bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۰۶۰۵
تاریخ انتشار: ۵۶ : ۱۹ - ۲۳ دی ۱۳۹۶
برجام به روزهای حساس رسید؛
روزهای سختی در صحنه سیاسی در حوزه برجام در حال شکل‌گیری است. تهدیدهای واشنگتن مبنی بر عبور از برجام و پاسخ‌های تندتر تهران که «هیچ وقت یک ایرانی را تهدید نکن» از یک‌سو و میانجی‌گری‌‌های پنج‌طرف دیگر برای حفظ برجام از سوی دیگر غالب واکنش‌ طرف‌ها در طول 48 ساعت گذشته بوده است.
بامداد جنوب:
روزهای سختی در صحنه سیاسی در حوزه برجام در حال شکل‌گیری است. تهدیدهای واشنگتن مبنی بر عبور از برجام و پاسخ‌های تندتر تهران که «هیچ وقت یک ایرانی را تهدید نکن» از یک‌سو و میانجی‌گری‌‌های پنج‌طرف دیگر برای حفظ برجام از سوی دیگر غالب واکنش‌ طرف‌ها در طول 48 ساعت گذشته بوده است.

در همین راستا، سخنگوی کاخ سفید روز پنجشنبه در آستانه اعلام تصمیم دونالد ترامپ در مورد تائید برجام گفت که وی همچنان برجام را بدترین توافق ممکن می‌داند. سارا سندرز در یک کنفرانس خبری گفت: رئیس‌جمهور همچنان قویا معتقد است که برجام بدترین توافق تاریخ است. یکی از نقص‌های این توافق در مورد محدودیت‌های زمانی بر برنامه هسته‌ای ایران است و پس از مدتی ایران می‌تواند آزادانه برنامه هسته‌ای خود را توسعه دهد و به دستیابی به سلاح هسته‌ای نزدیک شود. سندرز ادامه داد که ما قطعا این را یک مشکل می‌دانیم. ما به همکاری با متحدان خود و کنگره برای رفع نواقص برجام ادامه می‌دهیم.

وزیر خزانه‌داری امریکا گفت که واشنگتن در حال برنامه‌ریزی برای وضع تحریم‌های جدید علیه ایران است. استیون منوچین روز پنجشنبه در یک کنفرانس خبری در کاخ سفید با اعلام این خبر تصریح کرد: ما این تحریم‌ها را ارائه کرده‌ایم و فکر می‌کنم می‌توانید انتظار داشته باشید تحریم‌های جدیدی علیه ایران اعمال شود. وی در پاسخ به سوالی درباره این‌که آیا تحریم‌های جدیدی علیه ایران در راه است، گفت: انتظار دارم تحریم‌های جدیدی علیه ایران وضع شود. ما همچنان به بررسی این موضوع ادامه می‌دهیم. منوچین این سخنان را در حالی مطرح کرده است که دونالد ترامپ رئیس جمهور امریکا قرار است درباره تمدید تعلیق تحریم‌های ایران به‌عنوان بخشی از توافق هسته‌ای سال 2015 تصمیم خود را اعلام کند.
این در حالی است که شبکه تلویزیونی بی‌بی‌سی گزارش داد که رئیس‌جمهور امریکا قرار است هم‌زمان با تمدید تعلیق تحریم‌های ایران، ضرب‌الاجلی را برای کنگره و متحدان اروپایی واشنگتن برای اصلاح توافق هسته‌ای با ایران تعیین کند. همچنین یک دستیار ارشد گفت که احتمالا رئیس‌جمهور امریکا تحریم‌های جدیدی را وضع خواهد کرد که افراد و شرکت‌های ایرانی را هدف قرار می‌دهد.

این در حالی است که مقامات ایرانی در طول روزهای گذشته بارها بر آمادگی خود برای مقابله با هر طرحی که موجب شود برجام به‌هم بخورد، تاکید دارند. معاون اول رئیس‌جمهور روز گذشته در صفحه اینستاگرام خود نوشت: با افتخار به امریکایی‌ها اعلام می‌کنیم که اگر از برجام خارج شدند، این آنها هستند که ضرر می‌کنند و ما آمادگی کامل برای هر احتمالی را داریم و اگر شما توافقات را به هم بزنید مطمئن باشید ایرانی‌ها عزا نمی‌گیرند و قادر هستند که مسائل خود را پیش ببرند و مشکلات را حل کنند.
از سوی دیگر، وزیر خارجه کشورمان بعد از اتمام دیدارهای خود در بروکسل در جمع خبرنگاران در تشریح نتایج سفر دو روزه‌اش به روسیه و بلژیک و دیدارهایی که در جریان این سفرها داشته است، اظهار کرد: آنچه که از این جلسات مشخص بود، این است که اجماع یکپارچه جامعه بین‌المللی بر این مبنا است  که هر حرکتی که به تخریب برجام بینجامد و بخواهند برجام را دستخوش تغییر کند، غیرقابل قبول است و جامعه جهانی با آن مقابله خواهد کرد.

این دیپلمات عالی‌رتبه کشورمان با اشاره به این‌که روز پنجشنبه با وزیر امور خارجه روسیه دیدار کرده است و امروز نیز در بروکسل در نشست مشترکی با حضور وزیران امور خارجه انگلیس، آلمان، فرانسه و فدریکا موگرینی مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا شرکت کرده است، تصریح کرد: در این رایزنی‌ها آنها تاکید کردند که تمام تلاش‌شان را برای  تضمین بهره‌مندی مردم ایران از تمامی منافع برجام به‌کار می‌برند هم تا زمانی که ایالات متحده امریکا تعهداتش را انجام دهد. به‌ویژه بعد از آن‌که ایالات متحده تعلیق تحریم‌ها را تمدید کرد همان‌طور که در برجام متعهد شده است که این کار را انجام دهد، اتحادیه اروپا نیز متعهد شده است که اقدامات خود را برای تضمین بهره‌مندی مردم ایران از منافع اقتصادی برجام دوچندان کند. در این جلسه در مورد برخی از روش‌ها به‌خصوص روش‌هایی برای فائق آمدن بر محدودیت‌های بانکی بحث و گفت‌وگو شد.

رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: ما در این رایزنی‌ها تاکید کردیم برای این‌که ایران به برجام پایبند بماند لازم است همه از جمله امریکا به برجام کاملا پایبند باشند و برجام را اجرا کنند و  اتحادیه اروپا هم لازم است علاوه بر حمایت‌های علنی و گفتاری که از برجام می‌کند در عمل هم اقدامات خود را تقویت کند تا مردم ایران از منافع برجام بهره‌مند شوند.
وزیر امور خارجه کشورمان با بیان این‌که از این نشست‌ها و گفت‌وگوها پیام یکپارچه و محکمی ارسال شده است و باید دید که نتیجه آن چه خواهد شد، ادامه داد: همانطور که بارها گفته‌ایم، ایران نشان داده که به تعهدات خود پایبند است اما هم‌زمان نیز نشان داده که انتخاب‌های متعددی دارد و این انتخاب‌ها حتما در جهت حفظ منافع مردم ایران خواهد بود.

با این حال واکنش‌ها نسبت به تصمیم احتمالی ویرانگر ترامپ واکنش‌ طرف‌های دیگر را در پی داشته است. در همین رابطه، رئیس‌جمهوری فرانسه در تماس تلفنی با همتای امریکایی خود بر لزوم پایبندی به توافق هسته‌ای با ایران تاکید کرد. به گزارش رویترز، کاخ ریاست جمهوری فرانسه در بیانیه‌ای اعلام کرد: رئیس‌جمهوری بر عزم فرانسه برای اجرای دقیق توافقنامه و لزوم رعایت آن از سوی همه طرف‌ها تاکید کرد. پیش از این هم امانوئل مکرون تاکید کرده بود که حفظ برجام بسیار حیاتی است.

از سوی دیگر، دیمیری پسکوف، سخنگوی کاخ ریاست‌جمهوری روسیه روز جمعه در پاسخ به سوالی درباره رویکرد مسکو درباره تمدید تعلیق تحریم‌های ایران به‌وسیله امریکا، گفت: شما موضع روسیه را در این زمینه می‌دانید. ما متعهد به لزوم حفظ توافق بر سر برنامه هسته‌ای ایران هستیم. ما بر این باوریم که حفظ این اتفاق نظر و قابلیت اجرای توافق از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. اظهارات سخنگوی کرملین پس از آن بیان می‌شود که فدریکا موگرینی مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز پنجشنبه پس از دیدار وزیران امور خارجه ایران و سه کشور اروپایی طرف برجام در بروکسل تاکید کرد: توافق هسته‌ای به هدف اصلی خود دست یافته است و اتحادیه اروپا از تمام طرف‌های توافق انتظار دارد که به تعهدات‌شان به‌طور کامل عمل کنند.

برچسب ها: سیاسی ، ترامپ ، ایران
نام:
ایمیل:
* نظر: