bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۰۸۰۳
تاریخ انتشار: ۱۲ : ۲۱ - ۰۸ بهمن ۱۳۹۶
رای منفی مجلس به برنامه ششم توسعه کشور؛
همانگونه که پیش‌بینی می‌شد، مجلس کلیات بودجه سال 1397 را رد کرد که به این ترتیب مجلسی‌ها خود بر خلاف برنامه ششم بودجه توسعه کشور که خود آن را مصوب کرده بودند، تحت تاثیر اتفاقات و رویدادهای اخیر کشور، این برنامه را رد کنند.
نمایندگان با کلیات برنامه بودجه 97 مخالفت کردندبامداد جنوب: 
همانگونه که پیش‌بینی می‌شد، مجلس کلیات بودجه سال 1397 را رد کرد که به این ترتیب مجلسی‌ها خود بر خلاف برنامه ششم بودجه توسعه کشور که خود آن را مصوب کرده بودند، تحت تاثیر اتفاقات و رویدادهای اخیر کشور، این برنامه را رد کنند. 
بر اساس این گزارش، هشتم بهمن‌ماه ۱۳۹۶ بررسی بودجه سال ۹۷ را در صحن علنی در دستور کار قرار داد و نمایندگان در پایان، با کلیات لایحه بودجه کل کشور سال ۹۷ موافقت نکردند. نمایندگان پس از استماع سخنان نمایندگان مخالف و موافق، نماینده دولت و سخنگوی کمیسیون تلفیق با ۸۳ رای موافق، ۱۲۰ رای مخالف و ۹ رای ممتنع از مجموع ۲۱۶ نماینده حاضر با کلیات لایحه بودجه ۹۷ موافقت نکردند.

جلسه علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی نیز به ریاست علی لاریجانی برای بررسی بودجه تشکیل شد. البته جلسه علنی نوبت صبح با یک ساعت تاخیر به‌دلیل به حد نصاب نرسیدن تعداد نمایندگان در مجلس آغاز شد چون نمایندگان به‌دلیل وضعیت آب و هوایی و بارش برف نتوانسته بودند خود را به موقع به مجلس برسانند.
بر اساس آیین‌نامه داخلی مجلس، در جریان بررسی کلیات لایحه بودجه سالانه کل کشور پس از نطق رئیس‌جمهور، سخنگوی کمیسیون گزارش خود را ارائه می‌دهد، سپس حداکثر ۱۰ ‌نفر از نمایندگان به‌عنوان مخالف گزارش کمیسیون و ۱۰ نفر بهعنوان موافق گزارش کمیسیون به ترتیب یک نفر مخالف و یک نفر موافق هر کدام حداکثر ۱۰ دقیقه صحبت می‌کنند. پس از آن نماینده دولت به مدت ۲۰ ‌دقیقه و در پایان، سخنگوی کمیسیون صحبت می‌کند.

مجلس که در جریان بودجه در دو شیفت کاری تشکیل‌ جلسه می‌دهد، بعد از بررسی و تصویب کلیات بودجه وارد رسیدگی به جزئیات آن در بخش درآمدی و هزینه‌ای خواهد شد. پیش‌بینی می‌شود بررسی بودجه حداقل تا دو هفته آینده ادامه داشته باشد. پیش از آغاز جلسه علنی، جلسه غیرعلنی تشکیل و در آن روند بررسی لایحه بودجه سال ۹۷ مورد رسیدگی قرار گرفت.
به گفته نمایندگان در جلسه غیرعلنی مجلس همچنین غلامرضا تاجگردون، رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۹۷ گزارشی را به نمایندگان ارائه کرد. سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۹۷، حذف ۱۰۰ عنوان ردیف متفرقه را از ویژگی‌های لایحه بودجه ۹۷ عنوان کرد. کمیسیون تلفیق ۳۲ جلسه با دولت و رئیس مجلس برای بررسی بودجه برگزار کرد. شفافیت و انضباظ و نظارت ملاک کمیسیون تلفیق در بررسی بودجه عنوان شده است.
یوسف‌نژاد با اشاره به مصوبه کمیسیون تلفیق برای  افزایش نیافتن قیمت حامل‌های انرژی گفته است: قرار بود دولت درآمدهای ناشی از افزایش قیمت حامل‌های انرژی را به اشتغال اختصاص دهد ولی ما به‌دلیل مسائل و مشکلات اجتماعی صلاح دیدیم که این رقم افزایش پیدا نکند. ولی رقم دیگری را برای دولت تعیین کردیم که از طریق آن ۶۰  هزار میلیارد تومان برای اشتغال در نظر گرفته شد. لایحه بودجه از نظر درآمدی افزایش نداشته و این هم یکی از ویژگی‌های بودجه ۹۷ عنوان شده است. همچنین قابل رصد بودن دستگاه‌های اجرائی و توجه به اختیارات استان‌ها از دیگر مواردی است که در لایحه بودجه پیش‌بینی شده است.
از سوی دیگر، نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از پیش‌بینی ۱۹۴ هزار میلیارد تومان برای اوراق مالی در بودجه ۹۷، گفت که این میزان اوراق مالی،‌ بودجه را بادکنکی می‌کند.

سیدمحمدجواد ابطحی در جلسه علنی روز گذشته در مخالفت با کلیات لایحه بودجه ۹۷، گفت: شورای نگهبان باید پاسدار قانون اساسی باشد لذا باید بگویند بودجه چطور طبق اصل ۵۲ تنظیم شده است. متاسفانه بودجه خلاف اصل ۵۲ تنظیم شده و سوال اینجاست که چرا شورای نگهبان تذکر نمی‌دهد که اصل ۵۲ رعایت شود. وی با بیان این‌که پیش‌بینی درآمدها در بودجه ۹۷ باید به شکل کارشناسانه انجام شود، گفت: متاسفانه درآمدها شفاف نیست و ما منابع پوچ و پوک زیادی در لایحه بودجه داریم. گفته می‌شود برای واگذاری باید رقمی پیش‌بینی شود، مگر این رقم در سال ۹۶ محقق شده است؟ از چه منبعی می‌خواهید آن را تامین کنید. آیا می‌خواهید با کلمات بازی کنید و مردم را سرگرم کنید؟ برای تامین کسری بودجه از استقراض، مالیات و اوراق مشارکت استفاده می‌شود اما آیا این کار درستی است و به کسری پنهان دامن نمی‌زند؟ ما می‌خواهیم کسری‌ها را با واگذاری اوراق جبران کنیم که داستان غم‌انگیزی است.
وی با بیان این‌که در بودجه ۹۷ به هزینه‌های جاری بیش از هزینه‌های عمرانی توجه شده، خاطرنشان کرد: تخمین هزینه‌ها در بودجه متناسب نیست. همچنین دولت گفته بودجه‌ریزی بر مبنای عملکرد را در پیش گرفتیم اما ۲۰ درصد به آن اضافه کردند در حالی‌که باید پیش‌بینی‌ها بر اساس بهای تمام شده باشد.

برچسب ها: مجلس ، بودجه ، نمایندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: