bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۰۶۴۷
تاریخ انتشار: ۱۲ : ۱۷ - ۲۶ دی ۱۳۹۶
معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به مشکلات بسیار کشور؛
رویدادهای اخیر کشور شاید زنگ خطری بود که باید خیلی پیش‌تر به صدا در می‌آمد تا عده‌ای زودتر از همه می‌شنیدند و می‌پذیرفتند که در کشور چه اتفاقی در حال افتادن است.
بامداد جنوب: 
رویدادهای اخیر کشور شاید زنگ خطری بود که باید خیلی پیش‌تر به صدا در می‌آمد تا عده‌ای زودتر از همه می‌شنیدند و می‌پذیرفتند که در کشور چه اتفاقی در حال افتادن است. هر چند که سخنگوی دستگاه قضائی کشور روز یکشنبه در نشستی خبری تاکید می‌کند که ما پیش‌بینی این اعتراضات را می‌کردیم اما نه در این زمان و به این حجم، با این حال به‌نظر می‌رسد که در کشور ما هنوز هم واقع‌نگری جایگاه خود را پیدا نکرده است.
در این میان، می‌بینیم که در کشور به‌جای هم‌افزایی مسوولان برای رفع مشکلات، همه در حال طعنه زدن به هم و خالی کردن بار اتهاماتی هستند که تداوم آن ایران را با چالش‌های بسیار بیشتری مواجه خواهد کرد. دور شدن از واقع‌نگری و روی آوردن به سمت اتهامات بی‌اساس برای حضور بیشتر در پست و مقام و همچنین درگیر شدن در اقتصاد و درآمدهای آنچنانی عملا کشور را به یک بحران ادامه‌دار برده که نمی‌توان به‌سادگی از آن خارج شد.

با این حال در کشور معدود کسانی که می‌دانند مشکل چیست و باید از کجا شروع کرد، دست‌کم در حوزه زبانی و کلامی، معاون اول رئیس‌جمهور است که او هم این روزها در حلقه قدرتی که اطراف روحانی گرد آمده‌اند، تقریبا جایگاهی ندارد اما شیخ حسن دست‌کم می‌خواهد به‌خاطر دفاعی که از او در مناظرات انتخاباتی شد، هر چند به‌صورت تشریفاتی اسحاق جهانگیری را در جایگاه معاون اولی خود نگه دارد، جایگاهی که با حضور رئیس دفتری که غیر از خودش هیچ‌کس را قبول ندارد، رئیس سازمان برنامه‌ریزی که همه چیز را وارونه و مطابق میل خود تفسیر می‌کند و معاون اقتصادی که فکر می‌کند از آسمان نازل شده، عملا کاری از پیش نخواهد برد.

جهانگیری روز گذشته در سخنانی به حلاجی مسائل و مشکلات کشور پرداخت و خواستار همدلی، همکاری و هماهنگی برای برطرف کردن آنها شد. وی در جشنواره رازی با بیان این‌که کشور با مسائل و تنگناهای مختلفی روبه‌رو است ولی همه می‌دانیم که فرصت‌های بسیار خوبی هم در اختیار ماست که باید از آنها به‌خوبی استفاده کنیم به دلایلی که من نمی‌خواهم به آنها اشاره کنم امریکا و رئیس‌جمهور این کشور که در داخل امریکا درباره او می‌گویند به‌خاطر نداشتن تعادل باید به مراکز درمانی مراجعه کند، سعی کرده است به ایران فشار وارد کند. امریکا با همکاری برخی کشورهای عربی و صهیونیست‌ها تلاش می‌کند به ایران فشار وارد کند اما تمام این فشارها و برنامه‌ها شکست خورده است. برای مثال نارضایتی‌های داخل ایران را به شورای امنیت برد در حالی که سایر تجمعات که با جمعیت بیش از ده برابری نسبت به تجمعات ایران در سایر کشورها رخ می‌دهد در مجامع بین‌المللی مطرح نمی‌شود اما امریکا این اقدام را انجام داد و جلسه شورای امنیت به جلسه‌ای علیه این کشور تبدیل شد.

جهانگیری با بیان این‌که در برجام امریکا تلاش می‌کند فضای ایران را نااطمینان برای کار جلوه دهد، تصریح کرد: امریکا می‌داند مساله اصلی ما معیشت، درآمد و رفاه مردم است و می‌داند که راهکار مساله بیکاری، ایجاد آرامش، ثبات و امنیت در کشور است و این‌که سرمایه‌گذاری و تولید انجام شود. سرمایه‌گذار بیش از آن‌که به مسائل مادی نیاز داشته باشد، به فضای آرام برای سرمایه‌گذاری نیاز دارد. ما باید سالی ۶۵ میلیارد دلار منابع خارجی جذب کنیم و هزاران میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کنیم اما رئیس‌جمهور امریکا می‌خواهد زهر خود را بریزد و بگوید این کشور برای سرمایه‌گذاری مناسب نیست اما راهکاری که من سراغ دارم نمایش وحدت انسجام و راه‌اندازی گفت‌وگوی ملی است، زیرا هیچکس یا جریانی قادر نیست دیگری را حذف کند. فردی که حذف می‌شود، نفر دیگری از همان جریان جایش می‌آید.

به گفته جهانگیری، در این شرایط عقل حکم می‌کند همه دست به دست هم دهیم و وحدت و انسجام بزرگی در کشور را به نمایش بگذاریم وقت برای پرداختن به مشکلات و نقد تند به یکدیگر وجود دارد. ایران با این همه فرصت‌های استثنایی از جمله نیروی انسانی خود می‌توان مشکلات خود را حل کن البته مدیران نیز باید باانگیزه باشند و جدا روی کار بیایند. آقای هاشمی، وزیر بهداشت در دولت یازدهم با فعالیت‌های خود دیگران را به وجد می‌آورد. او باید به هاشمی دولت یازدهم بازگردد. مدیران سطح ملی باید فعالیت تمام وقت داشته باشند و پای کار بایستند. کسی هم که احساس می‌کند مدیر این شرایط نیست باید جای خود را به کسی واگذار کند که انگیزه و امید دارد.
معاون اول رئیس‌جمهور با بیان این‌که همه برنامه‌های توسعه باید مبتنی بر تولید علم و فناوری باشد، گفت: اداره کشور با منابع طبیعی به آخر خط رسیده است. اداره کشور با فروش منابع طبیعی غیرواقعی، دشوار و در سال‌های آینده غیرممکن است ما باید به جای منابع طبیعی به مغز دانشمندان و نیروهای انسانی خود متکی باشیم. توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان جزء اولویت‌های دولت است. این شرکت‌ها باید مرکز ایجاد شغل برای جوانان باشد. البته زیرساخت اصلی این راهبرد، پژوهش است. بنابراین باید پژوهش را در کشور با رویکرد حل مسائل بومی نهادینه کنیم. البته پژوهش‌هایی که برای افزایش جایگاه علمی ایران در جهان انجام می‌شود هم باید انجام شود ولی در پژوهش‌ها باید به حل مسائل بومی توجه جدی‌تری داشته باشیم. حوزه پزشکی به‌دلیل ظرفیت بالایی که دارد، حتما می‌تواند در موضوع پژوهش نقش محوری داشته باشد. جشنواره رازی توانسته است، به یک مرجعیت علمی ممتازی دست یابد و از این بابت باید از مسوولان برگزارکننده این جشنواره تشکر کرد.

جهانگیری همچنین با بیان این‌که پزشکی ایران توانسته است به نقطه‌ای برسد که هر ایرانی به آن مباهات کند، خاطرنشان کرد: زمانی در مجلس دغدغه ما ایجاد ردیف بودجه برای اعزام بیماران کلیوی به خارج از کشور بود اما امروز توانمندی پزشکی ایران به نقطه‌ای رسیده است که بیماران کشورهای منطقه برای درمان به ایران می‌آیند.

نام:
ایمیل:
* نظر: