bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۰۷۱۰
تاریخ انتشار: ۰۹ : ۱۷ - ۰۱ بهمن ۱۳۹۶
با حملات برق‌آسای ارتش سوریه و نیروها متحدین؛
عصر روز گذشته بالاخره منابع میدانی تائید کردند واحدهای نخبه نیروهای ارتش سوریه که به «تایگر فورس» شهرت یافته‌اند، موفق شده‌اند با در هم شکستن صفوف تروریست‌ها خود را به داخل فرودگاه ابوضهور رسانده و عملا به سه سال اشغالگری آن پایان دهند.
فرودگاه ابوضهور پس از 3 سال آزاد شدبامداد جنوب- سیدعلی موسوی:
عصر روز گذشته بالاخره منابع میدانی تائید کردند واحدهای نخبه نیروهای ارتش سوریه که به «تایگر فورس» شهرت یافته‌اند، موفق شده‌اند با در هم شکستن صفوف تروریست‌ها خود را به داخل فرودگاه ابوضهور رسانده و عملا به سه سال اشغالگری آن پایان دهند. در همین حال خبر می‌رسد بخشی دیگر از نیروهای متحدین نیز با گشودن جبهه‌های متعدد هم در اطراف فرودگاه و هم در جنوب حلب، مسلحین حاضر در منطقه را درمانده کرده و اجازه تجمع آنها را در یک نقطه خاص نمی‌دهند. هم‌زمان با این حملات بخشی از نیروهای داعش که با هماهنگی سازمان اطلاعات سوریه در شرق حماه حضور دارند با نیروهای باقیمانده مسلحین در منطقه درگیر شده و آنها را مجبور به بیعت با خود کرده‌اند. این نیروهای داعش که تعداد آنها نزدیک به 500 نفر تخمین زده می‌شوند به عمد در آن منطقه اجازه حیات یافته‌اند تا برای چنین مواقعی فشار بر دشمنان ارتش را افزایش دهند.

ارتش سوریه تابستان سه سال پیش بود که پس از مدت‌ها مقاومت بالاخره مجبور به تخلیه فرودگاه ابوضهور شد و عملا تمامی جنوب حلب، شرق ادلب و شمال شرق حماه را بدون جنگنده گذاشت، مساله‌ای که به تروریست‌ها کمک کرد تا بیش از پیش خود را در آن سال‌های نه چندان خاطره‌‌انگیز بر ارتش سوریه و متحدین تحمیل کرده و مساحت‌های بسیار زیادی را نیز به تصرف خود درآورند. در همان سال 2015 ارتش سوریه به‌شدت تضعیف شده بود و نقاط بسیاری را دومینووار از دست داد که یکی از دلایل آن از دست دادن مکان‌های کلیدی همچون فرودگاه راهبردی ابوضهور بود.

به هر روی پس از انجام برخی از عملیات‌های عظیم و بی‌سابقه که در اولویت کار متحدین قرار داشت، مانند امن‌سازی تدمر و چاه‌های گازی اطراف آن و سپس گسیل شدن نیروها به سمت دیرالزور برای آزادسازی این شهر راهبردی و حتی به‌دنبال آن رسیدن به مرزهای مشترک عراق و سوریه حالا نوبت به ادب کردن مسلحین گردن کلفت در شمال به‌ویژه ادلب است. پیش از این نیز گفته شده بود متحدین با هماهنگی که پیش از این در نشست سوچی با ترکیه کرده بودند، قرار بوده است تا بر خط راه‌آهن حماه-حلب تسلط یافته و مزدوران چند ملیتی وابسته به ترکیه نیز به فاصله 5 کیلومتری غرب این خط راهبردی عقب‌نشینی کنند اما با حملات بر‌ق‌آسای ارتش و ترس تروریست‌ها به یکباره ترکیه تعهداتش را زیر پا گذاشت و مزدورانش را راهی مناطق درگیری کرد تا جلوی پیشروی متحدین را سد کند اما با توجه به پیشروی‌های میدانی متوجه‌ می‌شویم که کار از کار گذشته و هیچ چیز دیگر جلودار حملات بی‌امان متحدین نخواهد بود. 

در این بین خود تروریست‌ها و اربابانشان هم می‌دانند که ابوضهور تنها مرحله نخست عملیات اخیر بوده و امن‌سازی کامل جنوب حلب، امن‌سازی جاده نبل-الزهرا و حتی باز کردن شاهراه حیاتی حماه-حلب برنامه‌هایی است که در آینده نزدیک هر لحظه امکان آغاز شدن آن را می‌توان متصور بود. به هر حال آزادسازی فرودگاه ابوضهور قطعا برگ برنده‌ای ارزشمند برای متحدین است، برگ برنده‌ای که می‌تواند سکوی پرشی برای عملیات‌های آینده باشد.
قطعا در عملیات‌های آینده هیچگونه مماشاتی با نیروهای مزدور ترکی نیز صورت نخواهد گرفت و ارتش مردمی سوریه و متحدین ایرانی و روس‌اش نیز به‌دنبال یکسره کردن بحران شام هستند. بحرانی که به‌نظر می‌رسد بسیار بیشتر از آنچه که باید ادامه پیدا کرده و هزینه‌هایش بسیار بیشتر از گذشته شده است.

در این میان هم‌زمان با عملیات ذکر شده برای این فرودگاه خبر می‌رسد ارتش ترکیه نیز از مرزهای شمالی به سمت کانتون کردنشنین عفرین حملاتش را آغاز کرده، عملیاتی که متحدین قصد داشتند از آن جلوگیری کنند ولی با دست رد کردها رو‌به‌رو شدند. به گزارش کانال اخبار سوریه (‌@syriankhabar)  همان زمانی که زمزمه‌های حمله ترک‌ها به کردهای عفرین بالا گرفته بود، روسیه و ایران پیشنهاد بسیار سخاوتمندانه‌ای را به سران عفرین داده‌بودند تا شاید جان غیر نظامیان حاضر در منطقه را نجات داده و مساله را به‌گونه دیگری حل کنند. به گفته منابع موثق میدانی که با ادمین کانال مذکور در ارتباط بوده‌اند، این پیشنهاد پس از ان مطرح شد که امریکایی‌ها به‌عنوان متحد درجه1 کردهای منطقه گفتند که هیچ دخالتی در موضوع حمله ترکیه به عفرین نخواهند کرد و عملا کردها را در باتلاق خود ساخته رها کردند! گفته شده متحدین پس از این چراغ سبز امریکا به سران عفرین پیشنهاد کرده‌اند که کل کانتون مذکور را تخلیه کرده و آن را به نیروهای دولتی واگذار کنند تا از حملات ترکیه در امان باشند، مساله‌ای که با مخالفت شدید کردها همراه شد و متحدین نیز در این میان قطعا آنها را با 40 هزار نیروی رزمی جمع شده توسط ترک‌ها تنها خواهند گذاشت. با حمله ترکیه باید منتظر ویرانی و آوارگی تمامی مردم ساکن عفرین باشیم، زیرا ترک‌ها به‌خاطر عقده‌ای که از اقلیت کرد دارند قطعا هیچگونه رحمی به مردم این منطقه نیز نخواهد کرد و دست رد کردها به پیشنهاد سخاوتمندانه متحدین سرانجام برایش بسیار گران تمام خواهد شد.

نام:
ایمیل:
* نظر: