bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۰۷۸۲
تاریخ انتشار: ۲۶ : ۱۷ - ۰۷ بهمن ۱۳۹۶
حضور بوشهر در یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران؛
یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران این روزها با بیرون کشیدن شخصیت‌هایی از دل تاریخ و به تصویر کشیدن جاذبه‌هایی از ۳۱ استان، فرصتی را فراهم کرده تا مردم را به سفرهای بیشتر و به نقاطی کمتر شناخته‌شده ترغیب کند.
گردشگری دریایی اولویت بوشهر بودبامداد جنوب- رضا قدوسی:
یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران این روزها با بیرون کشیدن شخصیت‌هایی از دل تاریخ و به تصویر کشیدن جاذبه‌هایی از ۳۱ استان، فرصتی را فراهم کرده تا مردم را به سفرهای بیشتر و به نقاطی کمتر شناخته‌شده ترغیب کند. 
حضور پررنگ استان‌ها با همراهی گروه‌های موسیقی که نبض نمایشگاه را به‌دست گرفته‌اند، بیشترین تاثیر را روی بازدیدکنندگان داشته و نمایشگاه گردشگری را که در آستانه نوروز برای برنامه‌ریزی سفر ترتیب داده شده بیشتر به فستیوال شادی بدل کرده‌ است تا نمایشگاهی تخصصی باشد، از آن مدلی که در کشورهای دیگر برگزار می‌شود.

در سالن ۳۸ نمایشگاه بین‌المللی تهران، استان‌ها با همراهی مشاهیر و نمایش مهم‌ترین نشانه‌های هویتی، سعی در خودنمایی دارند و گروه‌های موسیقی آنها در تمام مدت برپایی نمایشگاه، در این سالن به اجرا پرداختند تا عنوان پرترددترین سالن نمایشگاه را به خود اختصاص دهند. اصفهان، کرمان و آذربایجان غربی با اجرای گروه موسیقی دف‌نوازی بانوان، عروسی جیرفتی با نوای بانوان این سرزمین و لزگی آذری با هنرمندی خردسالان موفق شدند نظر بیشتر مخاطبان را جلب کنند. اقوام و عشایر امسال لباس‌های محلی را که در حاشیه نمایشگاه و در کنار سوغات و صنایع دستی به فروش گذاشته شده، به شکل پررنگ‌تری به نمایش داده‌اند و آن را به جاذبه‌ای تبدیل کرده‌اند که بازدیدکنندگان را به گرفتن عکس سلفی با لباس‌های محلی، ترغیب می‌کند.
در محوطه باز نمایشگاه هم چادرهای عشایری برپا شده که با خوراک و نوشیدنی‌های بومی به میزبانی از بازدیدکنندگان می‌پردازند و پرازدحام‌ترین بخش نمایشگاه به حساب می‌آیند. خرید یک غذای محلی از این چادرها گاهی تا نیم ساعت طول می‌کشد. هرچند با وجود استقبال زیاد، به‌زعم برخی از صاحبان و دست‌اندرکاران گردشگری حضور این چادرها و دکه‌های فروشنده آش و کباب و سوغات، باعث به حاشیه راندن اصل قضیه نمایشگاه گردشگری شده است، البته برخی هم معتقدند شاید این شلوغی‌ها به‌نفع بازار کساد گردشگری تمام شود. 

در کنار سیاه‌چادرها، کافه‌های سیاری مستقر شده‌اند که برای نخستین‌بار است حضور پررنگی را در نمایشگاه گردشگری رقم می‌زنند، هر چند این کافه‌ها که بیشتر در اتومبیل‌های کلاسیک یا کمپرها شکل گرفته‌اند، در رقابت با چادرهای عشایری و بساط کبابی‌ها، کمی جا مانده‌اند و مشتری‌های کمتری دارند.
به گزارش ایسنا، سالن گردشگری گل هم که هنوز به مفهوم اصلی خود نزدیک نشده و بیشتر به گل آرایی پرداخته تا ارائه محصول و جاذبه‌هایی واقعی در این باره و شاهد حضور شرکت‌های زیباسازی است، صرف نظر از کاستی‌هایی که دارد دست‌کم می‌تواند پاتوغی برای دوستداران گل و گیاه باشد اما از روز گذشته، چکاپ و مشاوره پزشکی رایگان در سالن گردشگری سلامت این نمایشگاه آغاز شده که مراجعان زیادی هم داشته است، به‌طوری که برای ویزیت شدن باید نوبت گرفت و در صف ماند.

نمایشگاه گردشگری تهران که حضور آرام برخی کشورهای خارجی مثل ترکیه، مالزی، ویتنام و جمهوری آذربایجان را همانند سال گذشته تجربه کرده، تا ۶ عصر امروز، جمعه ششم بهمن‌ماه برپاست که در کنار فرصت برنامه‌ریزی برای سفرهای آینده و دریافت اطلاعات از تورها، هتل‌ها و تجهیزات سفر، ایرانگردی در یک روز را امکان‌پذیر کرده است؛ هرچند که ازدحام جمعیت در روزهای پایانی با توجه به نبود تابلوهای راهنما و مسیریابی در محوطه نمایشگاه بین‌المللی، نامشخص بودن ماهیت و نوع فعالیت شرکت‌کنندگان در ۱۲ سالن نمایشگاه گردشگری و نبود پارکینگ و کنترل نکردن ترافیک خیابان‌های منتهی به نمایشگاه، برخی بازدیدکنندگان را سردرگم کرده است.
استان بوشهر هم یکی از استان‌هایی است که در نمایشگاه امسال تلاش کرده حضور پررنگی داشته باشد، هر چند به‌نظر می‌رسد که این حضور به اندازه‌ای که باید و شاید نیست ولی به هر حال بوشهر با فرهنگ خاص خودش همواره در تلاش بوده تا معنی دیگری به نمایشگاه بدهد.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان بوشهر در گفت‌وگو با بامداد جنوب در مورد این نمایشگاه می‌گوید: در این نمایشگاه ۳۱ استان کشور با تمام ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های خود تلاش کردند تا در کلیه محورهای تعریف شده از سوی سازمان حضور یابند. استان بوشهر نیز سعی کرد با بهره گرفتن‌ و حمایت بخش‌های خصوصی، حضوری متفاوت و پررنگ در این نمایشگاه داشته باشد. 

ناصر امیرزاده در مورد برنامه‌هایی که در غرفه بوشهر اجرا شده، به توریسم دریایی و ظرفیت‌های آن اشاره کرد و گفت: به همین منظور از نماینده اداره کل بنادر و دریانوردی استان دعوت شد تا در غرفه استان حضور یابد و در خصوص گردشگری دریا و ظرفیت اسکله‌های استان توضیحاتی را به بازدیدکنندگان ارائه کند، همچنین دو تن از صنعتگران استان در حوزه صنایع دستی دریایی و حصیربافی در غرفه حضور یافته و با اجرای کار زنده خود باعث جلب رضایت بازدیدکنندگان شدند. در بخش اقامتگاه‌های بومگردی نیز دو تن از مدیران این اقامتگاه‌ها در غرفه استان بوشهر حضور داشته و توانستند به‌خوبی به معرفی‌ حرفه و اقامتگاه‌های خود بپردازند که قابل ذکر است امسال استقبال بینظیری از این بخش شد. 

شاید مهم‌ترین و همواره مورد استقبال‌ترین بخش از غرفه استان که در دیگر رسانه‌ها هم بازتاب داشت، مبحث موسیقی جنوبی بود که مدیرکل میراث به آن اشاره می‌کند. به گفته وی، در بخش موسیقی و مراسم آیینی نیز با دعوت از گروه موسیقی شیلو و گروه آیینی ماندستان آیین بوشهر توانستیم حضوری بسیار متفاوت نسبت به سایر استان‌ها داشته باشیم. نکته قابل توجه این است که با توجه به درخواست بازدیدکنندگان عزیز جهت اجرای موسیقی سنتی گروه ما توانست در سالن خلیج فارس نمایشگاه، اجرائی پرشور را به بازدیدکنندگان تقدیم کنیم.
امیرزاده همچنین در مورد دیگر برنامه‌هایی که سازمان متبوع وی در این نمایشگاه اجرا کرد، می‌گوید: نکته قابل توجه این است که امسال استان ما توانست با یک محور جدید، یعنی‌گردشگری کودک و خانواده در نمایشگاه حضور پیدا کند. در این بخش از کودکان فعال در بخش اجرای موسیقی محلی و یک کودک نقال و یک تور لیدر کودک ‌استفاده شد و نقال ما توانست میهمان شبکه ۳ سیما شود.

نام:
ایمیل:
* نظر: