bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۰۶۷۱
تاریخ انتشار: ۳۸ : ۲۰ - ۲۷ دی ۱۳۹۶
پایان سیزدهمین کنفرانس مجالس کشورهای اسلامی؛
سیزدهمین کنفرانس مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی که در محل هتل اسپیناس پالاس برگزار شد، به‌کار خود با صدور بیانیه‌ای 13 بندی پایان داد که حمایت و پشتیبانی از مردم فلسطین و لغو عضویت کنست رژیم صهیونیستی از اتحادیه بین‌المجالس و...
قدس پایتخت دائمی فلسطین خواهد بودسیزدهمین کنفرانس مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی که در محل هتل اسپیناس پالاس برگزار شد، به‌کار خود با صدور بیانیه‌ای 13 بندی پایان داد که حمایت و پشتیبانی از مردم فلسطین و لغو عضویت کنست رژیم صهیونیستی از اتحادیه بین‌المجالس و همچنین محکومیت نسل‌کشی در میانمار از نکات مهم این بیانیه به‌شمار می‌آید. متن بیانیه پایانی سیزدهمین کنفرانس مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی به شرح زیر است:
«ما به‌عنوان روسا و اعضای هیات‌های پارلمانی اعضای سازمان همکاری اسلامی حاضر در سیزدهمین کنفرانس اتحادیه پارلمانی کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در تهران، جمهوری اسلامی ایران، در تاریخ ۱۶-۱۷ ژانویه ۲۰۱۸ بنا به دعوت مجلس شورای اسلامی جمهوری اسلامی ایران با هدف گفت‌وگو و بحث پیرامون تحولات و چالش‌های جهان اسلام که در دستور کار این کنفرانس لحاظ شده است.

با تکیه بر تعهد خود به تحقق و نیل به اهداف و اصول اتحادیه پارلمان‌های کشورهای اسلامی که بنا به اعتقاد و باورمان به‌عنوان بخش اساسی فرایند دستیابی به صلح، دموکراسی و ثبات جهان اسلام به‌عنوان پیش درآمدی بر مشارکت لازم امت اسلامی در ساخت جهانی توسعه یافته، امن و باثبات با هدف تضمین رفاه و خشنودی تمامی انسان‌ها؛ با ابراز تبریکات صادقانه به مجلس شورای اسلامی جمهوری اسلامی ایران و مردم این کشور در برگزاری موفقیت‌آمیز سیزدهمین کنفرانس اتحادیه پارلمانی کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی، به‌ویژه به جناب آقای علی لاریجانی، رئیس محترم مجلس شورای اسلامی، برای ریاست بر این کنفرانس؛ موارد زیر را اعلان می‌کنیم:

۱) تروریسم را به‌عنوان یک باور، تفکر و رویه محکوم می‌نماییم؛ و از دولت‌های خود با هدف محو تمامی اشکال و مظاهر تروریسم از طریق کسب تخصص و تجربه لازم، خواستار توسعه همکاری‌های فی‌مابین هستیم.

۲) از دستاوردهای بزرگ اخیر در شکست داعش در عراق و سوریه استقبال نمودہ و از تمامی کشورهای اسلامی به‌خصوص جمهوری اسلامی ایران که با هماهنگی و همکاری با دولت‌های  عراق و سوریه نقش ارزنده و فعالی در این راستا ایفا نموده است، قدردانی می‌نماییم.
۳) تعمیق گفت‌وگوها میان ادیان و مذاهب اسلامی، مبارزه با تعصب و افراطی‌گری، نشر فهم راستین از دین و رد تکفیر و گرایش به خشونت را خواستاریم.

٤) اظهارات نژادپرستانه گاه به گاه رئیس‌جمهور امریکا، علیه ملت‌های رنگین پوست و مرتبط ساختن اسلام به تروریسم جهانی را قویا محکوم می‌کنیم و نگرانی خود را نسبت به این‌گونه حالت‌های روانی که موجب اختلافات و سوء‌تفاهم میان ملت‌ها، ادیان و تمدن‌ها می‌شود، ابراز می‌داریم.

٥) تصمیم یکجانبه رئیس‌جمهور ایالات متحده امریکا در شناسایی قدس به‌عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی (اسرائیل) را قویا محکوم می‌نماییم و این اقدام را به‌عنوان تهدیدی برای صلح و امنیت بین‌المللی و تجاوزی تمام عیار به حقوق حقة مردم  فلسطین و همچنین اقدامی باطل و پوچ که احساسات مسلمانان، مسیحیان و تمامی انسان‌های آزاده در سرتاسر جهان را برانگیخت، بر می‌شماریم.

۶) حمایت و پشتیبانی خود را نسبت به رفع چالش‌های مداوم مردم فلسطین اعلام می‌نماییم و مادامی که حقوق مردم فلسطین، و به‌ویژه حق بازگشت و تاسیس دولت مستقل فلسطین به پایتختی قدس شریف، محقق نگردد، مقاومت را در تمامی اشکال حق مشروع فلسطینیان می‌دانیم. 

٧) از اتحادیه بین‌المجالس خواستاریم که عضویت کنست اسرائیل در این اتحادیه را به‌عنوان تنبیهی برای تجاوزگری این موجودیت صهیونیستی به حقوق بین‌الملل ملغی سازد.

۸) تا زمانی که دولت ایالات متحده از تصمیم اشتباه خود مبنی بر انتقال سفارت امریکا به قدس عقب‌نشینی نکند، از اعضایی که به‌صورت سیاسی و اقتصادی با رژیم صهیونیستی در ارتباط هستند، درخواست داریم روابط خود را به حالت تعلیق در آورند.

۹) تمامی قوانین و اقدامات یکجانبه و فراسرزمینی ایالات متحده امریکا و همچنین احکام قضائی این کشور علیه دیگر دولت‌ها به‌خصوص اعضای اتحادیه پارلمانی کشورهای اسلامی که مغایر با حقوق بین‌المللی، منشور ملل متحد و ناقض حاکمیت و استقلال دولت‌ها بوده را به رسمیت نشناخته و رد می‌نماییم.

۱۰) نگرانی گسترده خود را نسبت به وخامت شرایط انسانی در یمن اعلام می‌داریم و بر ضرورت تمرکز بر راه حل سیاسی و تسهیل و تسریع در ارسال کمک‌های انسان دوستانه به سراسر یمن تاکید می‌کنیم.

١١) تمامی نقض فاحش حقوق انسانی در ایالت راخین میانمار از جمله مرگ بسیاری از انسان‌های بی‌گناه و به‌ویژه، اقدام شنیع پاکسازی نژادی را قویا محکوم می‌نماییم و از دولت میانمار خواستاریم تا این‌گونه نقض حقوق انسانی را بلافاصله پایان بخشیده و احترام کامل به حقوق انسانی و آزادی‌های بنیادین تمامی افراد را بدون هرگونه تبعیض نژادی و دینی تضمین نماید.

۱۲) از دولت‌های عضو در اتحادیه پارلمانی کشورهای اسلامی خواستاریم تا نظام اقتصادی جدیدی مبتنی بر همبستگی اسلامی ایجاد نمایند و از ایجاد بستری برای ارتقای روابط اقتصادی، بازرگانی، مالی و بانکی بدون هرگونه تمایز میان مردم به‌خصوص اعضای اتحادیه پارلمانی کشورهای اسلامی با هدف دست‌یابی به توسعه و تعمیق همکاری‌های  منطقه‌ای و زیر منطقه‌ای، در حالی که شرایط برابر برای دستیابی به رشد اقتصادی مدنظر، افزایش تولید داخلی و حجم صادرات بین کشوری فراهم شده و متعاقبا کمک به ایجاد فرصت‌های شغلی مولد در اقتصادهای ملی و تسریع سرعت پیشرفت اقتصادی با هدف فقرزدایی و تحقق دیگر اهداف مطروح در سند اهداف توسعه هزاره، حمایت نمایند.

١٣) بر نیاز به مقاومت و پایداری در برابر انواع کمپین‌های رسانه‌ای علیه اسلام و مسلمانان تاکید نموده و نگرانی جدی خود را نسبت به مظاهر تعصب، تبعیض و خشونت علیه اسلام و مسلمانان در دیگر اقصی نقاط جهان و همچنین تصویرسازی منفی از اسلام و مسلمانان از طریق تلاش رسانه‌های بین‌المللی در پیوند آن دو به خشونت و تروریسم ابراز می‌نماییم.

نام:
ایمیل:
* نظر: