bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۰۶۱۸
تاریخ انتشار: ۱۶ : ۱۸ - ۲۴ دی ۱۳۹۶
خیرین سلامت استان بوشهر با تولیت معاونت اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر رسالت مهمی بر عهده دارد. این رسالت مرزهای استان را درنوردیده و به منطقه زلزله زده کرمانشاه رسیده است.
عیسی صفوی:
1- خیرین سلامت استان بوشهر با تولیت معاونت اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر رسالت مهمی بر عهده دارد. این رسالت مرزهای استان را درنوردیده و به منطقه زلزله زده کرمانشاه رسیده است. هر کدام از استان‌های کشور متعهد شده‌اند یک خانه بهداشت در مناطق زلزله‌زده بسازند. این تعهد با توجه به تخریب خانه‌های بهداشت مناطق زلزله زده انجام شده است. در این راستا معاونت اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر متعهد شده است، در زمانی تعریف شده ساخت و یا ترمیم یک خانه بهداشت را آغاز کند. هزینه ترمیم یا ساخت این خانه بهداشت بین 35 تا 120 میلیون خواهد بود.  میلیون120 هزینه ساخت کامل و 35 میلیون هزینه ترمیم خواهد بود. وزارتخانه آمادگی همکاری در هردو زمینه را دارد. کمترین تعهدی که دانشگاه دارد ترمیم یک خانه بهداشت است. 

در اولین اقدام، آزمایشگاه تشخیص طبی رازی پیش‌قدم بود. این مرکز خصوصی آزمایشگاهی در اقدامی خداپسندانه آغازگر این رسالت انسانی بود. در همین راستا، نامه‌ها و درخواست‌هایی از طرف خیرین سلامت استان با همکاری معاونت اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی به مراکز خصوصی و غیر خصوصی استان ارسال شده است. امید است این مراکز در این بخش نهایت همکاری را در حد توان و وسع خود داشته باشند. تلاش خواهد شد کمک‌های اهدایی با طی مراحل قانونی و حقیقی به هدف- که ترمیم است- برسد. معاونت یک فرمت تهیه کرده است که کمک‌های انجام شده به شکل مشخص و با «شناسنامه» معلوم هزینه شود.

2- اولین مجمع استانی سلامت تا پایان سال در استان تشکیل خواهد داشت. آنچه ضرورت تشکیل این مجمع را دوچندان می‌کند، «اجتماعی» شدن سلامت است. این اجتماعی شدن به معنای آن است که سلامت بدون کمک اجتماع و مردم ممکن نیست. این اجتماع و مردم شامل سازمان‌ها و نهادهای مردمی مرتبط با سلامت است. بدون این سازمان‌ها و نهادهای مردم‌نهاد، سلامت شهروندان استانی حاصل نخواهد شد. آنچه دانشگاه قادر به آن خواهد شد، پوشش دادن حوزه درمان خواهد بود. این حوزه هم سهمی بیش از 25 درصد در سلامت نخواهد داشت. این مجمع این رسالت را برعهده خواهد داشت که بگوید سلامت در قالب یک سازمان و نهاد ممکن نیست. به واقع یک خواست و خواهش حقوقی از طرف وزارتخانه بهداشت و درمان از سایر سازمان‌های مرتبط با سلامت است. ذیل این خواهش حقوقی از سازمان‌های مرتبط با سلامت خواسته خواهد شد، رسالت و وظایف خود را در حوزه سلامت انجام دهند. این وظایف در کلیت شامل عوامل اجتماعی مرتبط با سلامت است که به اختصار «Social Determinant of Health» نامیده می‌شود. این عوامل شامل 52 تا 62 مورد است. هر یک از موارد این مولفه‌های اجتماعی مربوط به یک سازمان و نهاد است. مثلا محیط زیست، اشتغال، هشت سال اول دوران کودکی، فقر، آموزش و... . پرداختن به این مولفه‌ها وظیفه و کارکرد دانشگاه علوم پزشکی نیست، هر چند دانشگاه علوم پزشکی متولی سلامت استان است.

آنچه در مجمع مورد بررسی قرارخواهد گرفت، شامل سلامت از منظر اسلام، دولت سلامت، عدالت در سلامت، سواد سلامت، سلامت و رسانه، سلامت و امنیت، پدافند غیر عامل و سلامت، اطلس بیماری‌های استان – برنامه‌ریزان سلامت و بیانیه مجمع سلامت خواهد شد. 
 رئیس دبیرخانه سلامت و امنیت غذایی

برچسب ها: سلامت ، بوشهر ، اجتماعی ، بهداشت
نام:
ایمیل:
* نظر: