bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۰۶۵۷
تاریخ انتشار: ۰۴ : ۱۶ - ۲۷ دی ۱۳۹۶
صدای پای متحدین پشت درهای ابوظهور؛
ارتش سوریه چند هفته پیش بود که عملیاتی برق‌آسا را در شمال حماه آغاز کرد، حملاتی که در مرحله نخست گمان می‌رفت هدف نهاییش حمله به سه غده سرطانی معروف مورک-کفرزیتا-خان‌شیخون باشد ولی...
ارتش سوریه چند هفته پیش بود که عملیاتی برق‌آسا را در شمال حماه آغاز کرد، حملاتی که در مرحله نخست گمان می‌رفت هدف نهاییش حمله به سه غده سرطانی معروف مورک-کفرزیتا-خان‌شیخون باشد ولی در میانه عملیات به ناگاه محور عملیات تغییر یافته و نیروها به سمت فرودگاه ابوظهور حمله‌ور شدند، فرودگاهی راهبردی در جنوب حلب و شرق ادلب که اگر مورد استفاده قرار گیرد، می‌تواند تحرکات مسلحین در این دو استان را رصد و در صورت نیاز در نطفه خفه کند.

ادلب تروریست‌پرورترین استان‌ سوریه که تقریبا مدتی است تمامی نیروهای مخالف حکومت سوریه به اجبار در آن مستقر شده‌اند. بی‌شک این استان از اهمیت کمتری نسبت به حلب برخوردار است ولی به‌خاطر هم‌مرزی با ترکیه به‌شدت مورد استفاده این کشور قرار می‌گیرد، کشوری که دشمن اصلی و درجه‌1 حکومت مشروع سوریه به حساب می‌آید. این استان در اوایل بحران سوریه کاملا تحت کنترل ارتش سوریه بود اما دو سال پیش بود که تروریست‌ها با حمله‌ای از پیش تعیین شده مرکز این استان و همچنین  شهرهای مهم اطرافش را تصرف کردند، شهرهایی نظیر جسرالشغور و اریحا که عمق راهبردی ارتش در این استان به‌حساب می‌آمد. ادلب به واسطه این‌که مدت‌ها با ترکیه مراودات اقتصادی داشته نیز بیشتر تحت تاثیر تفکرات ترکی-سلفی بوده و سنخیتی با حکومت مرکزی در مردم آن احساس نمی‌شود. با عقب‌نشینی دومینووار مسلحین از استان‌های دیگر و کوچ اجباری آنها به این استان تقریبا این منطقه تبدیل به کانون تجمع آنها شده است که این مساله هم خوب است و هم بد! خوب از آن جهت که همگی آنها یکجا جمع شده و تمرکز ارتش را سبب می‌شود و باعث آزادسازی تعداد بیشتری از نیروهای متحدین ولی نکته منفی آن این است که تجمع بیش از حد آنها باعث می‌شود مقابله با آنها دشوار ‌شود، زیرا همگی در یک نقطه خاص تجمع کرده‌اند. ارتباط مستقیمشان با ترکیه نیز که در بالا گفته شد بیش از پیش مقابل با تروریست‌ها را در عمف ادلب سخت کرده است.

حالا با شروع عملیات آزادسازی ابوظهور، حیات خلوت ترکیه و مزدوران چند ملیتی موجود در ادلب نیز به خطر می‌افتد، زیرا فاصله این پایگاه تا مرزهای استان ادلب تنها پنج کیلومتر بوده و اگر آزاد شود سه راه حیاتی ادل-حلب-حماه عملا امن خواهد شد و جای هیچگونه تحرکی برای مزدوران ترکیه نمی‌توان متصور شد. از همین رو ارتش سوریه به‌تازگی پس از آرامش در جبهه‌های دیگر به پیشروی‌های خود در مناطق تحت اشغال تروریست‌ها در ادلب و حلب ادامه داده و مناطق زیادی از تحت اشغال آنها آزاد کرده است. تروریست‌ها در محور حماه-ادلب دست به تحرکاتی زدند و بر دو شهرک در نزدیکی شهرک عطشان مسلط شدند اما ظرف مدت کوتاهی ارتش سوریه موفق به بازپس‌گیری این مناطق در استان ادلب شد. در عین حال در جبهه ابوالظهور ارتش سوریه به فرودگاه نظامی ابوظهور چشم دوخته است تا آنرا از اشغال تروریست‌های وابسته به جبهه‌النصره و احرارالشام آزاد کند. نیروهای عمل‌کننده در محور جنوبی، نیروهایی موسوم به تایگر فورس یا همان ببر هستند که فرماندهی آنها را بهترین و قوی‌ترین نظامی عملیاتی سوری یعنی سرتیپ سهیل حسن به عهده دارد، شخصی که حتی یک شکست نیز در پرونده نظامی‌اش در این چند سال دیده نمی‌شوند و ورودش به یک عملیات برابر بوده است با نتیجه بخش بودن آن عملیات. در وصف تحرکات این فرمانده بالیاقت سوری این نکته را متذکر می‌شوم که در استان حمص و حلب هر بار که این فرمانده ارتش سوریه وارد عمل شده پیروزی‌های گسترده‌ای نصیب ارتش و نیروهای دفاع وطنی سوریه شده که نمونه این پیروزی‌ها را می‌توان در عملیات آزاد‌سازی فرودگاه کویرس در اطراف شهر حلب و عملیات پاکسازی منطقه گازی شاعر در گذشته اشاره کرد.

به هر روی تا زمانی که این خبر را در صفحه بین‌الملل روزنامه بامداد جنوب می‌نویسم ارتش سوریه تنها  تسلط آتشباری بر فرودگاه نظامی ابوظهور دارد ولی تاکنون موفق به ورود به داخل فرودگاه نشده‌اند اما در پای دیوارهای فرودگاه ابوالظهور قرار دارند و آتش گسترده‌ای بر استحکامات جبهه‌النصره ریخته می‌شود و مناطق زیادی در اطراف این فرودگاه به کنترل ارتش سوریه درآمده است. ارتش سوریه مناطق زیادی را در جنوب فرودگاه ابوالظهور به سیطره خود درآورده است و تروریست‌ها در مقابل حملات برق‌آسا ارتش سوریه توان مقاومت ندارند. 
به اعتقاد مدیر یکی از کانال‌های تلگرامی به‌نام «اخبار سوریه» که تخصص خوبی در رصد اوضاع سوریه نیز داراست  (‌@syriankhabar‌) تصرف فرودگاه مذکور دست ارتش را در رصد بهتر تحرکات و شاید عملیات آینده در سهل‌الغاب یا حتی مناطق آن تا نزدیکی‌های جسرالشغور و جبل‌الزاویه باز می‌کند و این یعنی آغازی بر پایان تسلط تمام و کمال ارتش چند ملیتی تحت فرمان ترکیه در شمال! البته نباید فراموش کرد فشار بیش از حد و یا حتی حمله نهایی به سمت ادلب یک گزینه خطرناک برای دو شهر شیعه‌نشین تحت محاصره تروریست‌ها محسوب می‌شود، شهرک‌های شیعه‌نشین کفریا و الفوعه از همان روز سقوط ادلب به‌صورت کامل از سوی تروریست‌ها محاصره شد و متحدین باید مراقب حملات ناگهانی مزدورات ترکیه به این دو شهرک مظلوم باشند. البته باید توجه داشت که در جبهه ابوظهور هم تروریست‌ها به همین راحتی عقب نخواهند کشید، زیرا به سختی آن را متصرف شدند. بنده به‌عنوان شخصی که چندین سال است در فضای مجازی تحرکات سوریه را دنبال می‌کنم روزی که این فرودگاه اشغال شد را از یاد نمی‌برم، تروریست‌ها بعد از دو سال تلاش نتوانستند آن را تصرف کنند تا این‌که بالاخره در یک روز که طوفان شن این منطقه را فرا گرفته بود کار خود را به سرانجام رساندند و علت اصلی آن هم این بود که جنگنده‌ها و بالگردهای ارتش سوریه دید لازم را نداشتند و نتوانستند عملیاتی انجام دهند.

این نوشته شاید اولین‌بار در یکی از رسانه‌های کشور منتشر شود و آن هم اینست که این فرودگاه تنها برای نظام سوریه اهمیت ندارد بلکه برای ایران و روسیه نیز اهمیت دارد به‌ویژه اهمیت فرودگاه برای ایران به‌خاطر نزدیک بودن آن به کفریا و الفوعه دو شهرک شیعه‌نشین است از همین‌رو برای ایران اهمیت دارد که به این دو شهرک برسد. این نوشته یعنی این‌که شاید ایران بخواهد کنترل پروازهای این فرودگاه را به دست بگیرد.

به هر روی با جمع‌بندی مطالب فوق می‌توان گفت که فصل سیاه تروریسم در شمال سوریه با عزم راسخ  متحدین در حال رقم خوردن است. متحدین طی روزهای گذشته مساحت جغرافیایی زیادی را از لوث تروریست‌ها آزاد کرده‌اند که در این منطقه می‌توان از آن به‌مثابه دستاوردی بزرگ یاد کرد. شکی نیست که تروریست دچار فروپاشی شده‌اند و این به‌علت تاکتیک و برنامه‌ریزی حرفه‌ای و اجرای نرم و روان عملیات نظامی است که بر اصل غافلگیری و هدف قرار نقاط قوت اساسی تروریست‌ها شامل خودروها و ادوات سنگین و موشک‌اندازهای تاوا امریکایی و قدرت برخورد سریع با ادوات بمبگذاری شده‌ای است که تروریست‌ها ارسال می‌کنند. تروریست‌ها با ارسال تعداد زیادی خودرو و دیگر ادوات بمبگذاری شده به‌دنبال بازداشتن سوریه از هدف اساسی آن یعنی ریشه‌کنی تروریسم هستند اما این تلاش‌ها راه به جایی نمی‌برد. بر اساس گزارش کانال تلگرامی اخبار سوریه (@syriankhabr)، نیروهای ارتش سوریه طی عملیاتی منحصر به‌فرد ضربات مهلکی به تروریست‌ها وارد کرده‌اند. 

ارتش سوریه استحکامات تروریست‌ها را در هم شکسته است و علاوه بر تسلط بر روستاها و مناطق زیادی در اطراف فرودگاه ابوظهور بر جاده‌های مواصلاتی مهمی مانند تل ضمان- ابوالضهور و جاده معره النعمان-ابو الظهور مسلط شده‌اند. تروریست‌ها برخی سرکرده‌های خود از جمله موسی الحمدانی و ابو القعقاع صالح را از دست داده‌اند و مین‌گذاری‌های انجام شده از سوی تروریست‌ها نیز کمکی به آنها نکرده است. به هر حال نبرد در اطراف فرودگاه ابوالظهور در حومه ادلب نشان می‌دهد که گروه‌های تروریستی در آستانه حذف نهایی از عرصه سوریه هستند. ارتش سوریه با قطع کردن مسیرهای امدادرسانی برای تروریست‌ها به‌دنبال بریدن نفس آنهاست. ارتش سوریه با حمله از سه محور به‌دنبال تشتت و مشغول کردن تروریست‌ها در محورهای مختلف است تا نتوانند به پشتیبانی جبهه‌ها بپردازند. محورهای عملیات ارتش سوریه بر اساس گزارش رسانه‌ها، شامل محور ابودالی-سنجار به سوی فرودگاه ابوالظهور، محور خناصر-الحجاره-رسم السیاله به سوی فرودگاه ابوالظهور و محور الحاضر از حومه جنوبی حلب به‌سوی فرودگاه ابوالظهور است. دمشق با بازپس‌گیری ادلب علاوه بر این‌که حاکمیت خود را در شمال سوریه تثبیت می‌کند مهم‌ترین دژ تروریست‌ها در شمال سوریه و در نزدیکی مرز با ترکیه از اشغال آنها خارج می‌کند.

برخی منابع می‌گویند عملیات مذکور از قبل میان متحدین اصلی سوریه یعنی ایران روسیه و ترکیه هماهنگ شده بود ولی نباید فراموش کرد که حتی این نشست‌های نمادین هم با حسن نیت انجام نمی‌شود به‌ویژه که یک طرف آن ترک‌ها باشند، ترک‌هایی که در سال‌های قبل خلف وعده‌های بسیاری کردند. برای مثال خلف وعده آنها در زمان حمله به ‌خان‌طومان شهدای بسیاری از کشور عزیزمان ایران گرفت و باعث شد این مساله در دستور کار قرار بگیرد که نباید به آنکارا و سردمدار بدقولش یعنی رجب طیب اردوغان دل سپرد! حالا که عملیات عظیم اخیر آغاز شده نیز پالس‌های بسیاری از طرف ترکیه به ایران فرستاده می‌شود تا شاید تهران را در پیگری عملیات مذکور مردد کند ولی نباید فراموش کرد که اگر ما می‌خواهیم در نشست آتی دست بالا را داشته باشیم باید حتما در میدان نبرد هم کار را برای پذیرفتن شکست ترک‌ها یکسره کنیم!


نام:
ایمیل:
* نظر: