bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۰۶۲۹
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۱۶ - ۲۵ دی ۱۳۹۶
همه از فساد گسترده در شهرداری تهران تقریبا خبر داشتند، چه آن هنگام که خبرنگاری از فساد در واگذاری املاک گفت و با فشار آقایان به زندان رفت، چه اکنون که شهردار در گزارش 100 روزه‌اش به شورای شهر تهران حرف‌هایی می‌زند که تازه عمق فاجعه مشخص می‌شود که چرا تهران با این همه پول و ثروت هیچ وقت یک شهر نشد..
 همه از فساد گسترده در شهرداری تهران تقریبا خبر داشتند، چه آن هنگام که خبرنگاری از فساد در واگذاری املاک گفت و با فشار آقایان به زندان رفت، چه اکنون که شهردار در گزارش 100 روزه‌اش به شورای شهر تهران حرف‌هایی می‌زند که تازه عمق فاجعه مشخص می‌شود که چرا تهران با این همه پول و ثروت هیچ وقت یک شهر نشد و چگونه شهر فقط در اختیار یک باند و تشکیلات قرار گرفت چگونه پول بیت‌المال صرف تبلیغات شهردار سابق شد که ادعای پاکدستی هم داشت.

 شهردار تهران در جلسه روز گذشته شورای شهر با ارائه گزارش ۱۰۰ روزه شهرداری و بررسی عملکرد شهرداری قبلی درباره قراردادهای شهرداری با ناجا که به گفته او پولش صرف انتخابات شده، افشاگری کرد. محمدعلی نجفی در ارائه گزارش خود با بیان این‌که متاسفانه در بررسی پرونده‌های شهرداری به مواردی از سوءاستفاده برخوردیم که باید از طریق مراجع قضائی پیگیری شود، گفت: اواخر سال ۹۵ شهرداری با یکی از شرکت‌های نیروی انتظامی قراردادی را در خصوص تدوین شاخص‌های ارزیابی عملکرد به مبلغ یک میلیارد تومان به امضاء رسانده است که شاید ارزش واقعی آن حتی ۱۰ میلیون تومان هم نبوده است. 
شهردار تهران با بیان این‌که این دو قرارداد مجموعا یک میلیارد و ۴۳۰ میلیون تومان ارزش داشته است، گفت: در بررسی‌های بیشتر متوجه شدیم که درست است این مبلغ به حساب شرکت مذکور واریز شده اما تنها ۱۷۳ میلیون تومان را به این شرکت داده و مابقی را به یک حساب دیگر که متعلق به رئیس دفتر یکی از معاونان قبلی بوده واریز کرده‌اند و این پول نیز خرج انتخابات شده است. این در حالیست که آن فرد مذکور مکتوب اقرار کرده که از ۱۷۳ میلیون تنها ۲۰ میلیون به خودش تعلق گرفته و مابقی سهم دیگران بوده است. وی با بیان این‌که بررسی‌ها نشان داده که رقم بدهی ثبت شده شهرداری ۲۹ هزار و ۵۱۰ میلیارد تومان بوده است، گفت: ۲۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان نیز رقم بدهی ثبت نشده شهرداری است و پیش‌بینی کردیم که حدود ۸۰۰۰ میلیارد تومان نیز بدهی احتمالی داریم و بر همین اساس بدهی شهرداری در حوزه ثبت شده، ثبت نشده و بدهی احتمالی حدود ۵۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان است که سه برابر بودجه فعلی شهرداری است. شهردار تهران در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در بعضی از رسانه‌های مخالف می‌نویسند نجفی آمده است تا بدهی‌های دولت به شهرداری را ماستمالی کند؛ این در حالی است که در قانون نوشته شده بود دولت مجاز است این را پرداخت کند اما در آن سال انجام نداده است. در بخش دیگر نیز اسناد به اندازه کافی نداریم تا وارد بحث کارشناسی با دولت شویم.
نجفی با بیان این‌که ۵۴ درصد دارایی‌های مندرج در صورت‌های مالی زیر مجموعه‌های شهرداری تهران حسابرسی نشده است که بتوانیم آنها را به‌عنوان یک مطلب قانونی در اختیار داشته باشیم، گفت: سازمان سرمایه‌گذاری در سال‌های گذشته تنها به‌عنوان یک کارگزار عمل کرده است نه این‌که تعامل کرده و سرمایه‌گذار پیدا کند. مسائلی مثل جذب سرمایه‌گذاری خارجی و یا پرداختن به برنامه‌های جدید توسعه شهری مثل حمایت از استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های نوپا در این سازمان عمدتا تعطیل بوده است.

نجفی در ادامه قرائت گزارشش در صحن شورای شهر تهران اظهار کرد: هم‌اکنون هیچ برآورد دقیقی از ارزش املاک اختصاصی شهرداری تهران و وضعیت ثبتی آن در دست نیست. از مجموع املاک، ۶۷۴ ملک غالبا به‌صورت سلیقه‌ای در اختیار اشخاص و نهادها قرار گرفته است. برای مثال به یک نهاد، ملکی پنج میلیاردی واگذار شد و به یک نهاد دیگری که همان فعالیت را داشته است واگذار نشد؛ برای این‌که وجه تمایز چه بوده است؟ هیچ رابطه‌ای پیدا نکردیم. به گفته شهردار تهران، وضعیت کارگزاری‌ها که خروجی آن هولوگرام‌ها و مفاسد برخاسته از هولوگرام‌ها بود خیلی تاسف‌بار است.
شهردار تهران در ادامه این گزارش یادآور شد: در شهرداری کارمندی با مدرک کارشناسی داریم که یک میلیون و ۴۰۰ هزار حقوق می‌گیرد و کارمند دیگری با همان سابقه کار، حدود پنج و نیم میلیون حقوق می‌گیرد یعنی کاملا غیرعادلانه و هیچ ضابطه‌ای نیست و روند مقایسه‌ای تعداد بازنشستگان از تعداد افرادی که حق بازنشستگی می‌دهند پیشی گرفته و این یعنی شکست صندوق بازنشستگی شهرداری در بلند مدت.

به گفته وی، ۸۵ درصد دارایی‌های صندوق ذخیره کارکنان شهرداری را در املاک و ساختمان حبس کردند در حالی که قرار بوده است این صندوق در بورس و مسائل اقتصادی سرمایه‌گذاری‌هایی کند. همچنین از این رقم ۷۰ درصد در پروژه‌ای تحت عنوان سارینا کیش سرمایه‌گذاری شده است که در آن فساد مالی وجود داشت و با فشاری که آوردیم بخشی از پول را برگرداندند که در این کار واقعا یک کار خیانت‌آمیز در صندوق ذخیره کارکنان صورت گفته است.
به ازای هر ۱۰۰ پست، ۴۲۶ نفر در شهرداری حضور دارند. در سال ۹۶ ما حدود ۱۶ هزار پست سازمانی و ۶۸ هزار و ۱۲۷ نفر نیرو داریم. ماه پیش ما ۶۸ هزار و ۴۰۰ نیرو داشتیم که قرارداد برخی ماموران و بازنشسته‌ها، به‌صورت تک قراردادها لغو شد. همچنین در سال ۹۵ تعداد پرسنل شهرداری ۵۵ هزار و ۹۵۲ نفر بوده است که مستمر حقوق می‌گرفتند. طی سه چهار ماهی که انتخابات بوده ناگهان ۱۳ هزار نفر به پرسنل شهرداری اضافه شدند به اسم این‌که عده‌ای کارگر پیمانکاران هستند و و گناه دارند و می‌خواهیم آنها را کارمند شهرداری کنیم. در حالی که بعضی از افرادی که جذب شدند، حتی سابقه یک روز حضور در شرکت‌های پیمانکاری را هم نداشتند.
نجفی در ادامه با بیان این‌که یکپارچگی اطلاعات در شهرداری وجود ندارد و اگر بخواهید از سازمان، اطلاعات املاک را بگیرید هیچ چیزی وجود ندارد، ادامه داد: اصلا به پروژه هوشمندسازی در شهر پرداخته نشده است و شورایی برای پیگیری این پروژه تعیین کرده‌ایم که اقدامات جالبی انجام می‌شود و خبرهای خوبی طی چند ماه آینده در این بخش خواهیم داشت. همچنین قراردادی با مدیریت کیش امضاء کردیم تا بخشی از فعالیت‌های مربوط به هوشندسازی را به‌صورت پایلوت در کیش اجرا کنیم. در حال حاضر ۱۱۴ دفتر خدمات الکترونیکی در تهران وجود دارد اما نه تنها با وجود این ، نیروها کم نشده است بلکه ۱۳ هزار نفر به نیروهای شهرداری اضافه شده است.

شهردار تهران افزود: بر اساس گزارش ۲۰۱۷ در رتبه‌های بین‌المللی در میان ۱۸۰ شهر تهران رتبه ۱۶۱ در شاخص شهرهای پویا را دارد. در  شاخص رقابت‌پذیری هم رتبه ۱۲۰ و در شاخص زیست‌پذیری رتبه ۶۱ را بر اساس گزارش سال ۲۰۱۵ داریم و از نظر بین‌المللی واقعیت خوبی نداریم.
نجفی در ادامه گزارش خود، میزان برگشتی برخی از مجلات همشهری را بیش از ۴۰ درصد عنوان کرد و افزود: سال‌ها پول دادیم این نشریات و مجلات را در همشهری منتشر کردیم؛ البته ما چهار نشریه را تعطیل کردیم و برای بقیه هم فعلا زورمان به هیات مدیره همشهری نمی‌رسد که یک مقدار انقلابی‌تر عمل کند. به گفته وی، در همشهری هم وضعیت مالی افتضاحی وجود دارد.
وی در مورد سازمان فرهنگی هنری شهرداری هم گفت: در سازمان فرهنگی و هنری بزرگ‌ترین چالش ما این است که مدیریت شهری نقش تعیین‌کننده‌ای بر مدیریت این سازمان ندارد. یک هیات امنای ۱۱ نفره دارد و الان اگر سازمان فرهنگی و هنری هر کاری کند بلافاصله یقه شهردار و شورای شهر را می‌گیرند و کسی نمی‌گوید تکلیف شش نفر دیگری که در هیات مدیره تصمیم می‌گیرند، چه می‌شود؟

برچسب ها: سیاسی ، فساد ، شهرداری ، تهران
نام:
ایمیل:
* نظر: