bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۰۸۳۳
تاریخ انتشار: ۱۸ : ۲۰ - ۱۰ بهمن ۱۳۹۶
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان بوشهر اعلام کرد که بر اساس مصوبه هیات وزیران به‌عنوان تعهد اقتصاد مقاومتیِ بخش آب کشور، در سال جاری باید بالغ بر 15 هزار حلقه چاه غیرمجاز پر شود که سهم و تعهد بوشهر از این میزان، 100 حلقه است.
شاپور رجایی روز گذشته با بیان این‌که تاکنون از تعهد پیش‌بینی شده برای این استان 59 حلقه چاه غیر مجاز پر و غیر قابل استفاده شده است، خاطرنشان کرد: پرکردن چاه‌های غیر مجاز بر اساس سهمیه تعیین شده وزارت نیرو از تعهدات شرکت آب منطقه‌ای استان بوشهر است که تلاش می‌شود این کار با همکاری دستگاه قضائی انجام شود.
به‌گفته این مقام مسوول، تعهد سال گذشته شرکت آب منطقه‌ای استان بوشهر برای پر کردن چاه‌های غیر مجاز موجود در استان 800 حلقه بود که 10 درصد این تعهد محقق شد.
وی با بیان این‌که پر کردن چاه‌های کشاورزی نقش مهمی در حفظ منابع زیرزمینی دارد، تصریح کرد: در زمان حاضر 13 هزار و 600 حلقه چاه در استان بوشهر وجود دارد که از این شمار هشت هزار و 100 حلقه چاه مجاز و پروانه‌دار و پنج هزار و 500 حلقه غیر مجاز است.

رجایی در ادامه با تاکید بر این‌که از پنج هزار و 500 حلقه چاه غیر مجاز و فاقد پروانه در استان بوشهر، هزار و 550 حلقه بعد از سال 1385 حفر شده است، بیان کرد: بسیاری از این چاه‌ها در حریم سایر منابع آبی، دارای عمق غیرمتعارف هستند و برخی از آنها سنگ کف را گذرانده و وارد منطقه ممنوعه شده‌اند.‌ یکی از اولویت‌های شورای حفاظت منابع آبی استان بوشهر، تشکیل پرونده، رسیدگی به روند قضائی، تعیین تکلیف و پر کردن چاه‌های غیرمجاز است که با تغییر رویکرد در سطح ملی و استانی امروز همه مراجع پای کار هستند.
به‌گفته وی، تثبیت، پایداری اشتغال و تولید بخش کشاورزی، جلوگیری از اضرار به بهره‌برداران مجاز، حفاظت و صیانت از منابع آب زیرزمینی به عنوان انفال، فراهم شدن زمینه تعادل بخشی و حفاظت کیفی آب‌های زیرزمینی با استفاده از راهکار مدیریت عوامل کاهش بهره‌برداری از جمله هدف‌های پرکردن چاه‌های غیرمجاز است.

این مقام مسوول با تاکید بر اتی‌م حجم تخلیه کنونی چاه‌های مجاز و غیر مجاز بخش کشاورزی در استان بوشهر به ترتیب 403 و 163 میلیون متر مکعب در سال برآورد شده است. در طول پنج سال اخیر200 حلقه چاه خشک و متروکه و 300 حلقه چاه در اثر خشک شدن، جابه‌جا شده است.‌ همچنین بیش از 450 حلقه چاه کف‌شکنی و بیش از هزار و 500 حلقه چاه لایروبی شده است. گفتنی است، میانگین افت سطح آب زیرزمینی در استان بوشهر، سالانه بیش از یک متر است.

برچسب ها: چاه ، غیر مجاز ، منابع آب
نام:
ایمیل:
* نظر: