bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۰۸۱۷
تاریخ انتشار: ۱۷ : ۲۱ - ۰۹ بهمن ۱۳۹۶
رای به کلیات بودجه 1397 جریانی و سیاسی نبود؛
از یک ماه پیش مشخص بود که بودجه سال 1397 با وجود همه تلاش‌های دولت با چالش مواجه خواهد شد. رئیس دولت دوازدهم حدود یک ماه پیش در نشستی با روسای کمیسیون‌های مجلس هرگونه دخل و تصرف و یا کم و زیادی در ارقام و موضوعات بودجه را در گردن مجلسیان گذاشته بود.
بامداد جنوب- ابوعلی زرین‌قلم:
از یک ماه پیش مشخص بود که بودجه سال 1397 با وجود همه تلاش‌های دولت با چالش مواجه خواهد شد. رئیس دولت دوازدهم حدود یک ماه پیش در نشستی با روسای کمیسیون‌های مجلس هرگونه دخل و تصرف و یا کم و زیادی در ارقام و موضوعات بودجه را در گردن مجلسیان گذاشته بود. حسن روحانی در آن نشست گفته بود که بودجه سال 1397 بر اساس سرفصل‌های برنامه ششم توسعه تدارک دیده شده که مصوب مجلس است و دولت در بودجه‌ریزی و تخصیص ردیف‌ها هیچ تقصیری ندارد.
تقریبا چهار هفته پس از آن جلسه بود که نمایندگان در رای به کلیات بودجه 1397 آن را رد کردند، به‌ویژه که آنها از افزایش 50 درصدی بهای بنزین و سایر حامل‌های انرژی به‌شدت نگران بوده و آن را محرک اعتراضات مردم در سطح جامعه می‌دانستند. با این اوصاف، ارزیابی ۱۲۰ رای مخالف مجلس به کلیات لایحه بودجه ۹۷ نشان می‌دهد نمایندگان مجلس در این موضوع فراکسیونی عمل نکرده‌اند. سه فراکسیون سیاسی مجلس یعنی فراکسیون نمایندگان ولایی، ‌مستقلین و امید پیش از بررسی بودجه در مجلس در جلسات متعددی این موضوع را مورد رسیدگی قرار داده بودند اما نهایتا هیچ‌کدام به شکل فراکسیونی در این زمینه عمل نکردند.

امیدی‌ها موضوع را سیاسی ندیدند که تشکیلاتی عمل کنند
بهرام پارسایی سخنگوی فراکسیون امید در این‌باره به ایسنا، گفت: اعضای فراکسیون امید صبح روز یکشنبه پیش از آغاز جلسه علنی مجلس برای بررسی کلیات بودجه تشکیل جلسه دادند و تعدادی از دوستان در مخالفت یا موافقت با کلیات اظهارنظر کردند. نهایتا جمع‌بندی این شد که با وجود انتقادات و ایرادات، با کلیات موافقت شود و پیشنهادات اعضا در بررسی جزئیات اعمال شود. البته جمع‌بندی فراکسیون درباره موافقت با کلیات بودجه در جلسه مجمع عمومی صورت نگرفت بلکه جلسه شورای مرکزی بود و این باعث شد حتی تعدادی از اعضای فراکسیون به‌عنوان مخالف کلیات صحبت کردند و تعدادی هم به کلیات رای ندادند.
نماینده مردم شیراز در مجلس با بیان اینکه برخی اعضای فراکسیون امید انتقادات جدی به کلیات بودجه داشتند، گفت: به‌نظر می‌رسد اعضای فراکسیون این موضوع را سیاسی ندیدند که بخواهند به‌صورت تشکیلاتی عمل کنند. شاید هم دلیل دیگر این بود که نقدهای دوستان وارد بود و نمی‌شد صددرصد از بودجه دفاع کرد بنابراین نمی‌توانستیم همه را قانع کنیم که به صورت تشکیلاتی رای بدهند. 

اگر قرار بود رای جریانی باشد اتفاق دیگری می‌افتاد
سخنگوی فراکسیون مستقلین نیز در همین رابطه می‌گوید: فراکسیون مستقلین پیش از جلسه علنی مجلس تشکیل جلسه داد و کارشناسان مرکز پژوهش‌ها هم توضیحاتی درباره بودجه ارائه کردند اما شرایط جوی و سختی عبور و مرور به‌دلیل بارش برف باعث شد تعداد بسیار کمی از اعضای فراکسیون در این جلسه حضور داشته باشند و ما نتوانستیم نظر آنها را داشته باشیم.
به گفته مهرداد لاهوتی، ما در مورد کلیات بودجه فراکسیونی عمل نکردیم، چراکه امکان دریافت نظرات اعضا فراهم نبود لذا تصمیم‌گیری جمعی انجام نشد و هرکس بر اساس نظر خود عمل کرد. نماینده مردم لنگرود در مجلس با اشاره به نظرات متفاوت اعضای فراکسیون مستقلین درباره کلیات بودجه، اظهار کرد: من فکر می‌کنم فراکسیون‌های دیگر مجلس هم به‌صورت فراکسیونی به کلیات بودجه رای ندادند در واقع این رای جناحی و سیاسی نبود و اگر قرار بود رای جریانی باشد اتفاق دیگری می‌افتاد. لاهوتی با بیان اینکه تصمیم واحدی در فراکسیون مستقلین برای مخالفت یا موافقت با کلیات بودجه وجود نداشته، تصریح کرد:‌ به‌نظر می‌رسد فراکسیون‌های دیگر مجلس هم مخالفت یا موافقت را به اعضا تحمیل نکرده بودند.

موضع فراکسیونی درباره بودجه نداشتیم
سخنگوی فراکسیون نمایندگان ولایی نیز با اشاره به انتقادات جدی اعضای این فراکسیون به چارچوب بودجه به ایسنا، گفت: ما طی جلسات متعددی با حضور کارشناسان و مسئولین از جمله آقای نوبخت اشکالات را مطرح کردیم اما همچنان اشکالات به قوت خود باقی بود البته کمیسیون تلفیق تلاش کرد اصلاحاتی انجام دهد اما همچنان ایرادات جدی به بودجه وارد بود.
سیدحسین نقوی حسینی با بیان اینکه ما بنا نداشتیم به کلیات بودجه رای فراکسیونی بدهیم اما بحث‌های کارشناسی در فراکسیون انجام شد و نهایتا هم موضع فراکسیونی در این باره نداشتیم، افزود: چهار نکته برای همکاران ما مساله اصلی بود؛‌ اول اینکه جهت‌گیری کلی بودجه باید در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی باشد و عدد و رقم‌های بودجه باید به شکلی تنظیم شود که به مردم فشار نیاید. ما حق نداریم برای ایجاد شغل و ریشه‌کنی فقر دست در جیب مردم کنیم چرا که این دو با یکدیگر متناقض است.
وی درباره موضوع یارانه‌ها نیز یادآور شد: دولت در این زمینه نمی‌خواهد به تکلیف قانونی‌اش عمل کند و به صورت ضد و نقیض موضع‌گیری می‌کند بنابراین باید تکلیف معلوم شود که چه کسانی قرار است یارانه دریافت کنند و چه کسانی قرار است یارانه نگیرند در واقع دولت باید به آنچه می‌خواهد انجام دهد متعهد باشد.

سخنگوی فراکسیون نمایندگان ولایی با تاکید بر ضرورت تعیین تکلیف درآمدهای نفتی و سوالات جدی نمایندگان در این زمینه،‌ گفت: ما باید با عدد و رقم و به صورت منطقی به این موضوع پاسخ دهیم. این مشکل با شعار دادن و توپ انداختن در زمین این و آن حل نمی‌شود.
این اظهارنظرها در حالی ادامه پیدا کرد که سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه کل کشور سال ۹۷ از مصوبه  روز گذشته این کمیسیون برای کاهش سقف ۲۰ هزار میلیارد تومانی اوراق مشارکت خبر داد. علی‌اصغر یوسف‌نژاد با اشاره به جلسه صبح امروز کمیسیون تلفیق اظهار کرد: در جلسه کمیسیون راجع به موضوعات اصلی بحث کردیم؛ از جمله  هدفمندی یارانه‌ها، اوراق مشارکت، صندوق توسعه و حامل‌های انرژی. این موارد عمده‌ترین مسایلی است که در صحن علنی مجلس و به خصوص در صحبت های مخاالفین مور بحث قرار گرفته است. اولین مصوبه کمیسیون تلفیق راجع به اوراق مشارکت بود و کمیسیون تلفیق سقف انتشار اوراق مشارکت دولت را ۳۸ ونیم هزار میلیارد تومان تعیین کرد. پیش از این کمیسیون تلفیق ۵۰ هزار میلیاردتومان به این منظور پیش بینی کرده بود.

برچسب ها: سیاسی ، مجلس ، بودجه
نام:
ایمیل:
* نظر: