bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۰۷۰۳
تاریخ انتشار: ۱۹ : ۱۸ - ۳۰ دی ۱۳۹۶
پاسداشت شهدای سانچی در آخرهفته‎های فرهنگی بوشهر؛
«سانچی» هر بار که نامش می‌آید ناخودگاه دیدگانمان خیس می‎شود، سانحه‎ای که همچون زخم سربازی است که تا التیام یابد، زمان نیاز است. همان‌طور که این کشتی در آتش سوخت ما نیز در غمش سوختیم و در خود غرق شدیم..
سنج و دمام با خلیج فارس هم‌آواز شدبامداد جنوب- الهام بهروزی:
«سانچی» هر بار که نامش می‌آید ناخودگاه دیدگانمان خیس می‎شود، سانحه‎ای که همچون زخم سربازی است که تا التیام یابد، زمان نیاز است. همان‌طور که این کشتی در آتش سوخت ما نیز در غمش سوختیم و در خود غرق شدیم؛ روز غم‌انگیزی بود و قلمم عاجز از شرح این سوگ تلخ و جانگداز. بوشهر نیز مانند سایر نقاط دیگر عزادار شد. اهالی آن به‌رسم کهن به پایاب رفتند و بر لب ساحل با اجرای عزاداری سنتی و اصیل، نوای محزون سنج و دمام را به صدا درآوردند و زن و مرد نفیرکنان به سوگواری پرداختند تا شاید دریا جنازه‌های فرزندان وطن را به ساحل بازآرد... . بندرنشینان در این ایام همپای مادران و همسران داغدیده «سانچی» به هر طریقی کوشیدند که یاد و خاطر این 32 پرنده کوچ کرده را زنده نگه دارند و همدردی خود را نشان دهند. 

از این‌رو، سازمان فرهنگی، اجتماعی، ورزشی شهرداری بندر بوشهر با همکاری اداره بنادر و دریانوردی استان بوشهر تصمیم گرفت که آخر هفته‌های فرهنگی خود را که پایان هر هفته با اجرای برنامه‌های شاد و متنوع پذیرای شهروندان بوشهری است، در هفته گذشته به پاسداشت یاد و نام شهدای «سانچی» اختصاص دهد. شامگاه پنجشنبه میدان تشریفات بوشهر جامه سیاه بر تن کرده بود و میزبان خانواده شهید سیدابوذر نظامی بود و مردمی که داغدار این حادثه بودند. این ویژه‌برنامه با حضور محمدمهدی بنچاری مدیرکل اداره بنادر و دریانوردی استان بوشهر، برخی از فرماندهان نیروی دریایی، فاطمه صفری‌زاده سرپرست سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری بندر بوشهر، برخی از اعضای شورای اسلامی شهر بوشهر و... برگزار شد. اجرای این برنامه برعهده سعید نوذری مجری توانمند مرکز صدا و سیمای بوشهر بود. پس از بخش نوای جانبخش قرآن و طنین‌اندازی سرود جمهوری اسلامی ایران، این صدای حزن‌‌انگیز سنج و دمام بود که فضا را در برگرفت و نگاه مردم را به خلیج فارس دوخت که در جریان هشت سال دفاع مقدس، سال‌ها نجیبانه زیر بمباران بعثی‌ها آتش گرفت و داغ دید.

پس از اجرای این آیین، چهار قطعه حماسی با اجرای گروه رزم‌نواز نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران نواخته شد که حال و هوای خاصی بر برنامه حاکم کرد. در بخش بعدی برنامه امیردریادار دوم بابک امینی، جانشین فرماندهی منطقه دو نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران به سخنرانی پرداخت. وی در حین سخنانش کار بر دریا را سخت و طاقت‌فرسا معرفی کرد و در خصوص شهدای سانچی گفت: این عزیزان تا آخرین نفس برای اقتصاد کشور ماندند و تلاش کردند. در احادیث آمده است: «یک روز نگهبانی روی دریا برتر از هفتاد سال عبادت است». پس از آن یکی از کارکنان شرکت نفت به روی سن آمد و دلنوشته‌ای را به یاد همکاران شهیدش خواند.
در ادامه به دعوت مجری برنامه، حیدر احمدی، ماندنی بجلی، شهسوار گنجی به روی سن آمدند و به‌همراه نی‌نوازی حمید هاشمی به شروه‌خوانی پرداختند و با آوای دلسوز و جانگداز خود سنگینی فقدان شهدای سانچی را تازه و دیدگان حاضران را خیس از اشک کردند. نقطه اوج این ماتم‌، زمانی بود که شروه‌خوانی به آزادسازی 32 کبوتر گره خورد؛ 32 کبوتری که هر کدام نماد روح یکی از این شهدا بود، آنها آنقدر پرواز کردند و اوج گرفتند که در سیاهی شب محو شدند... . در حاشیه این برنامه همچنین مردم به‌منظور زنده‌نگهداشتن یاد و خاطر شهدای سانچی شمع روشن کرده بودند؛ شمع‌های درخشان در کنار خلیج زیبای فارس حال و هوایی روحانی بر فضا حاکم کرده بود. انگار همه چیز دست به دست هم داده بود تا غم نبودشان پررنگ‌تر خود را به رخ بکشد و انتظار را به ابدیت گره بزند. 

در حاشیه این مراسم، سرپرست سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری بندر بوشهر در خصوص این برنامه به بامداد جنوب گفت: حادثه سانجی، حادثه‌ای تلخ و ناگوار بود. کارکنان این کشتی در حین انجام ماموریت در اثر این تصادم به شهادت رسیدند و ایران را عزادار خود کردند، از این‌رو، ما بر خود واجب دیدم که به‌مناسبت پاسداشت یاد و خاطر این شهدا آخرهفته‌های فرهنگی این هفته را به مراسم بزرگداشت شهدای سانچی اختصاص دهیم و با اجرای برنامه‌های مرتبط همدردی خود را با خانواده‌های داغدار آنها اعلام کنیم. 

فاطمه صفری‌زاده در ادامه با اشاره به این‌که سیدابوذر نظامی از استان بوشهر یکی از این کارکنان بود که در این حادثه به شهادت رسید و ما با دعوت از خانواده وی در این برنامه سعی کردیم، اندکی از درد و آلام خانواده‌اش را تسکین دهیم و با آنها همدردی کنیم، افزود: در این برنامه با اجرای سنج و دمام‌ بر کنار آب به یکی از آیین‌های کهن بوشهر اشاره کردیم که در گذشته هر زمان کشتی، لنج و قایق در دریا غرق می‌شد، مردم به لب ساحل می‌آمدند و به عزاداری می‌پرداختند و سنج و دمام می‌زدند تا دریا، ملوان‌ها و غرق‌شدگان را به ساحل بازگرداند. متاسفانه در حادثه سانچی پیکر مطهر 29 ملوان ناپدید شد و امیدها برای یافتن آنها نیز از بین رفت. از این‌رو، ما این آیین را در آخرهفته‌های فرهنگی سازمان اجرا کردیم. همچنین در این آیین‌ شمع‌زنی، گل‌افشانی، شروه‌خوانی و... اجرا شد که هر کدام از این آیین‌ها نیز در هنگام ماتم و عزاداری در این بندر کهن اجرا می‌شود. 

وی با تاکید بر این‌که سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری بندر بوشهر به‌منظور حفظ، احیا و ترویج هنرهای اصیل و بومی بوشهر در آخر هفته‌های فرهنگی بوشهر تلاش کرده تا از ظرفیت هنرمندان این خطه به نحو احسن بهره ببرد، یادآور شد: این برنامه معمولا در میدان تشریفات شهر بوشهر به‌منظور اشاعه شادی و نشاط عمومی برگزار شده است که امیدوارم توانسته رضایت خاطر شهروندان بوشهری را جلب کرده باشد. 
صفری‌زاده در پایان از همکاری و همراهی اداره‌ بنادر و دریانوردی استان بوشهر و شورای شهر اسلامی شهر بوشهر در برگزاری این مراسم تشکر کرد.
یادآوری می‌شود، آخرهفته‌های فرهنگی بوشهر در آخرین هفته دی‌‌‌‌‌‌‌ماه 96 با گل‌افشانی خلیج فارس به یاد شهدای سانچی برگزار شد. 

نام:
ایمیل:
* نظر: