتغال روستایی و همچنین آغاز ثبت‌نام متقاضیان وام اشتغال روستایی فهرست رسته‌های اولویت‌دار در برنامه توسعه اشتغال روستایی و عشایری را در سایت معاونت توسعه کار آفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد.
بر اساس این اطلاعیه، بوشهری‌ها می‌توانند در رسته‌های فناوری اطلاعات، صنایع تبدیلی و تکمیلی محصولات کشاورزی، شیلات (فقط میگو، صیادی، پرورش ماهی در قفس)، بازرگانی، حمل و نقل و لجستیک، فرآوری خرما، مدیریت مصرف انرژی و خدمات فنی و مهندسی ثبت نام کرده و از تسهیلات پرداختی دولت استفاده کنند.

مزایای طرح اشتغال فراگیر
گفتنی است، با توجه به محورهای مصوب ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی برای اجرای برنامه اشتغال فراگیر و حاکمیت نگاه همه‌جانبه در تدوین برنامه از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی می‌توان موارد زیر را به‌عنوان نقاط قوت برنامه اشتغال فراگیر در نظر گرفت.
1- در تدوین برنامه اشتغال فراگیر تغییر رویکرد برنامه‌ریزان از برنامه‌ریزی مبتنی بر رشد کمی اقتصادی به برنامه‌ریزی مبتنی‌ بر توسعه اجتماعی - اقتصادی با تکیه بر ظرفیت منابع انسانی لحاظ شده است که می‌تواند نقطه عطفی در ارتقای نظام برنامه‌ریزی کشور تلقی شود. 
2- دولت در تدوین برنامه اشتغال فراگیر برای اولین‌بار در کشور از محدوده اجرای مجموعه‌ای از پروژه‌ها فراتر رفته و برخی از نیازمندی‌های نهادی و ساختاری حوزه برنامه‌ریزی در بازار کار را مدنظر قرار داده است. 
3- در تهیه برنامه اشتغال فراگیر علاوه بر دستگاه‌های اجرائی دارای ماموریت اقتصادی، سایر دستگاه‌های اجرائی دولتی و نهادهای عمومی غیر دولتی به تناسب ماموریت‌های ذاتی و مسوولیت‌های اجتماعی خود و همچنین بخش‌های خصوصی و تعاونی در برنامه‌ریزی و اجرا مشارکت داده شده‌اند. 
4- در تدوین برنامه در کنار پیش‌بینی تامین مالی و مشوق‌های ترغیبی، تامین زیرساخت‌های علمی، قانونی، اجرائی، مدیریتی و نظارتی هم‌راستا و مکمل هم پیش‌بینی شده است. 
5- در تعیین نقش و سهم مناطق مختلف کشور و استان‌ها در میزان مشارکت در اجرای برنامه اشتغال فراگیر، از یک روش علمی و شاخص ترکیبی که خود حاصل تلفیق 15 شاخص اقتصادی اجتماعی است متناسب با وضعیت واقعی هر یک از استان‌ها بهره‌گیری شده است که طراحی و معرفی الگوی شاخص ترکیبی علاوه بر برنامه اشتغال فراگیر در سایر برنامه‌ریزی‌ها هم قابلیت استفاده داشته و موجب ارتقای ابزارهای تصمیم‌گیری در نظام برنامه‌ریزی کشور می‌شود. 
6- مزیت دیگر، طراحی نظام پایش و ارزیابی برنامه هم‌زمان با تدوین آن است تا امکان نظارت به‌صورت عملیاتی از مرحله برنامه‌ریزی فراهم شود. 
7- زمان مناسب تنظیم برنامه که هم‌زمان با ابلاغ قانون برنامه ششم و تدوین و عملیاتی شدن آن در سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال صورت گرفته است. این امر علاوه بر استفاده مطلوب و بهینه از زمان، همراهی و مشارکت سایر ذینفعان توسعه و دلسوزان کشور را تقویت می‌کند.

نام:
ایمیل:
* نظر: