bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۰۷۳۳
تاریخ انتشار: ۵۴ : ۱۶ - ۰۳ بهمن ۱۳۹۶
بحرین نخستین کشور عرب منطقه خواهد بود که به جدیدترین جنگنده‌های اف-16 مدل بلک 70 مجهز می‌شود، اقدامی که تحلیلگران یکی از دلایل آن را تقابل با ایران برشمرده‌اند.
جدیدترین جنگنده‌های اف-16 به بحرین صادر می‌شود بحرین نخستین کشور عرب واقع در خلیج فارس است که به جنگنده‌های «اف16 بلک 70» مجهز خواهد شد.

به نوشته وبگاه «دیفنس نیوز»، «مایک پنس» معاون رئیس جمهور آمریکا در نوامبر گذشته اعلام کرد که توافقی را برای فروش 16 فروند اف 16 به ارزش 2.3 میلیارد دلار با بحرین امضا کرده است، توافقی که برای آمریکا نیز ازدیاد شغل و امنیت را موجب می‌شود.

بر این اساس، اف 16 بلک 70 جدیدترین نسخه از این جنگنده نسل چهارم است که سامانه‌های اویونیک و سازه‌اش ارتقا یافته و به نسبت نمونه‌های قبلی در مجموع پنجاه درصد ارتقاء یافته است.

یک منبع نظامی در این زمینه اعلام کرد: «این وضعیت برد - برد است به طوری‌که هم بحرین به اف16 نیاز دارد و هم اف 16 به این کشور نیاز دارد.»

یک مقام نظامی بحرین نیز تایید کرده است که این کشور با توجه به دستیابی به اف شانزده‌های پیشرفته از خرید جنگنده‌های «یوروفایتر» ساخت اروپا صرف نظر کرده است.

«ناجی ملاعب» تحلیلگر امور نظامی در این‌باره اظهار داشت که جدیدترین خرید جنگنده از سوی بحرین که قبلا در قیاس با عربستان و قطر کمتر هزینه نظامی می‌کرد نشانه این است که این کشور اینک به طور کامل در مسیر متحدانش قرار گرفته و می‌خواهد مانع از نفوذ ایران در منطقه شود.

بر این اساس، موسسه تحقیقاتی «سیپری» در سوئد در فوریه گذشته اعلام کرد همه کشورهای عرب حوزه خلیج فارس به جز بحرین خریدهای تسلیحاتی  را بین سال‌های 2007 تا 2011 و نیز 2012 تا 2016 افزایش دادند اما بحرین از کشورهای پرتنش با ایران، واردات تسلیحاتی خود در سال‌های ذکر شده را تا 19 درصد کاسته بود.

این تحلیلگر نظامی در خاتمه  افزود که خرید جنگنده‌های اف 16 آغاز برنامه افزایش وسعت ناوگان هوایی بحرین است.

نیروی هوایی بحرین بر اساس آخرین تحلیل‌ها شامل هر دو نوع جنگنده‌های بال ثابت و هواپیماهای‌های بال متحرک از شرکت‌های مختلف است و شمار کل پرنده‌های جنگی این کشور 104 فروند است. بحرین اینک دارای 17 فروند اف -16 سی بلاک 30 و چهار فروند اف- 16 دی است که از سال 2000 میلادی مجهز به موشک «امرام بی» نیز شدند و برای انجام عملیات تهاجمی به بمب‌های لیزری «جی بی یو» تجهیز شدند.
برچسب ها: سیاسی ، بحرین ، جنگنده
نام:
ایمیل:
* نظر: