bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۰۶۵۳
تاریخ انتشار: ۵۲ : ۱۸ - ۲۶ دی ۱۳۹۶
صادرات گندم در حالی 1351 درصد نسبت به پارسال بیشتر شده که واردات آن با ادامه ممنوعیت، تقریبا متوقف شده و نشانگر خودکفا شدن این محصول استراتژیک در ایران و مثبت شدن تراز تجاری آن مانند ماه‌های گذشته است.
گندم خودکفا ماندبر اساس آخرین آمار منتشر شده از وزارت جهاد کشاورزی، طی ۹ ماهه نخست امسال بیش از ۲۷۶ هزار و ۴۱۰ تن انواع گندم ایرانی به ارزش بالغ بر ۷۰ میلیون و ۷۸۰ هزار دلار به کشورهای مختلف صادر شده است که از نظر وزنی نسبت به همین بازه زمانی در سال گذشته بیش از 1351 درصد و از نظر ارزشی حدود 759 درصد افزایش داشته است.

حال آن‌که واردات این محصول تقریبا متوقف شده و به‌صورت لاک پشتی در حال افزایش است، چراکه بر اساس همین آمار، طی ۹ ماهه نخست امسال واردات این محصول استراتژیک به بیش از ۶۰ هزار و ۷۲۰ تن به ارزش ۱۷ میلیون و ۸۳ هزار دلار رسید که نسبت به واردات بیش از یک میلیون و ۳۶۹ هزار تنی ۹ ماهه پارسال 57/95 درصد از نظر وزنی و 91/94 درصد از نظر ارزشی کاهش داشته است و در واقع می‌توان گفت که تراز بازرگانی گندم مثبت 95/52 میلیون دلار شده است.
پیش از این نیز مسوولان وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرده بودند که واردات گندم به‌دلیل رسیدن ایران به خودکفایی در تولید آن، ممنوع است و تا اطلاع ثانوی هیچ نیازی به واردات نداریم.

برچسب ها: کشاورزی ، گندم
نام:
ایمیل:
* نظر: