bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۰۶۳۹
تاریخ انتشار: ۵۵ : ۱۸ - ۲۵ دی ۱۳۹۶
داغ کم بود، هزینه‌های به خاک سپردن هم مزید بر علت شد؛
برازجان از جمله شهرهای استان بوشهر است که با ظرفیت بالای فرهنگی و علمی اما با مشکلات بسیاری در ابعاد گوناگون علمی، فرهنگی، بهداشتی- درمانی، تفریحی و ... روبه‌روست. حال سوال اینجاست که چرا برازجان با ظرفیت‌ها و استعدادهای برتری که دارد، با حجم بالایی از ناهماهنگی‌ها میان اداره‌ها و نهادها مواجه است؟
اینجا (برازجان) اموات هم آرامش ندارندبامداد جنوب- هدی خرم‌آبادی:
برازجان از جمله شهرهای استان بوشهر است که با ظرفیت بالای فرهنگی و علمی اما با مشکلات بسیاری در ابعاد گوناگون علمی، فرهنگی، بهداشتی- درمانی، تفریحی و ... روبه‌روست. حال سوال اینجاست که چرا برازجان با ظرفیت‌ها و استعدادهای برتری که دارد، با حجم بالایی از ناهماهنگی‌ها میان اداره‌ها و نهادها مواجه است؟ قطعا یک پاسخ قانع کننده و شفاف، نبود اتحاد و همدلی میان شهروندان است. هر گاه که مردم با یکدیگر متحد بوده‌اند، فریب رابطه‌ها را نخورده‌ و توانسته‌اند با تکیه بر خرد جمعی انتخاب درستی بگیرند. اگر بهبودی در شرایط مردم نیز اتفاق افتاده، همگان اذعان دارند که به دنبال هوشیاری مردم و مطالبه‌گری صحیح آنها بوده است. 
داغ از دست رفتن عزیز کم بود که برای سپردنش به آرامگاه ابدی‌اش نیز باید هزینه داد. هزینه حفر قبر، هزینه کفن و دفن، هزینه نماز میت، هزینه غسالخانه و هزینه‌های دیگری که تا گذاشتن سنگ قبرِ عزیز از دست رفته باید متقبل شد.

حدود یک سال و نیم پیش، با تشکیل هیات امنا وضعیت آرامستان برازجان نیز دگرگون شد. درصد بالایی از هزینه‌های بی‌حساب و کتاب و اضافی از دوش مردم برداشته شد و دیگر لازم نبود به کارگرهای قبرکن مبالغ 200 هزار تومان و بالای آن پرداخت شود. فرض کنید عزیزی را از دست داده‌اید، این غم کمرشکن به اندازه‌ای بزرگ و کافی است که تاب تحمل شما را تحت‌الشعاع خود قرار دهد، حالا قدم به قدم برای سپردن به جایگاه ابدی‌اش باید هزینه بدهید. خدا بیامرزد رفتگان را... . بعضی‌ها پس از فوت نیز همچنان بی‌قرارند و پر از اضطراب و نگرانی. بعضی‌ها پس از مرگشان نیز همچنان مورد لطف و عنایت بازماندگانشان قرار می‌گیرند! مثلا گفته می‌شود «فلانی، مرده‌ات هم دردسر و زحمت و هزینه شد... ». 

حالا اما این هیات امنا فعالیت نمی‌کند. در ادامه با یکی از اعضای هیات امنای آرامستان برازجان گفت‌وگو کردیم و علت این امر را از وی جویا شدیم.
سید محسن ریاضی در گفت‌وگو با بامداد جنوب با بیان این‌که هیات امنای آرامستان برازجان حدود یک سال و نیم پیش با همراهی خوب چند تن از بزرگان و چهره‌های سرشناس شهر تشکیل شد و همه اهداف و برنامه‌هایشان را بر حذف هزینه‌های اضافی از دوش مردم گذاشت، تصریح کرد: از آنجا که خود جزئی از مردم هستیم و از وضعیت نابسامان آرامستان برازجان متضرر می‌شدیم، به صورت داوطلبانه و عام‌المنفعه آستین همت بالا زدیم و هزینه حفر قبر را که کارگرهای قبرکن به صورت آزاد انجام می‌دادند از 200 هزار تومان به 150 هزار تومان کاهش دادیم و با ارسال نامه‌ای به شورای شهر خواستار فعالیت این کارگرها زیر نظر شهرداری شدیم که شورای شهر بدون اطلاع هیات امنا جلسه‌ای تشکیل دادند و خواستار عزل هیات امنا شدند! 

وی در ادامه این‌گونه توضیح داد: پس از اطلاع از نشست اعضای شورا، علت را جویا شدیم که گفتند برخی از دوستان اساسنامه را زیر سوال برده‌اند و گفته‌اند این اساسنامه از پایه صحیح و قابل استناد نیست. هیات امنا نیز با وجود این‌که به صورت کاملا عام‌المنفعه و بدون دریافت هیچ‌گونه هزینه‌ای، وقت و انرژی‌شان را برای ساماندهی آرامستان برازجان صرف کرده بودند، دیگر حاضر به همکاری نیستند. 
ریاضی با اشاره به اقداماتی که هیات امنا در راستای ساماندهی وضعیت آرامستان ترتیب داده بودند، افزود: ساماندهی ورودی آرامستان، دیوارکشی جلوی آرامگاه برای منع ورود معتادان به آنجا، جلوگیری از هزینه‌های غیر قانونی که از مردم گرفته می‌شد و کاهش آسیب‌های اجتماعی و زد و خوردهایی که به دنبال گرفتن همین مبالغ اضافی رخ می‌داد از جمله مهم‌ترین اقدامات اساسی و مهم به منظور بهبود وضعیت آرامستان برازجان بود اما شورای شهر نه تنها تمایلی به این همکاری و همدلی نداشتند، با عزت و آبروی بزرگان شهر نیز بازی می‌کنند و ابایی از آن ندارند. حاج علی مقصودی، حسین متوسلی، کدیور و عباسی انسان‌های شریف و سالمی هستند که لایق بی‌حرمتی و دهن‌کجی اعضای شورای شهر نبوده و نیستند. 

جلسات فوری و خصوصی در برازجان کم نیست. زمان بسیاری از این جلسات و نشست‌ها را به یاد دارد و نیازی به اطناب و تفصیل در این خصوص نیست، وقتی فرماندار هم از این ماجرا اطلاع داشته و مانند اتفاقات دیگر در برازجان که طرفین دعوی با چوب و چماق به جان هم می‌افتادند و فرماندار محترم لبخند به لب اظهار بی‌اطلاعی می‌کرد یا در حال پیگیری بود، ماجرای هزینه‌های 500 هزار تومانی به بالا برای دفن میت نیز عجیب نیست، آن هم در برازجان... .

اگر مشکل تنها اساسنامه بوده، معقول و منطقی آن است که جلسه‌ای با هیات امنا برگزار و در خصوص ایرادهای اساسنامه رایزنی و بحث می‌شد تا نواقص رفع شود یا دست‌کم به بزرگان شهر بی‌حرمتی نشود. تاملی در عملکرد شورای شهر بیانگر این مطلب است که خروجی اساسی و ملموس شوراها، عزل و نصب شهردارهاست که برخی شوراها در همین هم ناتوان هستند. برازجان فعالان اجتماعی و معتمدان بااعتباری دارد که می‌توانند با شورای شهر نشستی داشته باشند و در خصوص وضعیت آرامستان و ساماندهی قبرکن‌ها و حذف هزینه‌های اضافی از دوش مردم تصمیم‌گیری کنند، بدون بازی با اعتبار بزرگان شهر و آنهایی که داوطلبانه و خیرخواهانه به میدان آمده‌اند. 
هزینه 500 هزار تومانی دفن میت برای خیلی‌ها مصیبت بزرگ‌تری از مرگ آن فرد است! حالا اینان یا باید برای به خاک سپردن عزیزشان قرض کنند یا این‌که احتمالا مرده‌شان بر دستشان بماند... . راستی چه خبر از خرید و فروش زمین‌های آرامستان؟!!! دست‌کم خاطر رفتگان را در قبر مشوش نکنید... . 

نام:
ایمیل:
* نظر: