bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۰۵۸۹
تاریخ انتشار: ۱۷ : ۲۰ - ۲۲ دی ۱۳۹۶
وزیر امور خارجه ترکیه مدتی پیش با بیان سخنی که باعث تعجب بسیاری شد تاکید کرد که روابط کشورش با اسرائیل به‌دلیل منافع مشترک دوجانبه همچنان ادامه خواهد داشت با وجود فضای پرتنشی که بر روابط دو طرف به‌دلیل پرونده فلسطین وجود دارد.
آنچه باعث نگرانی است، ادامه روابط دیپلماتیک و تجاری ترکیه با اسرائیل نیست، زیرا ترکیه کشور مستقلی است و آزادی و استقلال عمل کامل دارد که با هر کشوری که خواست روابط ایجاد کند، روابطش را ادامه دهد یا اقدام به قطع رابطه کند اما مساله این است که رجب طیب اردوغان چند هفته پیش بود که گفت موضوع قدس خط قرمز کشورش است و تهدید کرد که آنکارا می‌تواند روابط خود را با تل‌آویو در صورتی که واشنگتن قدس را به‌عنوان پایتخت اسرائیل به‌رسمیت بشناسد و بخواهد سفارتش را به آنجا منتقل کند، قطع کند. 

وی وعده داده بود که کشورش سفارت خود را در قدس شرقی در فلسطین افتتاح خواهد کرد، این چیزی بود که رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه با قدرت و شوری زاید‌الوصف که احساسات بیشتر مسلمانان جهان در سراسر کشورهای اسلامی است را برانگیخت، بیان کرد. بعضی‌ها گمان می‌کردند که ترکیه می‌خواهد کشور محوری منطقه‌ای در این قضیه باشد و شاید حتی جنگ دیپلماتیک خشنی را در پی تصمیم فردی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری امریکا درباره قدس رهبری کند اما دنبال کنندگان سیاست‌های دوره‌های اخیر ترکیه و آگاهان به طبیعت و ابعاد شخصیتی اردوغان در می‌یابند که آنچه رئیس‌جمهور ترکیه می‌گوید «دود در هوا کردن» یا «یقه پاره کردن» برای هم‌صدایی با احساسات مسلمانان نیست، چرا که با این حرکت می‌توانست بعضی رهبران عرب را در تنگنا قرار دهد.

 همه می‌دانند که وی در لحظه تعیین‌کننده و ساعت حقیقی ده‌ها گام به سود منافع شخصی‌اش بی‌توجه به حقوق فلسطینیان و مقدسات اسلامی به عقب بر می‌گردد اما چیزی که انتظار نمی‌رفت این بود که ترکیه با این سرعت عجیب عقب بنشیند، در حالی که هنوز جوهر قلم ترامپ درباره قدس خشک نشده است. اردوغان مدت‌هاست بازی چندگانه‌ای را در منطقه دنبال می‌کند، وی و حکومت و حزب تحت فرمانش با هیچ دوستی و تعهدی به‌صورت جوانمردانه برخورد نمی‌کند و هر جا منافعش به‌ویژه منافع اقتصادیش ایجاب کند می‌توان او را در آن سمت دید. دستگاه دیپلماسی ترکیه نیز که پیاده‌کننده‌ سیاست‌های شکست‌خورده اردوغان است به این مساله شهرت یافته که نمی‌شود در هیچ زمینه‌ای بر او حساب باز کرد. تا همین چند وقت پیش بود که حکومت ترکیه با همکاری ایران پیمان‌های متعددی را در سوریه با هم امضا کردند ولی پس از آن ترکیه با نقض همان تعهدات به زیر معاهدات مذکور زد.

برچسب ها: سیاسی ، ترکیه ، امور خارجه
نام:
ایمیل:
* نظر: